התפשטות שפעת העופות באזור אגמון החולה: הקרן הקיימת לישראל מפעילה את האגמון הודיעה על סגירת האתר לאחר שכמאה עגורים נמצאו מתים באגמון החולה מזן שפעת עופות חדש יחסית שלא היה מוכר בישראל, ובתוך כך התגלה הנגיף במקבץ לולים בצפון שבו 244 אלף תרנגולות שיומתו ככל הנראה.
1 צפייה בגלריה
עגורים נשארים בחורף בישראל
עגורים נשארים בחורף בישראל
(צילום: אביהו שפירא)
מהו וירוס שפעת העופות, איך הגיע לישראל, מדוע הנגיפים יוצרים כל כך הרבה מוטציות, ומה התסמינים בבני אדם?

כיצד התגלתה המחלה בישראל?

מספר עופות מתו ונשלחו לבדיקה של משרד הבריאות והחקלאות, ממנה עלה כי הם נדבקו בזן H5N1. עם קבלת ההודעה קק"ל החליטה לסגור את אתר אגמון החולה. במקביל הזן התגלה במושב מרגליות סמוך לגבול לבנון, שם קיים מקבץ של כ-244 אלף תרנגולות. על פי התקנות ייתכן שהלולים יושמדו מחשש להדבקה.

מהו נגיף שפעת העופות?

מדובר בווירוס ממשפחת נגיפי השפעת שעבר מוטציה (שינוי גנטי) וגורם לתחלואה דמויית שפעת אך סוערת הרבה יותר. היא מתחילה בעליית חום וקשיי נשימה ועלולה להמשיך לקשיי נשימה עד קריסת מערכות ומוות.

מי בסכנה להידבק?

מדובר במחלה של עופות העלולה להדביק גם בעלי חיים אחרים ובהם חזירים, חתולים, נמרים ולעתים נדירות גם בני אדם. על פי נתוני משרד הבריאות, משנת 2003 אירעו בכל העולם פחות מ-700 מקרי הדבקה של בני אדם, רובם המכריע מתוך מגע הדוק עם עופות נגועים.

האם מדובר בזן חדש?

הזן H5N1 התגלה בישראל לראשונה כבר ב-2015 בלולים שונים.

האם הווירוס עלול לעבור מאדם לאדם?

לא תועדה בעולם העברה של שפעת העופות מאדם לאדם, אך בשל התחלואה הקשה ושיעורי התמותה הגבוהים בחולים שנדבקים, ננקטות דרכי מניעה מחמירות לעובדים בלולים בהם היתה תחלואה או עובדי משחטה שטיפלו בעופות.

האם יש טיפול למחלה?

קיימת תרופה אנטי ויראלית בשם "טמיפלו" בעלת יעילות מסוימת גם נגד שפעת העופות. את התרופה יש לקחת בתחילת המחלה למשך חמישה ימים. כאמור, עובדי לולים, וטרינרים או עובדי תעשיית העופות שנחשפו לעופות נגועים מקבלים מיד טיפול.

מדוע וירוסים מפתחים מוטציות ללא הרף?

"תהליכי יצירת המוטציות הם חלק מובנה בהתרבות נגיפים", מסביר הפרופ' ערן בכרך, מומחה לווירולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, "כל נגיף שיוצר הרבה עותקים מעצמו, עושה טעויות, והן לא מכוונות אלא אקראיות. אם במקרה אחד מהזנים שנוצרים מהטעות הזו הוא בעל יתרון ומצליח להתפשט יותר טוב בבני אדם, כמובן שנראה אותו יותר. זה קורה גם בחיידקים שמגלים עמידויות לאנטיביוטיקה. אלה תהליכי מוטציות וסלקציה לזנים שמתאימים לסביבה שעכשיו הם נפגשים איתה".

האם יש סיבה לפאניקה?

פרופ' בכרך: "אנחנו חיים בעולם שמלא וירוסים, והם תמיד יעברו דרכנו. זה שזה קרה בקורונה לא אומר שזה יקרה עם וירוס שפעת העופות. הנגיף מדאיג מעט כי יש בו מספר שינויים שהם חלק מרשימת המוטציות שצריכה להתרחש כדי שהוא יוכל לעבור בקלות לבני אדם ולהתפשט, אך נכון להיום נדירה הדבקה בבני אדם, והיא מתרחשת כמעט תמיד אצל אלה שבאו במגע הדוק מאוד עם העופות".

האם מותר להמשיך לאכול עופות כרגע בישראל?

משרד הבריאות הנחה כי אין סכנה להדבקה של אנשים שבאו במגע או אכלו עופות או ביצים ששווקו מהלולים הנגועים. עם זאת קיימת הנחיה כללית להפריד בכל עת בין בשר נא לבין בשר מבושל ולהקפיד על בישול מלא של מאכלים מן החי.

אם הייתי באזור אגמון החולה – מה עליי לעשות?

אין הנחיות כעת לטיפול כלשהו. יש להיות ערנים למקרה של הופעת חום ותסמינים נשימתיים כמו שיעול או קוצר נשימה אצל אנשים ששהו באזור האגמון או באזור הלולים הנגועים. במקרה כזה מומלץ להיוועץ ברופא המטפל שישקול האם יש צורך להתחיל טיפול בתרופה טמיפלו.