בשיתוף מכון אברהמסון
"את טיפול הגמילה האישי מסוכר ומפחמימות ממכרות באברהמסון עברתי לפני 8 חודשים, עם 11 קילוגרמים עודפים. מיד אחרי טיפול הגמילה, שהיה כמו קסם, איבדתי את החשק למתוק. אם פעם לא יכולתי לעמוד בפני עוגה או גלידה, ולא היה דבר כזה ללכת לקניון ולא לקנות קרפ, המשיכה למתוקים נעלמה ולמתוקים יש טעם של אקונומיקה. גם עכשיו כשאני בטיול בחו"ל, אין לי שום משיכה למתוק", מספרת סיגל קיסר, 54, נשואה, אם לשלושה ילדים וסבתא לבן שנה, גננת מגן יבנה.
"לפני הטיפול, הייתי בדיאטה במשך שנים, אבל הייתה לי תאווה בלתי נשלטת למתוק. העדפתי לאכול 3 קרמבו ביום ולהימנע לחלוטין מאוכל אמיתי. כשהגיעה הקורונה איבדתי שליטה. לא שמתי לב למה שאני אוכלת. הגנים נסגרו להרבה זמן ולא עבדתי ומה נשאר לעשות חוץ מלאכול"?
3 צפייה בגלריה
סיגל קיסר
סיגל קיסר
סיגל קיסר
"עכשיו אני מקבלת ליווי צמוד כשאני צריכה. הילה, המלווה המדהימה שלי, תמיד זמינה בשבילי: היא מעבירה אליי כל שישי רעיונות לבישולים. כשאני בקניות בסופר, אני שולחת אליה תמונות מוצרים והיא תמיד מגיבה מהר. מהקבוצה הסגורה של אברהמסון בפייסבוק אני מקבלת רעיונות וטיפים, ומבשלת גם על פי ספר המתכונים שלהם.
"בזכות המעטפת שלהם, הילדים שלי ובעלי התחילו לאכול בריא יותר. פעם הייתי קונה קבוע ארגז קרמבו בקניות השבועיות. היום אני והילדים לא צריכים את זה. הם שבעים ממזון בריא, ורואים אותי כדוגמה. היום גם לא רואים בבית שלי את התנועה החוזרת של המקרר שנפתח ונסגר כל הזמן".
היא מוסיפה: "אחד הצ'ופרים שנולדו בעקבות המעבר לאורח חיים בריא הוא שארוחות משפחתיות הפכו לטקס. פעם היינו אוכלים מזון מאריזות צ'יק צ'ק וזהו. היום אנחנו יושבים, מדברים ונהנים. החיבור המשפחתי הפך להיות חזק יותר אצלנו והרווחנו בענק.
"בגן שלי הטבחית מבשלת לילדים מזון מאוד מגוון ובריא. הילדים נהנים בכל יום ממרק ירקות עשיר עם ברוקולי, קישואים, גזר. הם אוכלים פטריות, גמבה, סלק, קינואה וגריסים. הילדים חשופים להרבה פחות למתוקים, והם הרבה יותר רגועים בזכות המזון הבריא".
היא מסכמת: "הגמילה עובדת כמו קסם ועם התמיכה והליווי של אברהמסון, אני מרגישה שיש מי שדואג לי. אני לא מרגישה בדיאטה ולא טרודה יותר באוכל. מתחילת התהליך ירדתי 12 קילוגרמים. אני נראית טוב ומרגישה טוב. מרגישה קלילה, נהנית להתלבש יפה ומקבלת מחמאות בלי סוף מבעלי ומהילדים. אני לא בדיאטה. שיניתי את אורח החיים לעצמי ולמשפחה שלי וזו ההצלחה הענקית שלי. אני כבר סבתא ובעננים מאיך שאני נראית".
3 צפייה בגלריה
אינגריד
אינגריד
אינגריד כהן

"עברתי טיפול גמילה וחטפתי שוק: כאילו מישהו עשה קסם"

"הרבה שנים עשיתי דיאטות ואת התיאוריה אני יודעת, אבל הייתה לי בעיה ליישם את הידע. יש לי חברה עיתונאית שעברה טיפול באברהמסון ומאוד המליצה עליהם. הרציונל מוביל אותי בדרך כלל ולפני טיפול הגמילה הייתי ממש סקפטית. ידעתי שאני רוצה לצאת מהמעגל של אני יודעת מה צריך, אבל לא יכולה לעשות לבדי. עברתי טיפול גמילה וחטפתי שוק: כאילו מישהו עשה קסם. עברתי בסופר דרך המדפים שבדרך כלל מפילים אותי: שוקולדים, עוגות, עוגיות ושאר המתוקים ולא בא לי לקנות כלום ולאכול כלום", מספרת אינגריד כהן, 66, גרושה, אימא לשתיים וסבתא לשבעה נכדים, סייעת כיתתית בבית ספר למתבגרים על הרצף האוטיסטי, מתל אביב.
"בעזרת התמיכה שלהם למדתי לקרוא את הרכיבים ולהימנע מכל מוצר שברכיבים שלו מופיעים סוכר או קמח. כבר שלוש שנים שאני בתוכנית, בעיקר בזכות רומי המלווה המדהימה שלי".
היא מספרת: "בשלוש השנים הללו הפסקתי לאכול מזונות מעובדים. בכל ארוחה, ללא יוצא מהכלל, יש ירקות, ויש לי סקיני פסטה קבוע במזווה. רומי הצליחה להבין את הראש שלי. היא נותנת לי מוטיבציה כשאני בתקופות שפל, ויש לה ידע מאוד מעמיק בתחום. מלבד התמיכה שאני מקבלת, טיפולי החיזוק של אברהמסון, כשאני צריכה, מפחיתים לי את הדחף למתוק, ואני נהנית גם מהתמיכה בקבוצה הסגורה בפייסבוק.
"רמת הסוכר שלי הייתה בעבר מאוד גבוהה ופחדתי שאחלה בסוכרת, ירדה אחרי הגמילה לנורמה תקינה. הפחתתי 11 קילוגרמים ואני שוקלת 75 קילוגרמים. ירדתי שתי מידות במכנסיים ואני מאוד שמחה לקנות בגדים ולהתלבש. מתאמנת בפילאטיס מכשירים ונהנית מאנרגיות טובות".
היא מסכמת: "אני לא אוכלת לחם, פסטה וגם לא תפוחי אדמה ולא חשה בחסרונם. אם אני גולשת ואוכלת דברים שאני לא אמורה לאכול, אני מגייסת מוטיבציה חדשה בעזרת המלווה שלי וחוזרת לדרך. מה שיפה בתהליך הוא שאני יודעת שיש לי לאן לפנות כשאני צריכה והמענה תמיד מיידי. אני משמשת דוגמה אישית לנכדים שלי. בכל פעם שאני מגיעה לבקר, אני באה עם קופסת ירקות חתוכים והם אוכלים איתי. חינוך לתזונה בריאה מחלחל כשיש דוגמה אישית חיובית ועקבית לאורך זמן".

