בשיתוף אלי לילי
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - כאבי בטן
בין אם זה בגלל המלחמה והלחצים שהיא מביאה איתה או מסיבות אחרות, נדמה שהתלונות על מיחושי בטן הפכו שכיחות אצל אוכלוסיות שונות אך בעיקר אצל ילדים.
איך מבחינים בין כאבי הבטן השונים ומבדילים בין כאב בטן חולף לכזה המחייב בדיקות רפואיות מקיפות?
דנה רון ופרופ' איתמר רז, הזמינו לאולפן הפודקאסט שלהם, "משחקי בריאות", את פרופסור אייל שטייר, מומחה בגסטרואנטרולוגיה ילדים מנהל היחידה למחלות כבד בילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים.

תלונה שכיחה, אך חייבים להתייחס אליה ברצינות

"כאבי בטן זו תלונה מאוד שכיחה גם ברפואת משפחה וגם אצל רופא הילדים", אומר פרופ' שטייר ומפציר ברופאים והורים לתשאל ילדים ובוגרים גם יחד על מהותם של אותם כאבים. "השאלות שאנחנו שואלים אותו יאמרו לנו לאן ללכת - האם אנחנו צריכים לדאוג או האם אפשר להירגע".
מה אומר הכאב? "אם הכאב הוא סביב הטבור, אלה כאבים שכיחים ואנחנו יותר רגועים", מסביר פרופ' שטייר. "לעומת זאת, אם הכאב ברום הבטן אולי זה כיב קיבה, שלמרבה ההפתעה מופיע גם בילדים. הרבה פעמים זה יכול להתבטא בבחילות או אפילו הקאות אבל אם הכאב מעיר משינה זה דגל אדום ומצביע על כאב משמעותי. אם הכאב הוא ברום הבטן אולי זו דלקת בקיבה, אולי דלקת בוושט ואולי הליקובקטר פילורי".
לדבריו, אם הכאב הוא בתחתית הבטן זה יכול לסמן עצירות ואפילו קרוהן או קוליטיס או מחלות דלקתיות אחרות של המעי. פרופ' שטייר מדגיש שיש גם תרופות שעלולות לגרום לכאבי בטן. "יש תרופות, למשל תרופות ל-ADHD, כמו ריטלין, שעלולות לגרום לכאבי בטן".

האזינו לפודקאסט:

איך בודקים את מקור כאב הבטן?

"אפשר לעשות אולטרסאונד בטן, בדיקות דם פשוטות כדי לשלול צליאק או אי סבילות ללקטוז ואצל המבוגרים גם אבנים בכליות או אבנים בדרכי השתן", אומר פרופ' שטייר.

מתח נפשי ומערכת העיכול

איך המתח הנפשי משפיע על מערכת העיכול שלנו? תגובה של סטרס יכולה לבוא לידי ביטוי בהפרשה של כל מיני הורמונים, שגורמים לשלשול או לעצירות.
"זה מעי רגיז", מסביר פרופ' שטייר ומרגיע שמצב זה אינו מתפתח בשום צורה למחלה אחרת אבל דורש טיפול. "אני מנסה להבין את מהות הגורם לכאב, למשל אם זה חיידקים שעולים למעי אז אני נותן אנטיביוטיקה, ויש גם תרופות רגילות שפותרות את העניין. הרבה פעמים זה ניסוי וטעיה וצריך לראות מה הסימפטום הכי משמעותי שיש לך. אם זה סימפטום של כאב ברום הבטן אז נותנים משהו שמוריד חומצה אם יש הרבה גזים נותנים בין אנטיביוטיקה ולפעמים אפילו אנחנו נותנים תרופות שמרגיעות וסופחות גזים".
בשיתוף אלי לילי