מסעדת טופולופומפו, שנסגרה בעקבות תלונות של סועדים על מחלות מעיים בחודש האחרון, תיפתח מחדש. כך הודיע הערב (יום ד') משרד הבריאות. נתוני בדיקת המעבדה מהמזון שנדגם בתחילת השבוע מצביעים על זיהום בסלט ירקות ובדג נא. ביום ראשון נלקחו דגימות מזון והיום נערכה ביקורת חוזרת. לאחר שנמצא כי הליקויים טופלו, ניתן למסעדה אישור לחזור לפעילות.
קראו עוד:
במהלך הביקורת הקודמת, שנערכה ביום ראשון, ניטלו דגימות מזון לבדיקת מעבדה ובהמשך הושמדו כל חומרי הגלם במקום. בנוסף, בעלי המסעדה החליפו יועץ בטיחות מזון וביצעו פעולות לטיפול בליקויים.
משרד הבריאות הורה בתחילת השבוע לסגור את טופולופומפו בתל אביב - מהיקרות בישראל - לאחר ש-16 סועדים סבלו ממחלת מעיים בחודש האחרון. תשעה מהם התלוננו ביום שישי, בהם שתי נשים הרות שסבלו מבחילות והקאות ואושפזו לטיפול בבית החולים איכילוב בעיר.
מסעדת טופולופומפו בתל אביב, ביום ראשון השבוע
(צילום: יובל חן)

צוות מפקחים נשלח למקום מחשש להרעלת מזון, ובעקבות הבדיקה הודיע משרד הבריאות ביום ראשון כי "העסק נסגר בהסכמה עד לתיקון הליקויים. מהביקורת עלה כי לא הייתה הקפדה מלאה על נוהלי עבודה וכן חריגה מתנאי האישור. המפקחים הורו על הפסקת הפעילות במקום והעסק נסגר בהסכמת הבעלים".
המסעדה מסרה בתחילת השבוע כי עם קבלת התלונה החריגה הוזמנה בדיקה על ידי גורם מקצועי, חיצוני המנטר את פעילות המסעדה, לרבות המטבח. "אנו סוגרים מרצון לכ-48 שעות כדי לאפשר בדיקה של משרד הבריאות. למען הזהירות, אנו מחטאים את כל מערכות המסעדה ונפטרים ממזון קודם רק כדי לשלול כל דבר. להבנתנו, מדובר בחשד למקרה חריג מאוד ונקודתי, היות שכשל כללי היה עולה בבדיקות השוטפות שאנחנו מקיימים בשגרה, והיה מתבטא בתלונות המוניות. אנו דואגים, לא ישנים, מחבקים במחשבה את הנשים הללו. מייחלים לבריאותן ומאחלים להן רפואה שלמה בכל לב".
1 צפייה בגלריה
חשש להרעלת מזון במסעדת טופולופומפו בתל אביב
חשש להרעלת מזון במסעדת טופולופומפו בתל אביב
דג נא וסלט נמצאו מזוהמים. מסעדת טופולופומפו בתל אביב
(צילום: יובל חן)

אחת המאושפזות: "מקווה שהסיוט יהיה מאחורינו"

אצל המאושפזות באיכילוב גילו חיידקי סלמונלה ואי-קולי. ל', מטופלת שנמצאת בשבוע ה-25 להיריונה עם חשד להרעלת מזון מתארת: "ביום רביעי יצאתי עם בעלי למסעדת היוקרה, יום למחרת התעוררתי עם כאבי בטן חזקים, שלשולים והקאות, מיד חשדתי שמדובר בקלקול קיבה והגעתי למיון נשים שבאיכילוב. כרגע אנו ממתינים לתוצאות התרבית של התינוקת על מנת לשלול את ההיתכנות להרעלת מזון בגופה. אני מתפללת שהכול יהיה בסדר ושהסיוט הזה יהיה מאחורינו".
כתבנו ד"ר איתי גל מסביר כי סלמונלה ואי-קולי הם חיידקי מעי צואתיים שלרוב גורמים למחלת שלשולים או הקאות קלה, אולם אצל מדוכאי חיסון תינוקות ונשים בהיריון עלולים לסכן חיים. כמעט כל מזון מזוהם בסלמונלה עלול להדביק אך במיוחד חלב, בשר, ביצים ומוצריהם. התסמינים הם כאבי בטן, בחילות, הקאות, חום, שלשול מימי או דמי או רירי, חולשה. במקרים נדירים החיידק עלול לחדור לזרם הדם ולגרום לזיהום היכול להסתיים במוות, במיוחד אצל תינוקות וקשישים.
הדרך להימנע משני החיידקים היא בישול בשר בטמפרטורה גבוהה, אחסון מזון בטמפרטורה נמוכה מ-5 מעלות והימנעות משטיפת ביצים שמחדירה את חיידק הסלמונלה לביצה.