חינוך לחיים בריאים מגיל צעיר

צריכת הסוכר בכל הגילאים בישראל נעה בין 15 ל-44 כפיות סוכר ביום לאדם, כך עולה מנתוני הלמ"ס, ה-OECD ונתוני צריכת הסוכר מסקרי מב"ת (מצב בריאות ותזונה בישראל),
"רוב הישראלים צורכים הרבה יותר סוכר ממה שהם מעלים בדעתם. על גבי הסוכר צריכה להופיע אזהרה המתריעה מפני הסכנות הבריאותיות שבו, בדומה לאזהרות על נזקי העישון שמופיעות על גבי קופסאות סיגריות. סוכר מסתתר כמעט בכל מזון מתועש שאנחנו צורכים: בלחם, במשקאות סויה ושקדים, במוצרי ומעדני חלב, בקורנפלקס, בחטיפים מלוחים ומתוקים, במשקאות אלכוהוליים, בקטשופ, בחרדל, ברטבים ובנקניקים. בנוסף, מזונות רבים מתפרקים במהירות לסוכר, ביניהם קמח לבן, אורז לבן, תפוחי אדמה ועוד", מסביר אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון.
"לצערי, הורים עדיין רוכשים לילדיהם ממתקים וחטיפים כפינוק נעים. כדי להעמיק את המודעות לסכנות הגלומות בצריכה מופרזת של סוכר ולעזור להורים לרתום את הילדים לאורח חיים בריא ואכילה בריאה, הוצאנו לאור ספר ילדים דיגיטלי חינמי בשם "אלה בדרך לחיים בריאים". ילדים מתרגלים מהר לשינויים שההורים מסגלים לעצמם ולדוגמה האישית שהם מראים ואנחנו כאן כדי לעזור בתהליך", הוא מסביר.

"בתוך 4.5 חודשים ירדתי 36 קילו"

"לאברהמסון הגעתי במשקל 92 קילוגרמים, כשגובהי 1,65 מטר. עשיתי הרבה דיאטות ללא הצלחה ולא האמנתי, כבר, בשיטות לירידה במשקל. לטיפול הגמילה הגעתי ספקטית, אמרתי לעצמי שאנסה, אבל לא באמת האמנתי שיש סיכוי שאצליח אחרי כל כך הרבה דיאטות. מטיפול הגמילה האישי יצאתי ולא הרגשתי שמשהו השתנה, אבל אחרי הטיפול הסתכלתי על המתוקים שהיו בבית ולא התחשק לי לגעת בהם. נכנסתי למאפיות ולא התחשק לי שום מאפה. בתוך 4.5 חודשים ירדתי 36 קילוגרמים והייתי נחושה לרדת עוד. בניתי לעצמי חדר כושר בבית ושילבתי ספורט לפי המלצת הצוות באברהמסון", מספרת נטלי חזן (37) מחיפה, ששוקלת היום 56 קילוגרמים.
"בסדנת הבישול שלהם קיבלתי כלים משמעותיים ולמדתי איך להכין מתכונים. שני מתכונים של עוגת גבינה וקינואה, מככבים אצלי בתפריט. עליזה שאחראית על התמיכה, לימדה את אימא שלי איך להכין קינואה טעימה וכולם מתפעלים ממנה. בנוסף, לפני חמישה חודשים רשמתי את דודה שלי שחולה בסוכרת לגמילה. היא עברה טיפול גמילה, ירדה 20 קילו ונראית מדהים".
היא מספרת: "אני מקבלת מהם כבר 12 שנים ליווי מדהים. זה לא מובן מאליו שכל אנשי הצוות מכירים אותי ואת הסיפור שלי באופן אישי. לפעמים אני מתקשרת לנייד של עליזה או שולחת אליה וואטסאפ ותמיד נענית בחיוך. כשאני שואלת שאלה בקבוצה בפייסבוק, התגובה מהירה בטירוף.
"במהלך השנים היו עליות וירידות, אבל אני יודעת לקום ולא ממשיכה ליפול. מקפידה על 5-6 ארוחות קבועות ביום, ומשתדלת להימנע מאכילה בחוץ. בזכות התהליך שלי המודעות לתזונה נכונה בבית שלי עלתה מאוד. אימא שלי מכינה לכולם את אותו האוכל, בלי סוכר ומפחמימות ממכרות".

בשיתוף מכון אברהמסון