בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בישראל מאובחנים בכל שנה כ-2,800 בני אדם עם סרטן הריאה ונפטרים ממנה כ-1,900 אנשים. סרטן הריאה נחשב לגורם התמותה העיקרי מכל המחלות הממאירות. אולם, למרות שנהוג להתייחס לסרטן ריאה כמחלה אחת, בפועל מדובר בתתי סוגים של מחלות רבות.
4 צפייה בגלריה
סרטן ריאה. לא מחלה אחת
סרטן ריאה. לא מחלה אחת
סרטן ריאה. לא מחלה אחת
(צילום: shutterstock)
בעשור האחרון הודות לשיפור המשמעותי בהבנת המנגנונים המולקולריים והגנטיים של סרטן הריאה, פותחו טיפולים תרופתיים מתקדמים שמתאימים למוטציות השונות. למעשה, בחירה של הטיפול הנכון עבור כל מטופל יכולה לחסוך זמן יקר, תופעות לוואי מיותרות וגם כמובן לשפר את תוצאות הטיפול ולהציל חיים.
שלוש נשים מספרות על ההתמודדות השונה שלהן לאחר שאובחנו עם סרטן ריאה.

שלומית אורמן-גרין – סרטן ריאה מוטציה ב- EGFR אקסון 20

שלומית אורמן גרין (69), מרחובות, מעולם לא עישנה, ולמרות זאת, לפני כשנתיים אובחנה עם סרטן ריאה מסוג מוטציה בגן EGFRבאקסון 20. "שבועיים אחרי שבעלי אובחן כחולה בסרטן הלבלב, בכל פעם כשהייתי במצב שכיבה, התחלתי להשתעל. חרף זאת, לא ייחסתי לכך חשיבות והתמקדתי בטיפול בו", מספרת אורמן-גרין. "תשעה חודשים מאוחר יותר, לאחר שבעלי נפטר, קיבלתי הפניה לצילום ריאות שבו ראו מעין ערפל בריאה".
4 צפייה בגלריה
שלומית אורמן גרין
שלומית אורמן גרין
שלומית אורמן גרין
(צילום פרטי)
הרופאים העריכו בתחילה שמדובר באלרגיה, אולם לאחר הטראומה עם מות בעלה, התעקשה שלומית לבצע צילם סי-טי ריאות. כשהגיעו התוצאות, ההערכה הייתה שמדובר בדלקת ריאות בלבד. "מילאו אותי באנטיביוטיקה", היא משחזרת, "שלחו אותי לצילום סי-טי נוסף ושוב אמרו לי שמדובר בדלקת ריאות ושאני צריכה עוד אנטיביוטיקה".
כשהתסמינים לא חלפו, הגיעה בסופו של דבר שלומית למומחה ריאות שביצע ביופסיה שקבע אבחנה חד משמעית – סרטן ריאה. בתחילה ההערכה הייתה שמדובר בגידול קטן שניתן להסיר במסגרת ניתוח, אולם בהמשך התגלה שמדובר בגידול של 6 ס"מ ושלומית נאלצה לעבור כריתת אונת הריאה וסידרה של טיפולי כימותרפיה קשים ומורכבים.
לאורך כל התקופה, שלומית ניסתה לשמור על אופטימיות אבל כשהתגלה שקיימים גם תאים סרטניים בריאה השנייה, היא רצתה לסיים את חייה. "דיברתי עם הילדים שלי והודעתי להם שאני מעוניינת לנסוע לשוויץ", מספרת שלומית, "חזיתי מקרוב איך נראה המוות מסרטן ולא רציתי לעבור את זה שוב", היא מוסיפה.
אורמן-גרין הופנתה לפרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי בית החולים שערי צדק, ששלח דגימה של הגידול לבדיקה מולקולרית. תוצאות הבדיקה העידו שלשלומית יש סרטן ריאה עם מוטציה בגן EGFR עם אקסון 20. בעצת הרופא הותאם לשלומית טיפול ייעודי למחלה הספציפית שלה. "פרופ' פלד הציל את חיי. לא האמנתי, אבל יומיים לאחר שהתחלתי את הטיפול השיעולים פסקו", אומרת שלומית.
מאז אובחנה אורמן-גרין חלפו כמעט שלוש שנים, והיא חיה חיים מלאים. תוצאות הבדיקה האחרונה שביצעה הראו שיש נסיגה של הסרטן. "הדבר שהכי משמעותי עבורי שהטיפול מאפשר לי להרגיש טוב ולהמשיך לחיות".

אינה מויאל – סרטן ריאה מוטציה ב- ALK

אינה מויאל (66) מרחובות גילתה לפני כשנתיים, בזמן הקורונה שהיא חולה בסרטן ריאה. "אני ספורטאית, שומרת על אורח חיים בריא ומאוד מודעת לגוף שלי", היא מספרת, "אבל התחלתי להרגיש שהוא מתנהג אחרת ושקשה לי לנשום בזמן פעילות גופנית".
4 צפייה בגלריה
אינה מויאל
אינה מויאל
אינה מויאל ובן משפחתה
(צילום פרטי)
מויאל נאלצה לעבור מרופא לרופא ונשלחה לבצע אין סוף בדיקות על מנת להבין מה הסיבה לבעיה. "במשך שנה שלמה אף אחד לא ידע במה מדובר", היא משחזרת, "אמרו לי שהסיבות לקשיי הנשימה קשורות לקורונה, או למצב נפשי מאחר שאימא שלי אובחנה באותה העת כחולה בסרטן המעי". לבסוף רופא המשפחה שלה הפנה אותה לצילום ריאות שהראה כתם שחור ליד הלב.
"לאחר שביקרתי אצל רופאים מדיסציפלינות שונות, ניגשתי לרופא ריאות שהעריך שהכול כשורה ושאגיע לביקורת עוד שנה", היא משחזרת. אולם בשלב הזה, היא מחליטה להקשיב לגוף שלה והתעקשה לקבל הפניה לסי-טי ריאות. בבדיקה התגלו שלושה גידולים בצד הימני של הריאה בשלושה מקומות שונים (בלימפה, בעורק הראשי ומתחת לחזה).
"כשראיתי שכתוב סרטן ריאה, ראיתי את בית הקברות", היא אומרת. מויאל אובחנה עם סרטן ריאה בשלב 3. בעצת הרופאים היא טופלה בכימותרפיה מאוד אגרסיבית מאחר שהגידול נמצא במיקום שאינו מאפשר ניתוח להסרתו. בתום הטיפול ראשון, נשלחו תוצאות הבדיקות לאבחון מולקולרי ואז התגלה שהיא חולה בסרטן ריאה שחיובי למוטציה מסוג ALK. מדובר בגידול אלים שמתקדם בצורה מהירה. עם זאת, למזלה קיימים טיפולים מתקדמים ייעודים לטיפול בסרטן ריאה עם המוטציה הזו. "כבר הגעתי למצב של חנק", משחזרת מויאל, "אבל מהרגע שלקחתי את התרופה מצבי השתפר פלאים".
כיום, שנה וחצי אחרי תחילת הטיפול, אין עדות לסרטן בגופה ויש נסיגה מלאה של המחלה. "חזרתי לעבוד, שבתי לעשות פעילות גופנית ולאחרונה אפילו אני מזריקה שוב בוטוקס. כששאלתי את הרופא שמטפל בי, מה התחזית שלו לגבי הוא ענה – שנזדקן ביחד".

סימונה זוהר רוטנברג – סרטן ריאה מסוג תאים קטנים

סימונה זוהר רוטנברג (64) מחולון, עישנה 40 שנה ואובחנה לפני כשנה ושבעה חודשים עם סרטן ריאה מסוג תאים קטנים. "הפסקתי לעשן חודש בדיוק לפני שגילו שיש לי סרטן ריאה", היא מספרת. "הרגשתי שמשהו לא כשורה אצלי – היו לי כאבי גב, הייתי חלשה, היו לי בעיות במתן שתן, וסבלתי משיעול עם ליחה. רופאת המשפחה שלחה אותי לבדיקת סי-טי כליות שיצאה תקינה, אבל הטכנאית משום מה בבדיקה גם צילמה את הריאות שלי ושם התגלה ממצא חריג", משחזרת זוהר-רוטנברג.
4 צפייה בגלריה
סימונה זוהר רוטנברג
סימונה זוהר רוטנברג
סימונה זוהר רוטנברג
(צילום פרטי)
בזמן שהיא המתינה למועד הפגישה עם הרופאה, היא החלה לסבול מקוצר נשימה קשה, והחליטה להפסיק לעשן. בבדיקות התגלה שהיא חולה גם במחלת ריאה כרונית מסוג COPD. לאחר שביצעה בבדיקת פט סי-טי התגלה סרטן ריאה מסוג תאים קטנים בשלב 3. מדובר בגידול שנחשב לאגרסיבי במיוחד. "הבנתי שמדובר בסרטן אלים שמבחינה סטטיסטית, אנשים שמאובחנים בסוג זה, חיים עד שנה ושלושה חודשים. אני החלטתי לנצח את הסטטיסטיקה", מספרת זוהר-רוטנברג, "שמרתי על אופטימיות והחלטתי להילחם".
היא טופלה בכימותרפיה והקרנות שגרמה לנסיגה של הסרטן למשך כחצי שנה, אבל באוגוסט האחרון הסרטן חזר ושלח גם גרורות. הפעם בנוסף לכימותרפיה, סימונה טופלה גם בתרופה מסוג אימונותרפיה (טיפול ממוקד מטרה שעושה שימוש במערכת החיסון לתקיפת תאי הגידול). "לצערי התרופה לא נמצאת בסל הבריאות ונאלצתי לשלם יותר ממאה אלף שקלים עבורה". באופן מצער, המחלה של סימונה לא רק שלא נעצרה, אלא שלחה גרורות לבלוטות הלימפה, למוח והתפשטה בריאה הימנית. "החלטתי לפנות לקבל עוד שתי חוות דעת נוספות של מומחי ריאות שהציעו לי טיפול חדשני", מספרת זוהר-רוטנברג.
היא נאלצה לגייס עוד כמאה וחמישים אלף שקלים עבור הטיפול החדש, שכעת בסיומם רואים בבירור נסיגה של המחלה. בימים הקרובים היא צריכה להמשיך את הטיפול אולם אין באפשרותה לשלם עבורו. "נגמרו לי כל המשאבים הכספיים", היא מספרת.
"פניתי לוועדת חריגים בקופת החולים ואני מקווה שיאשרו לי לקבל את הטיפול. אם לא, זה גזר דין מוות עבורי כי אין שום טיפול אחר שיעצור את הסרטן מהסוג שלי". זוהר-רוטנברג מעידה שהאופטימיות, התפילות, האמונה בבורא עולם והאהבה הענקית שהיא מקבלת מסייעה לה בהתמודדות. "עוטפים אותי במעיל של אהבה – בעלי, הילדים, הנכדים, האחים, האחיות, הגיסים, הגיסות, כל המשפחה המורחבת, החברים והחברות שלא רק שלא נטשו נהפוך הוא התקרבו יותר ועוזרים בכל דבר ודרך אפשרית וזה ממש לא ברור מאליו".
"בשנים האחרונות מפותחים יותר ויותר טיפולים לסוגים שונים של סרטן הריאה", אומרת ד"ר שני שילה, מנכ"לית ומייסדת העמותה הישראלית לסרטן הריאה", קיימת היום הבנה שלא מדובר במחלה אחת אלא בהרבה תתי סוגים של מחלות. חשוב לזכור שכמו שאין טיפול אחד לכל החולים, אין התמודדות זהה לכל המטופלים. כל חולה וכל בן משפחה מתמודד באופן שונה עם סרטן ריאה ואנחנו בעמותה מנסים כקהילה להתאים לכל אחד את הצרכים המיוחדים שלו".
בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה ובשיתוף טקדה – ללא מעורבות בתכנים