זו הייתה הצהרה דרמטית וחשובה של שר הבריאות ניצן הורוביץ ושל שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון: השניים הכריזו על הגדלה משמעותית של מספר הסטודנטים בבתי הספר לרפואה כבר בשנת הלימודים הבאה – מהלך חיוני וקריטי שנועד להשפיע על מצבת כוח האדם במערכת הבריאות בעתיד.
לאחרונה, כתשעה חודשים אחרי אותה הבטחה, בכירים במערכת הבריאות לצד חלק ממנהלי בתי הספר לרפואה מתריעים: אין ביכולתנו לקלוט סטודנטים נוספים מעבר למתוכנן.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
הכריזו על הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה, בבתי הספר מתריעים: "אין לנו יכולת, לא קיבלנו תקציב"
(צילום: יואב דודקוביץ' לע"מ, קובי קואנקס)
במערכת הבריאות טוענים שעד כה לא קיבלו את תוספות התקציב לצורך תוספת הסטודנטים בשנה הבאה. "חשוב ששר הבריאות ושרת החינוך יעמדו בהתחייבות שלקחו על עצמם ויילחמו להמשיך ולהגדיל כבר בשנת הלימודים הקרובה את מספר הסטודנטים לרפואה, במטרה להגיע ליעד של 1,200 סטודנטים בשנה בשנת 2025", אמר פרופסור רפי ביאר, יו"ר הוועדה מטעם המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לתכנון הוראת הרפואה.
"התוכנית שהוגשה לביצוע, לאחר דיונים נרחבים עם כל הגורמים הרלוונטיים, ממליצה על הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה בשש הפקולטות בישראל ב-400 סטודנטים במשך ארבע שנים. אי יישום התוכנית במתכונת שהוצעה תגרום לפגיעה קשה במערכת הרפואה בישראל".
בבתי הספר לרפואה מטילים ספק בהיתכנות יישום הבטחות השרים. "כרגע אני חייב להודות שאני לא רואה איך אנחנו מצליחים בשנת הלימודים הקרובה להוסיף 200 סטודנטים נוספים לרפואה בכל רחבי הארץ", אמר פרופ' אהוד גרוסמן, דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.
2 צפייה בגלריה
פרופסור אהוד גרוסמן
פרופסור אהוד גרוסמן
"צריכים תוספת תמיכה שתמומש, לא רק הבטחות באוויר". פרופ' גרוסמן
(צילום: יריב כץ)
"המשמעות היא שכל פקולטה תגדיל ב-40 עד 50 סטודנטים, וממש לא נראה שאנחנו שם. גידול כזה דורש תקצוב מיוחד. כדי להגדיל אנחנו צריכים תוספת תמיכה שתמומש, לא רק הבטחות באוויר. אני צריך לבנות כיתות הוראה חדשות ואין לי מקום להכניס את כל הסטודנטים הללו. השרים דיברו בלי בסיס ואני לא רואה את זה מתבצע".
מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "כבר בשנה"ל הנוכחית פעלה יו"ר המל"ג, שרת החינוך, להגדלת מספר הסטודנטים לרפואה, ומספרם גדל השנה ב-70. במסגרת התוכנית הרב-שנתית שתחל בשנת הלימודים הקרובה - יוגדל באופן משמעותי מספר הסטודנטים לרפואה בבתי הספר הקיימים".
גם מטעם שר הבריאות, הורוביץ, נמסר שאין מקום לדאגה: "שר הבריאות ומשרד הבריאות מחויבים לנושא, עוקבים ומוודאים ביצוע בשטח, ואין כל בעיה תקציבית בעניין זה. משרד הבריאות פועל להרחבה מאסיבית של השדות הקליניים בבתי החולים ובקהילה, ובשיתוף פעולה עם שרת החינוך והמל"ג ימשיך מספר כיסאות הלימוד בפקולטות לרפואה לגדול גם בשנת הלימודים הקרובה, וכן מדי שנה בשנים שלאחר מכן".
ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא ויו״ר ארגון רופאי המדינה, הוסיף: "אסור שהמשבר הפוליטי יפגע ביישום התוכנית להגדלת מספר הסטודנטים בפקולטות לרפואה בישראל. המחסור הצפוי ברופאים מחייב פעולה נחושה ודחופה להגדלת מספר הרופאים בישראל. חשוב ששר הבריאות ושרת החינוך יעמדו בהתחייבות שלקחו על עצמם וילחמו להמשיך ולהגדיל כבר בשנת הלימודים הקרובה את מספר הסטודנטים לרפואה במטרה להגיע ליעד של 1,200 סטודנטים בשנה בשנת 2025. במקרה הזה חובה על כל נבחרי הציבור להתעלות מעל לפוליטיקה ולפעול ליישום התוכנית. חוסנה של מערכת הבריאות ויכולתה לטפל באזרחי ישראל תלוי בכך".