הישראלים כבר לא רואים 6/6: 51% מבני 20 ומעלה (כ-3.1 מיליון איש) מרכיבים משקפיים או עדשות מגע. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתפרסמים בצהריים (יום ד') לרגל יום ההזדהות הארצי עם העיוורים ולקויי הראייה – שיחול מחר, 6/6.
לפי מחקרים שנערכו בעולם, כ-4 מיליארד בני אדם סובלים מבעיות ראייה שונות. בכמה מדינות, בין היתר במערב אירופה, שיעור הנעזרים באמצעים לראות טוב יותר הוא מעל ל-50%. במדינות אסיה האחוזים נמוכים בהרבה, אך לפי מחקרים שהוצגו בשנים האחרונות הנתון עומד לזנק בשל חשיפה מוגברת למסכים.
2 צפייה בגלריה
משקפיים
משקפיים
רוב הישראלים נעזרים במשקפיים או בעדשות לשיפור הראייה
(צילום: shutterstock)
בקרב בני 65 ומעלה בישראל, 7% מתקשים מאוד בראייה, לעומת 1.3% מבני 64-20. מהנתונים עולה כי מבין המתקשים בראייה (בעלי קושי רב לראות, גם כאשר הם מרכיבים משקפיים) עד גיל 64 - 56% מהם מועסקים, לעומת 77% מאלה שאינם מתקשים בראייה בגילים הללו.
עוד עולה מהנתונים כי בעלי קושי רב בראייה מתקשים יותר בכיסוי הוצאותיהם החודשיות – 49% מצליחים בקושי או שאינם מצליחים בכלל לכסות את הוצאותיהם, לעומת 26% מאלה שאינם מתקשים בראייה. בקרב בני 64-20, שיעור המתקשים בכיסוי הוצאותיהם עומד על 60% בקרב המתקשים בראייה, לעומת 28% מאלה שאינם מתקשים בראייה.
אינפו ראייה
בלמ"ס גם מצאו כי בעלי קושי בראייה מעריכים באופן שלילי יותר את מצב בריאותם – 71% מעריכים את מצב בריאותם כלא טוב, לעומת 14% מאלה שאינם מתקשים בראייה.
בקרב בני 65 ומעלה, 82% מהמתקשים בראייה מעריכים באופן שלילי את מצב בריאותם, לעומת 37% מאלה שאינם מתקשים בראייה.
2 צפייה בגלריה
משקפיים
משקפיים
המתקשים בראייה סובלים יותר מתחושת בדידות ומביעים פחות שביעות רצון מחייהם
(צילום: shutterstock)
גם בנושא בדידות, המצב עגום ביותר. 47% מהאנשים עם קשיי ראייה חשים בדידות לפעמים או לעיתים קרובות. השיעור בקרב אלה ללא קושי בראייה נמוך משמעותית ועומד על 20%. בקרב בני 65 ומעלה, 51% מהמתקשים בראייה חשים בדידות, לעומת 24% מאלה שאינם מתקשים בראייה.
רק 25% מאלה שמתקשים בראייה מרוצים מאוד מחייהם, לעומת 45% מאלה שרואים ללא קושי. בלמ"ס אמרו כי הפער בשביעות הרצון מהחיים בין המתקשים בראייה לבין אלה שאינם מתקשים, דומה בקבוצות הגיל השונות.
ד"ר אנרי פיצ'חדזה, מומחה לרפואת עיניים במחוז הדרום של מכבי שירותי בריאות, אמר בתגובה לנתוני למ"ס: "אנחנו עדים לעלייה בליקויי ראייה בשנים האחרונות לנוכח השימוש הגובר בראייה מקרוב במסכים מסוגים שונים. מבחינה פיזיולוגית, זה גורם לתהליך כיווץ יתר של שריר מסוים שעלול לגרום לעליית המספר במשקפיים בייחוד בקרב צעירים. לעומת זאת, בקרב המבוגרים, מצטרפות בעיות ומחלות שקשורות להזדקנות הגוף והגיל, כגון קטרקט, ניוון רשתית שקשור לגיל ומחלת גלאוקומה (שיותר אופיינית למבוגרים). בעולם המודרני שכולו מלא מסכים ושימוש בדיגיטל, ראייה היא מרכיב חיוני והכרחי לאיכות חיים טובה כמו גם ליכולת תעסוקה טובה. לכן, כשרואים טוב אז גם מרגישים ש'הכל טוב'".