התמר, אחד מסמלי ט"ו בשבט הכי מובהקים, הוא כבר מזמן כוכב בריאות. פרי ישראלי, שלם, טרי וטבעי, המהווה ארוחת ביניים טבעית וקומפקטית. אגב, מדובר במגמה עולמית: גם בעולם ניכרת מגמה של מעבר לתזונה בריאה יותר, ובמדינות רבות כבר למדו להעריך את טעמו ואיכויותיו הרבות של התמר הישראלי. עד כדי כך, שישראל מייצאת תמרים לכ-60 מדינות ברחבי העולם, ונחשבת ליצרן הגדול ביותר של תמר מג'הול עם גידול של 80 אלף טון תמרים בשנה.
2 צפייה בגלריה
תמר תמרים
תמר תמרים
תמר. ארוחת בריאות בפני עצמו
(צילום: shutterstock)

שבע עובדות שאולי לא ידעתם על התמר:

1. התמר נחשב לפרי יבש למחצה (semi-dried fruit). הוא מתייבש על העץ באופן טבעי, כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלו, ללא כל צורך בתהליכי ייבוש מתועשים, שימוש בחומרים משמרים, צבעי-מאכל מלאכותיים או תוספת סוכר.
2. התמר הוא הפרי העשיר ביותר באשלגן. תזונה עשירה במינרל אשלגן חשובה לשמירה על רמות לחץ-דם-תקינות ולבניית עצמות חזקות. צריכת האשלגן העדכנית המספקת עומדת בממוצע על 3,000 מ"ג ליום למבוגרים, ועל 2,300 מ"ג ליום לילדים בגילאי 8-4. 100 גר' תמרים (כ-5 תמרים בינוניים) מכילים יותר מ-500 מ"ג אשלגן, כלומר כ-20% מצריכת האשלגן היומית המספקת למבוגרים.
3. התמר הוא הפרי העשיר ביותר במגנזיום. מינרל חיוני המשמש כרכיב בפעילותם של יותר מ-300 אנזימים. גם המגנזיום חשוב לשמירה על רמות לחץ-דם-תקינות ולבריאות העצם. המנה היומית המומלצת של מגנזיום, עומדת בממוצע על כ-370 מ"ג למבוגרים ועל 130 מ"ג לילדים בגילאי 4-8. 100 גר' תמרים מכילים יותר מ-50 מ"ג מגנזיום, כלומר כמעט 15% מהמנה היומית, המומלצת למבוגרים.
"צריכת תמרים מתונה יכולה לסייע בשמירה על משקל גוף בריא. אחת הסיבות לכך היא תכולת השומן האפסית בתמר, התורמת לצפיפות קלורית נמוכה יחסית"
4. חטיף האנרגיה והספורט האולטימטיבי. תמרים הם מקור חשוב לפחמימות זמינות, המספקות באופן יעיל את הצורך באנרגיה לפעילות השרירים. לפני אימונים ספורטיביים, במהלכם ואחריהם.
התמרים דלי שומן, הם אינם מכבידים על מערכת העיכול ומספקים כמות משמעותית של מינרלים ונוגדי חמצון, החשובים לעוסקים בפעילות גופנית. בנוסף התמרים אינם יקרים יחסית, מגיעים ללא אריזות מיותרות, והם קטנים ונוחים לנשיאה אפילו בכיסי בגדי האימון.
5. מסייע לשמירה על משקל גוף בריא. צריכת תמרים מתונה יכולה לסייע בשמירה על משקל גוף בריא. אחת הסיבות לכך היא תכולת השומן האפסית בתמר, התורמת לצפיפות קלורית נמוכה יחסית. בעוד ששוקולד לדוגמה מכיל 30 אחוזי שומן ויותר, בתמר פחות מחצי אחוז שומן. לכן תכולת הקלוריות בתמרים יבשים היא רק כמחצית מתכולת הקלוריות בשוקולד [לדוגמה בתמר מג'הול, בגודל בינוני (כ-20 גר') כ-54 קק"ל בלבד]. בזנים כדוגמת התמר הצהוב הטרי, או התמר הלח, תכולה קלורית נמוכה אף יותר.
2 צפייה בגלריה
תמר תמרים
תמר תמרים
בזנים כדוגמת התמר הצהוב הטרי, או התמר הלח, תכולה קלורית נמוכה אף יותר. תמר לשמירה על המשקל
(צילום: shutterstock)
6. תורם לבריאות הלב וכלי-הדם. מחקרים מדעיים שנערכו בראשותו של פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה של הטכניון ומרכז רפואי רמב"ם וד"ר חמוטל בורוכוב-נאורי, ממו"פ ערבה דרומית, מצביעים על כך, שהתמרים עשירים בנוגדי חמצון ודלקת יעילים (פוליפנולים) היכולים לסייע בעיכוב חמצון ה-LDL (הכולסטרול "הרע"), וכך לתרום להאטת תהליך טרשת העורקים.
בין הפוליפנולים שנמצאו ב-9 זני התמר הגדלים בישראל: חומצה פרולית, חומצה כלורוגנית וקוורצטין. בחלק מזני התמר אף נמצאה חומצה סליצילית (קרובת משפחה של האספירין). הרכב המינרלים בתמרים (לדוגמה: יותר אשלגן ומגנזיום, פחות נתרן) ותכולת הסיבים הגבוהה, תורמים גם הם לשמירה על בריאות הלב וכלי-הדם. גם אנשים עם סוכרת יכולים לצרוך תמרים בכמות מדודה ומוגבלת, במסגרת תזונה מאוזנת ומגוונת, וייעוץ תזונתי אישי במרפאה.
מרב מור-אופירמרב מור-אופירצילום: טל טרי
7. תורם לתחושת שובע. אמנם מחקרים חדשים מצביעים על כך שלכל אחד תגובת סוכר אישית למזונות שונים, יחד עם זאת, במחקרים שבדקו תמרים מזנים שונים, נמצא כי האינדקס הגליקמי הממוצע שלהם (קצב ספיגת הפחמימות לדם) בינוני ואינו גבוה כפי שסברו בעבר. לכן התמר, שגם עשיר בסיבים תזונתיים, מקנה במקביל לסיפוק הצורך במתוק, גם תחושת שובע.
יש לכך חשיבות רבה, כיוון שלהבדיל מצריכת ממתקים שאינם משביעים לאורך זמן, ושצריכתם עלולה לתרום להשמנת-יתר, צריכת תמרים מתונה (לדוגמה, 2 תמרים בינוניים או 3 קטנים) יכולה לתרום בסופו של דבר להגברת תחושת השובע, וכך לאיזון צריכת האנרגיה בתפריט.
מרב מור-אופיר היא תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים