האם עילת הסבירות פוגעת בבריאות האזרחים פרופ' חגי לוין בעד ד"ר יובל מרוז נגד מחאת הרופאים
(צילום: ירון ברנר)

האם המהפכה המשפטית שהממשלה מנסה להוביל עלולה להביא לפגיעה משמעותית בבריאותם של אזרחי ישראל? הטענה הזו מושמעת לא מעט בשבועות האחרונים מפי רופאים שיצאו למחות נגד המהפכה. חלקם אף שוקלים רילוקיישן. בימים האחרונים הוצגה עמדה זו במאמר שפרסמה קבוצת אנשי רפואה ישראלים בכתב העת הרפואי החשוב "The Lancet". אמש הצטרפה ההסתדרות הרפואית לעותרים נגד ביטול עילת הסבירות וביקשה מבית המשפט לקבוע שהתיקון לא יחול על מערכת הבריאות הישראלית.
קראו עוד:
"יש הרבה מחקרים שמראים שכאשר דמוקרטיה נפגעת, הבריאות נפגעת", אמר ל-ynet Live פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שנמנה עם מחברי המאמר בכתב העת. "אני אגיד את זה בצורה פשוטה: אנחנו הולכים להיות מדינת עולם שלישי בביטחון, בכלכלה וגם בבריאות. תוחלת החיים בישראל תתקצר. זה הכיוון שהממשלה מובילה אליו.
"עילת הסבירות משמשת כהגנה מרכזית מפני קבלת החלטות. עכשיו, למשל, רוצים לחלק מיליארד שקלים למקורבים לצלחת במקום לרעבים. כמובן שזה פוגע בבריאות של כולנו, ועם ביטול עילת הסבירות אי אפשר יהיה לצאת נגד ההחלטה הזו".
2 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
פרופ' חגי לוין מתריע מפני פגיעה קשה בבריאות הציבור בגלל המהפכה המשפטית, עכשיו גם במאמר בכתב עת חשוב
(צילום: אביגיל עוזי)
במאמר עצמו כתבו הרופאים, כי "ביטול עילת הסבירות עלול להגביל באופן מהותי את הפיקוח השיפוטי והפנייה הציבורית כלפי החלטות מזיקות. מרגע שמגפת הקורונה הסתיימה, תעדוף בריאות הציבור בכל החלטות הממשלה הוא קריטי. לכן, אנחנו מתנגדים בתוקף לתיקון הזה וקוראים לחיזוק שיקולי בריאות בהחלטות כדי להגביר את ההגנה על בריאות הציבור ורווחתו".
"לפי הסקרים של ההסתדרות הרפואית, 90% מהרופאים במדינה מסכימים עם העמדה הזו", אמר פרופ' לוין. "אלפי רופאים ורופאות יוצאים כל שבוע לרחובות כדי להתנגד למהלכים שהממשלה מקדמת, שיפגעו במערכת הבריאות. הרוב המכריע של אנשי הבריאות בישראל מבינים היטב שההפיכה הזו תפגע קשות בבריאות של כולנו. כמובן שהפריפריה, הנשים, העניים והלהט"בים ייפגעו יותר מכולם. הממשלה רוצה להכניס פוליטיזציה, הדרה ואפליה למערכת הבריאות, וזה דבר שהרופאים והרופאות בישראל לא יסכימו לו".
ד"ר יובל מרוז, רופא מרדים בבית החולים הדסה עין כרם, חולק בתוקף על העמדה שמייצג פרופ' לוין. "יש כרגע דיבורים על שביתה רופאים נוספת", הוא אומר, "ואני רוצה להגיד בצורה ברורה: השביתה הזו היא פוליטית".
פרופ' לוין אומר שהחקיקה תוביל לפגיעה בבריאות, בביטחון, בחינוך ועוד. "אלו מהלכים פוליטיים, שצריך להילחם עליהם באמצעים פוליטיים: להתפקד למפלגה, להצביע בבחירות, ללכת להפגנות. זה הכול פוליטיקה".
