בעשור האחרון התרבו העדויות לקשר אפשרי בין תזונה לפוריות: כמו במצבים רפואיים רבים אחרים, לתזונה אותה אנו צורכים השפעה רבה על מצבנו הגופי - ובכלל זה פוריות. כך למשל, דיאטות עשירות בשומנים בלתי רוויים, בדגנים מלאים, בירקות, בעופות ובדגים נקשרו לשיפור הפוריות גם אצל נשים וגם אצל גברים.
קראו עוד:
נמצא גם קשר בין צריכת חומצה פולית (במינונים גבוהים יותר מהמומלצים למניעת מומים במערכת העצבים העוברית) לבין ירידה בשיעור אי-פריון. מחקרים אחרונים מצביעים על כך שבהיעדר מחסור בחומצה פולית, אין לוויטמין D תפקיד חשוב בפוריות האישה. גם תוספת נוגדי חמצון אינה מציעה כנראה יתרון משמעותי לנשים העוברות טיפולי פוריות.
אינפו תזונה ופוריות

למרות קולות שונים שנשמעים מדי פעם בנושא, ההשפעה של מוצרי חלב, אלכוהול וקפאין על פוריות האישה אינן עקביות. לעומת זאת, שומנים רוויים וסוכר נקשרו לתוצאות פוריות גרועות יותר אצל נשים וגברים. יודגש כי למרות ההתקדמות הגדולה בתחום, מקורן של רוב הראיות הוא עדיין במחקרים רטרוספקטיביים. מגבלה נוספת היא התייחסות נפרדת להשפעה של תזונת נשים ותזונת גברים על הפוריות ללא התייחסות להשפעת התזונה המשותפת של שני בני הזוג על הסיכוי להרות ועל העובר המתפתח.
1 צפייה בגלריה
במחקר אין עדיין התייחסות להשפעת התזונה המשותפת של שני בני הזוג על הסיכוי להרות ועל העובר המתפתח
במחקר אין עדיין התייחסות להשפעת התזונה המשותפת של שני בני הזוג על הסיכוי להרות ועל העובר המתפתח
במחקר אין עדיין התייחסות להשפעת התזונה המשותפת של שני בני הזוג על הסיכוי להרות ועל העובר המתפתח
(צילום: shutterstock)

איכות הזרע יורדת

אחד מכל שישה זוגות המנסים להרות אינו מצליח לעשות זאת בתוך שנה, כשבאחוז גבוה מהמקרים קיימת מעורבות של הגורם הזכרי, והתזונה בהחלט נכנסת למשחק.
חשוב לציין כי בשל קצב הייצור הגבוה של תאי זרע, הם רגישים מאוד לשינויים סביבתיים, וגם לתזונה. עובדה מעניינת נוספת: לפי מחקרים שונים, קיים קשר חזק בין איכות הזרע לבין מצב בריאותו הכללי של הגבר ולתחלואה, כך שאיכות הזרע עשויה להיות רלוונטית גם בהיבטים נוספים, מעבר לפוריות.
בשל קצב הייצור הגבוה של תאי זרע, הם רגישים מאוד לשינויים סביבתיים, וגם לתזונה. לפי מחקרים שונים, קיים קשר חזק בין איכות הזרע לבין מצב בריאותו הכללי של הגבר ולתחלואה, כך שאיכות הזרע עשויה להיות רלוונטית גם בהיבטים נוספים, מעבר לפוריות
ידוע גם שבמהלך העשורים האחרונים מסתמנת בעולם מגמת ירידה של עשרות אחוזים במדדי איכות הזרע. ירידה זו נקשרת לשינויים באורח החיים, שיעורי ההשמנה הגדלים והרגלי התזונה המודרנית, כמו למשל עלייה בצריכת המזון המתועש. מתברר גם שבנוסף להשפעתה על איכות הזרע, התזונה עשויה להשפיע על יכולת הזרע להפרות את הביצית בתהליך ההכשרה (capacitation). בתהליך זה הזרע עובר מספר שינויים ביו-כימיים, ורק לאחר שעבר אותם, הוא יוכל להפרות את הביצית. תהליך ההכשרה מושפע מרדיקלים חופשיים, מאנטיאוקסידנטים שונים ומהרכב חומצות שומן. כל אלו מושפעים מהתזונה היומיומית שלנו.

איך אפשר לשפר את המצב בעזרת תזונה?

הספרות המדעית מציגה עקרונות שונים לשיפור של איכות הזרע ותפקודו, ובהם הימנעות מחסרים תזונתיים שונים כמו ברזל, חומצה פולית ו-B-12. רוב המחקרים מציגים את אותה מסקנה: דפוסי תזונה בריאים יותר מקושרים לאיכות זרע טובה יותר, ודפוסי תזונה לא בריאים קשורים למדדי זרע ירודים. דפוסי תזונה בריאים, הכוללים מזונות שמצויים לרוב בדיאטה ים-תיכונית או תזונה עשירה בדגנים מלאים, בדגים, בקטניות, בפירות ובירקות בשלמותם ובמוצרי חלב דלי שומן - נמצאו כבעלי קשר חיובי עם איכות זרע. לעומתם, דפוסי תזונה לא בריאים העשירים בשומן רווי, בבשר אדום מעובד, בדגנים מזוקקים, בדברי מתיקה ובשתייה ממותקת נמצאו כבעלי קשר שלילי עם איכות זרע.
מעבר לעניין הפוריות, חשוב להבין שתזונה יכולה לסייע במגוון של מחלות רקע ומצבים מטבוליים שונים (סוכרת, מחלות מעי ועוד), שלהם עשויה להיות השפעה ישירה או עקיפה על איכות הזרע.
פרופ' מכטינגר היא חוקרת ביחידה להפריה החוץ-גופית בשיבא ובפקולטה לרפואה של אונ' ת"א; ד"ר אפרת הלפרט היא מהנדסת מזון ודיאטנית קלינית, בעלת דוקטורט בתזונה ופוריות, יועצת מדעית למשרד הבריאות. השתיים ירצו בכנס מדעי בנושא פוריות, היריון ולידה שמתקיים היום (3 במרס) בבית הספר למדעי התזונה של המרכז האקדמי פרס ברחובות