גל תחלואת שעלת בישראל מתקרב לנתוני ההתפרצות של 2015 עם יותר מ-2,480 חולים בחצי השנה הראשונה, לעומת 1,792 בשנת 2023 כולה מתחילת השנה, ושיא של 600 מקרים בחודש מאי. בניגוד לשנה שעברה שבה התמקדה התחלואה באזור ירושלים, בגלל שיעור התחסנות נמוך ובגלל צפיפות גבוהה, השנה התפשטה התחלואה לאזורים נוספים - ובראשם מחוזות מרכז וחיפה.
תחלואת השעלת הנוכחית מסתמנת כגבוהה מאוד בהשוואה לשנים עברו. במערך מודיעין בריאות שחטיבת בריאות הציבור של משרד הבריאות אמרו היום (ג') כי גלי תחלואת שעלת מתרחשים כעת במדינות רבות בעולם, ומתאפיינים בעצימות גבוהה והתארכות חריגה.
בית החולים רמב"ם בחיפה דיווח היום כי תינוקת בת שלושה שבועות מאושפזת בטיפול נמרץ בעקבות שעלת. מצבה מוגדר כעת טוב. פרופ' דני איתן, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ, אמר כי "רק לפני כמה שבועות נפטרה פעוטה בירושלים לאחר שנדבקה במחלה. התינוקת שנמצאת אצלנו מטופלת ונמצאת בהשגחת הצוות הרפואי. אנו אופטימיים לגבי התאוששותה בימים הקרובים".
1 צפייה בגלריה
בכי של תינוק
בכי של תינוק
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שעלת היא מחלת נשימה מידבקת ביותר שנגרמת על ידי החיידק בורדטלה פרטוזיס (Bordetella Pertussis). החיידק עלול לגרום למחלה קשה במיוחד אצל תינוקות וילדים קטנים. הוא פוגע בתאים שונים בגוף וגורם לתסמינים לאחר שמפריש רעלים. חיסוני שעלת ממלאים תפקיד מכריע למניעת התפרצויות המחלה.
משרד הבריאות ממליץ על מתן חיסון לנשים בשליש השלישי להריון, שמאפשר לאשה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, ובכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו.
מספר המקרים החודשי של שעלת שהיה גבוה מ-200 זינק בחודשים אפריל-יוני בחדות לכ-450 באפריל, 614 מקרים במאי וכ-500 מקרים ביוני. אחד ההבדלים הבולטים בין תחלואת 2023 לזו של השנה הוא השינוי באזורי התחלואה. 2023 התאפיינה בשיעור גבוה של מקרי תחלואה בעיקר במחוז ירושלים ואילו השנה הפיזור רחב ושיעורי התחלואה דומים ברחבי הארץ, בהובלת מחוזות מרכז וחיפה.
הבדל משמעותי נוסף ניתן לראות בחלוקת התחלואה לפי קבוצות גיל. ילדים בגילי 19-0 שנים היוו כ-85% מסך החולים אך בשנת 2023 סך מקרי תחלואת תינוקות ופעוטות היה גבוה משמעותית מאשר בשנה הזו. ייתכן שזה נובע מכך שאזור ירושלים מתאפיין מחד בצפיפות ילדים גבוהה יחסית ומאידך באחוז כיסוי חיסוני נמוך יחסית בקרב תינוקות ופעוטות, ולכן זהו האזור ה"דליק" ביותר לתחלואה בארץ.
מכאן, סביר שמחוז זה יפגע ראשון ובו נמצא מספר מקרים גבוה יחסית של תינוקות ופעוטות חולים. התחלואה בקרב ילדים ובני נוער עד גיל 19 מתקרבת לשיאי התחלואה של גל 2015-2014 ואילו תחלואת המבוגרים נותרת נמוכה מאוד.
בהקשר זה נציין שכתב ynet אדיר ינקו חשף באחרונה נתונים מדאיגים על שיעור ההתחסנות הנמוך במיוחד ביישובים חרדיים ובאזור ירושלים במנת חיסון אחת לפחות של החיסון המשולב נגד טטנוס (פלצת), דיפתריה (אסכרה) ושעלת, וזאת ברקע התפרצות השעלת בחודשים האחרונים. לעומת זאת, בצמרת הרשימה ניצבים יישובים ערביים ודרוזיים.
אינפו התחסנות בקרב ילדים (תחתית הרשימה)
מהנתונים עולה כי שיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר נגד שעלת, כחלק מהחיסון המחומש שניתן במנה ראשונה לילדים בגיל חודשיים ומכיל גם תרכובות נגד דיפתריה, טטנוס, פוליו והמופילוס אינפלואנזה B, נמצאו באופן כמעט בלעדי בירושלים וביישובים עם צביון דתי או חרדי לצד יישובים מעבר לקו הירוק. תמונה דומה עולה גם בנוגע לחיסון המרובע, שניתן בגיל שנה ובהמשך לתלמידי כיתה א' נגד ארבע מחלות ובהן חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח. על פי הנתונים, שיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר של המנה הראשונה נרשמו גם כן ביישובים עם ייצוג גבוה לאוכלוסייה החרדית ובהם ירושלים, שילה, צפת, יבנאל, בית שמש, צפת, תפרח ויד בנימין.
נציין כי בשנה האחרונה נרשמת עלייה חדה במספר מקרי השעלת באירופה ובארצות-הברית, במה שמסתמן כגל שעלת משמעותי וממושך במספר גדול של מדינות אירופיות ובארה"ב. בארה"ב אובחנו השנה כ-8,300 חולים, יותר מפי שלושה מבתקופה המקבילה אשתקד.