שיא של כל הזמנים בהשתלות איברים בישראל: המרכז הלאומי להשתלות איברים מציג היום (ד') את נתוני ההשתלות ב-2022, ועולה מהם ש-656 ישראלים זכו בשנה זו בחיים חדשים הודות לתרומה ממשפחה של אדם שמת או לתרומת כליה מן החי. עם זאת, עלה מספר הממתינים להשתלה, ועלה מספר האנשים שהלכו לעולמם בעודם ממתינים.
קראו עוד:
לפי הנתונים, בשנה האחרונה חלה עלייה במספר השתלות הכבד מ-87 ב-2021 ל-92 ב-2022, ועלייה במספר השתלות הריאות מ-55 ל-61. מספר השתלות הלב עלה מ-24 ל-32. 759 איש זכו במאור עיניים הודות להשתלת קרנית.
לחתימה על כרטיס אדי - לחצו כאן
עלייה חלה גם במספר תורמי הכליה מן החי באותה משפחה - מ-58 ב-2021 ל-133 ב-2022. במספר השתלות הכליה מתורמים שאין להם קשר משפחתי לנתרם (תורמים אלטרואיסטים), חלה ירידה: ב-2021 בוצעו 242 השתלות כאלה, והשנה 186. בשנה האחרונה בוצעו גם שבע השתלות של אונת כבד: שש מתוכן מתורמים במשפחה, ואחד מתורם ללא קשר משפחתי.
נתוני המרכז להשתלות מתייחסים גם להשתלות כליה מוצלבות בין בני משפחה שלא נמצאה ביניהם התאמה, ומתורמים אלטרואיסטים שנרשמו ישירות לתוכנית ההצלבות של המרכז. עד כה בוצעו 47 הצלבות בין זוגות, ארבע הצלבות בין שלושה זוגות, הצלבה אחת בין ארבעה זוגות ועוד הצלבה בין שלושה זוגות, אחד מהם מאוסטריה. זוהי ההצלבה הראשונה שנעשתה מול אוסטריה.
2 צפייה בגלריה
ניתוח
ניתוח
"אנחנו מנסים להגדיל את מספר ההשתלות בכל דרך", אומרת מנהלת המרכז, ד"ר תמר אשכנזי
(צילום: shutterstock)
"השנה הגדלנו את שיתופי הפעולה עם מדינות זרות בהחלפת כליות מתורמים חיים, כשלצ'כיה ולאמירויות הצטרפה אוסטריה", אומר פרופ' רפי ביאר, יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות. "התסכול שלנו נובע מהעובדה שלמרות הגידול השנתי במספר ההשתלות, אין צמצום ברשימת הממתינים. כל שנה אנחנו מצליחים להגדיל את מספר ההשתלות, ולמרות זאת, חולים רבים יותר נזקקים להשתלה.
2 צפייה בגלריה
כרטיס אדי
כרטיס אדי
כרטיס אדי
(צילום: יח"צ)
"השנה הוכנס ציוד חדש לשימור כבד ולב באמצעות הזרמת תמיסות שבעזרתן ניתן יהיה להגדיל את מצאי האיברים. מדובר בציוד יקר מאוד, אבל לא נוותר על שום הזדמנות להציל חיים".
מספר ההסכמות שנתנו בני משפחה לתרומת איברים של יקיריהם שנפטרו נמצא במגמת עלייה, כפי שמראה הגרף. ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, הוסיפה: "השנה חלה עלייה במספר ההשתלות, ונעשו מאמצים רבים לשכנע משפחות של מתים לתרום איברים. לכרטיס אדי יש השפעה מכרעת על הנכונות לתרום. אנחנו מנסים להגדיל את מספר ההשתלות בכל דרך ופונים למשפחה גם אם מדובר באפשרות להנציל איבר אחד בלבד".