מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר אמש (יום ו') את חיסון השפעת הראשון בעולם לשימוש עצמי. מדובר בחיסון FluMist בתרסיס מתוצרת אסטרהזניקה שמאושר לשימוש בקרב בקרב בני שנתיים עד 49. רכישת החיסון עדיין דורשת מרשם רפואי.
1 צפייה בגלריה
תרסיס לאף
תרסיס לאף
ניתן להתחסן מפני שפעת גם בבית. בינתיים רק בארה"ב
(צילום: shutterstock)
לפי ההודעה, ילדים ובני נוער עד גיל 18 צריכים להסתייע במטפל לקבלת החיסון. גם בישראל נמשך מבצע החיסונים ולאוכלוסייה מומלץ לקבוע תור להתחסן כדי להימנע ממחלה קשה.
בישראל ניתן החיסון בתרסיס שמגן מפני שלושה זני נגיפי שפעת רק בקופות החולים או על-ידי צוותי רפואיים במקומות אחרים כמו בתי חולים. בנוסף מוצע חיסון של נגיף מומת נגד ארבעה זני שפעת בזריקה.
הנגיף מומת, השידור חי. המגישה קיבלה חיסון נגד שפעת
(צילום: מיקי שמידט)

החיסון FluMist, שמיוצר על ידי MedImmune, שנרכשה על ידי אסטרהזניקה בשנת 2007, אושר לראשונה על ידי ה-FDA לפני 21 שנה לשימוש בקרב אנשים בגילאי 5 עד 49. מאז הורחב האישור גם לילדים מגיל שנתיים.
עם ההודעה של ה-FDA הפך FluMist לחיסון השפעת הראשון בעולם שניתן לשימוש ללא מעורבות של איש צוות רפואי. התרסיס מכיל צורה מוחלשת של זני נגיף השפעת ועדיין דורש כאמור מרשם רופא. הוא יכול להינתן על ידי "מקבל החיסון או מטפל שגילו 18 ומעלה".
אינפו נתוני שפעת
פיטר מרקס, מנהל המרכז להערכה ומחקר של ביולוגיה ב-FDA, אמר כי "האישור של חיסון השפעת הראשון לשימוש עצמי או על ידי מטפל מספק אפשרות חדשה לקבלת חיסון שפעת עונתי בטוח ויעיל, עם נוחות, גמישות ונגישות גדולות יותר ליחידים ומשפחות".
איסקרה רייק, סמנכ"לית בכירה לחיסונים וטיפולים חיסוניים באסטרהזניקה, אמרה כי "האישור של FluMist לשימוש עצמי הוא צעד חשוב קדימה בהנגשת חיסונים למאבק בנטל השנתי הגבוה של שפעת".
שיעורי ההתחסנות נגד שפעת בארה"ב יורדים בהתמדה מאז מגפת הקורונה, והם צנחו אל מתחת ל-50 אחוז בעונת השפעת 2023-2022. בישראל התחסנו בעונת 2023-2022 רק 18 אחוזים מהאזרחים.
לפי מרכזי בקרת המחלות ומניעתן בארה"ב (CDC), שפעת גרמה בין 2010 ל-2023 למיליוני מקרי תחלואה ולמאות אלפי אשפוזים. מספר מקרי המוות מסיבוכי שפעת בארה"ב נע באותן שנים בין כ-5,000 ליותר מ-50 אלף בשנה.