פרופ' חגי לוין: "רוב אנשי הבריאות בישראל מבינים היטב שההפיכה הזו תפגע קשות בבריאות של כולנו. כמובן שהפריפריה, הנשים, העניים והלהט"בים ייפגעו יותר קשה. הממשלה רוצה להכניס פוליטיזציה, הדרה ואפליה למערכת הבריאות"
אם ימנו עכשיו בבית החולים שלך איזשהו מקורב לשלטון שלא קשור לרפואה, שלא ברמה שלך, והוא יקודם רק כי הוא מקורב? "הטענות האלה מלאות צביעות. זה בסך הכול חשד ספקולטיבי, שאולי-אולי זה יקרה. בינתיים, מרוב דיבורים על החולים החלשים פוגעים עכשיו פיזית בחולים הכי חלשים, הכי לא מוגנים. בשביתת האזהרה לפני שבועיים פגעו בילד עם צרכים מיוחדים: החזיקו אותו בצום כל הלילה לקראת בדיקה בהרדמה כללית, ואז ביטלו את הבדיקה בגלל השביתה, ולא היה אפילו צדיק אחד בסדום שיגיד, 'הילד המסכן הזה כבר פה, אז נעשה לו את הבדיקה'. ואחר כך מדברים על פגיעה בחלשים?"
2 צפייה בגלריה
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנת רופאים מול בית ההסתדרות בתל אביב, לפני כשלושה שבועות
(צילום: טל שחר)
זה ידוע שמערכות ציבוריות נפגעות במדינות לא דמוקרטיות. מערכות הבריאות לא נהיות טובות יותר במדינות לא דמוקרטיות, אולי חוץ מקובה. "תוחלת החיים בפולין די דומה לזו שבארה"ב. השר לא ממנה מנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות. הצביעות נשפכת פה מהאוזניים: מצד אחד, מדברים על עזרה לחלשים, ומצד שני, בהשבתת המערכת פוגעים באנשים הכי חלשים, אלו שאין להם יכולת ללכת לרפואה פרטית. פוגעים גם בחיילי צה"ל. מתנגדי הרפורמה אמרו בפירוש, 'אנחנו הולכים לפגוע בכשירות של חיל הרפואה'. המשמעות היא שחיילי צה"ל יהיו פחות בריאים ופחות חיים".
ד"ר יובל מרוז: "בשביתת האזהרה לפני שבועיים פגעו בילד עם צרכים מיוחדים: החזיקו אותו בצום כל הלילה לקראת בדיקה, ואז ביטלו את הבדיקה בגלל השביתה, ולא היה אפילו צדיק אחד בסדום שיגיד, 'הילד המסכן הזה כבר פה, אז נעשה לו את הבדיקה'"
פרופ' לוין, מה דעתך על הטענות האלה? "ד"ר מרוז מנסה להרדים אותנו. הוא אומר, 'זה פוליטי, אז אל תתעסקו בזה', בזמן שהורגים מטופלים, בזמן שהממשלה מבטלת תפקידים של עוזרי רופא, מפקיעה הכשרה מהמועצה המדעית ומעבירה אותה לגורם פוליטי. זאת פוליטיזציה, אבל נגד זה ד"ר מרוז לא עושה כלום. הוא רק דואג להשמיץ את חבריו הרופאים. הרי אלפי הרופאים שיוצאים לרחובות מוותרים על עבודה בקליניקה פרטית, מוותרים על המחקר שלהם. הם מפגינים מתוך מחויבות למטופלים, מתוך מחויבות לבריאות הציבור בישראל. הממשלה הזו ביטלה את המס על המשקאות הממותקים בצורה בלתי סבירה. הממשלה מתערבת במערכת הבריאות.
"ד"ר מרוז, לא מפריע לך ש-14 אלף פליטים אוקראינים הפסיקו לקבל טיפול רפואי כי הממשלה החליטה להפסיק להם את הביטוח? אז אנחנו נשתוק על העניין הזה, כי זה פוליטי? מה שאתה אומר זה אבסורד".