משרד הבריאות מקדים את גיל חיסוני התינוקות לפוליו בירושלים: בעקבות מקרה התחלואה של הילדה בת ה-4 בירושלים שלקתה בפוליו, קרא משרד הבריאות להורים לחסן את ילדיהם בדחיפות, והחליט להקדים בשבועיים את מועדי החיסונים.
3 צפייה בגלריה
בעקבות בת 4 שחלתה, מקדימים את חיסוני הפוליו בירושלים
בעקבות בת 4 שחלתה, מקדימים את חיסוני הפוליו בירושלים
בעקבות בת 4 שחלתה, מקדימים את חיסוני הפוליו בירושלים
(צילום: EPA)
קראו עוד:
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, אמרה כי החיסון הראשון בטיפת חלב לתינוקות תושבי ירושלים יתבצע כבר בגיל שישה שבועות במקום בגיל חודשיים, והחיסון השני בטיפת חלב יתבצע בגיל 12 שבועות במקום גיל ארבעה חודשים. הקדמת החיסונים מתבצעת כדי למנוע מצב של איחור במועדי החיסונים.
מסיבת העיתונאים בה דיברה ד"ר אלרעי פרייס התכנסה היום (ב') בעקבות האבחון אתמול (א') של ילדה בת 4 תושבת ירושלים כחולה פוליו. הילדה התקבלה כבר לפני שבועיים וחצי בבית חולים הדסה עין כרם עם תלונות נוירולוגיות של שיתוק קל וצליעה. הרופאים העלו חשד לפוליו ולקחו תרבית צואה ראשונה שהייתה שלילית.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "עלולים להיות נדבקים נוספים אסימפטומטיים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקופת חולים כללית נלקחו תרביות צואה נוספות, והאחרונה שבהן הראתה אתמול נוכחות של נגיף הפוליו. משרד הבריאות פעל לאיתור המגעים הקרובים לילדה, ועד כה נמצאו 10 מגעים קרובים במשפחתו, ו-20 מגעים קרובים בקרב ילדי הגן ומשפחותיהם.
מנהל מחלקת ילדים בהדסה עין כרם: "הדרך להימנע מהידבקות במחלה קשה זו היא על ידי חיסון בלבד, ובעיקר אם נוצרת התעוררות מחודשת בהדבקה בקרב האוכלוסייה. עברנו שנתיים טרופות סביב מחלת הקורונה אך ישנן מחלות אחרות עם השלכות מרחיקות לכת ויש לעשות כל שניתן על מנת להימנע מהן"
פרופ׳ שמעון רייף, מנהל מחלקת הילדים בהדסה עין כרם, אמר: "החשד הראשוני התעורר עקב תסמינים נוירולוגים שזיהו רופאי הילדים, כמו חולשה של ממש בשרירי הרגליים ותסמינים נוספים, יחד עם בדיקה שאישרה כי הילדה לא חוסנה למחלה. בדיקות שנערכו במעורבות נוירולוג ילדים איששו כי אכן מדובר בפוליו.
"הילדה טופלה בבית החולים לאורך שבוע, ועם ההטבה במצבה, הועברה להמשך טיפול שיקומי עקב פגיעה בשריריה, תופעה מוכרת בקרב חולי פוליו. אני מדגיש בפני ההורים כי הדרך להימנע מהידבקות במחלה קשה זו היא על ידי חיסון בלבד, ובעיקר אם נוצרת התעוררות מחודשת בהדבקה בקרב האוכלוסייה.
"עברנו שנתיים טרופות סביב מחלת הקורונה אך ישנן מחלות אחרות עם השלכות מרחיקות לכת ויש לעשות כל שניתן על מנת להימנע מהן".

"עלולים להיות חולים נוספים"

משרד הבריאות החל בפעולות ניטור נוספות בשלושה אתרי דיגום ביוב בירושלים ובינתיים לא נמצאו נדבקים נוספים בנגיף. עם זאת ד"ר אלרעי פרייס הזהירה כי עלולים להיות נדבקים רבים נוספים אסימפטומטיים: "חולה ראשון של פוליו עלול להיות קצה הקרחון, אנחנו מקווים שאין מדובר במאות נדבקים נוספים. בינתיים לא נמצאו חולים או נשאים נוספים בירושלים או מחוצה לה".
ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "חולה ראשון של פוליו עלול להיות קצה הקרחון, אנחנו מקווים שאין מדובר במאות נדבקים נוספים. בינתיים לא נמצאו חולים או נשאים נוספים בירושלים או מחוצה לה"
במשרד הבריאות החליטו לפתוח במבצע התחסנות בבירה, והחלו לזמן הורים שילדיהם לא חוסנו לחיסונים דחופים. "הדגש שלנו הוא שילד מחוסן הוא ילד מוגן", אמרה אלרעי פרייס, "יש מקומות באזורים מסוימים בירושלים עם רמת חסינות נמוכה, אם בגלל סרבנות חיסונים או דחיינות חיסונים, ואנחנו עושים הכל כדי לעודד את ההורים לחסן את ילדיהם".
הילדה בת ה-4 סובלת כאמור משיתוק קל וצליעה, והחלה בהליך שיקומי, בתקווה שישיב לה את יכולת התנועה. עם זאת, למחלת הפוליו כמרבית המחלות הוויראליות – אין ריפוי, ועל כן החשיבות הרבה בחיסון המונע.
3 צפייה בגלריה
שיתוק פוליו
שיתוק פוליו
בכאחוז מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק, לרוב ברגליים. פוליו
(צילום: shutterstock)

הנגיף שעלול לגרום לשיתוק ולמוות

ההתפרצות האחרונה המסיבית של מגפת פוליו בישראל נרשמה בשנת 2013 לאחר ששרידים ראשונים התגלו ביישוב הבדואי רהט שבדרום ולאחריו ביישובים נוספים בדרום. ההערכה אז הייתה כי הנגיף הגיע לישראל ממצרים.
מדובר בנגיף השייך למשפחת נגיפי המעיים "אנטרו-וירוסים". ההדבקה מתרחשת מאדם לאדם באמצעות מגע עם רוק או הפרשות צואה. בלמעלה מ-90% ממקרי ההדבקה לא יגרום הנגיף לתסמינים כלשהם. בכ-10% גורם הנגיף לתסמינים חולפים ובהם חום גבוה, כאבי ראש וחולשת שרירים. בכאחוז מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק, לרוב ברגליים. במקרים נדירים עוד יותר גורם הנגיף לשיתוק של שרירי הנשימה ולמוות.
כברוב המחלות הזיהומיות, חולים הנמצאים בסיכון גבוה הם תינוקות, קשישים, ואלה הסובלים מדיכוי של המערכת החיסונית, כמו חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה, חולים המטופלים כרונית בסטרואידים, וחולים הלוקים במחלות אימונולוגיות.
כיום, מורכב החיסון נגד פוליו מכמה תת סוגי נגיפי פוליו מומתים והם ניתנים בהזרקה תת עורית, בשלוש מנות הזרקה ושלוש מנות דחף. במקרה של התפרצות פעילה של מגפת הפוליו, ניתן חיסון מסוג סייבין דרך הפה. את החיסום מקבלים בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה, שנה ושוב בכיתה ב'.
על פי הספרות הרפואית, החיסון נגד נגיף הפוליו מעניק לגוף הגנה במשך 20 שנים. עם זאת, אין המלצות ברחבי העולם לחסן שוב מבוגרים בחיסון נגד פוליו, פרט למקומות בהם יש דיווחים על תחלואה.
במשרד הבריאות מעריכים כי מקורו של הנגיף בחיסון חי מוחלש שפיתח מוטציות בגופו של אדם מדוכא חיסוני. עם זאת לא ברור האם מקורו של הנגיף בישראל או מארצות אחרות. מקור המגפה הקודמת שהתפרצה בשנת 2013 היא על פי ההערכות ממצרים.