השינוי כבר ניכר במזג האוויר, לפחות בבקרים ובערבים, ואיתו מתקרבת גם תחלואת החורף. צינון, חום, צמרמורות, שיעול, כאבי גרון, קשיי נשימה וזו רק רשימה חלקית. למה אנחנו חולים יותר בחורף, האם אפשר להישמר מהמחלות - ואיך למנוע את הסבל הנגרם מהן?
2 צפייה בגלריה
צינון חום מחלה
צינון חום מחלה
מחלות החורף כבר כאן
(צילום: shutterstock)

שפעת: סיבוכים משמעותיים ואפילו מוות

נגיף השפעת הוא אחד הגורמים למחלת החורף השכיחה ביותר. בכל שנה, כ-30% מהילדים וכ-10% מהמבוגרים יחלו בשפעת עונתית. תסמיני שפעת נפוצים הם חום, נזלת, שיעול וכאבי שרירים. לרוב, התסמינים יחלפו לאחר כמה ימים, אך במקרים מסוימים שפעת עלולה לגרום לסיבוכים משמעותיים ואף לתמותה.
עבור אוכלוסייה בסיכון גבוה – מבוגרים מעל גיל 65, תינוקות, נשים בהיריון וחולים עם מחלות כרוניות במיוחד מחלות לב וריאה, שפעת, בניגוד להצטננות, היא מחלה שעלולה להיות קשה במיוחד.
אינפו נתוני שפעת
מה ניתן לעשות? קופות החולים מציעות בכל שנה כמה סוגי חיסונים שנועדו להפחית את הסיכון להידבקות ולהקטין את הסבירות לתסמינים קשים של המחלה. החיסון הנפוץ הוא חיסון שניתן בזריקה ומכיל נגיף מומת. התרכיב של החיסון נקבע על סמך תחזית של הזנים הנפוצים שיהיו השנה על פי ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי.
מגישת ynet קיבלה חיסון נגד שפעת בשידור חי. ומה איתכם?
(צילום: מיקי שמידט)

כמו כן קיים חיסון חי-מוחלש הניתן בתרסיס לאף ("פלומיסט"). חיסון זה נמצא יעיל יותר בעיקר עבור ילדים. כיוון שמדובר בחיסון חי, הוא אינו מיועד לכאלו שיש להם מערכת חיסוני מוחלשת. האפקטיביות של החיסון מגיעה בפרק זמן של כשבועיים לאחר ההזרקה ולכן מומלץ להקדים ולהתחסן ולא לחכות עד לשיא עונת החורף. הוא ניתן לילדים מגיל שנתיים ולמבוגרים עד גיל 49.
בנוסף, קיים חיסון במינון מוגבר ("פלוזון") עבור אנשים מעל גיל 65. החיסון מכיל כמות גדולה יותר של חומר פעיל והוא מיועד למבוגרים מאחר שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יותר, והם מצויים בסיכון גבוה לסבול מסיבוכים של המחלה.

RSV: כמעט כל תינוק בישראל יידבק

RSV (קיצור של Respiratory Syncytial Virus) הוא הווירוס הנשימתי הנפוץ בעולם. הוא פעיל בעיקר בחודשי החורף, והוא הגורם השכיח ביותר לאשפוזי ילדים ופעוטות עקב בעיות הקשורות לנשימה. כמעט כל הילדים עד גיל שנתיים נדבקים בנגיף זה לפחות פעם אחת, כאשר ההידבקות הראשונה היא לרוב הקשה יותר, וההדבקות החוזרות הן לרוב קלות עד בלתי מורגשות.
סימני המחלה העיקריים הם שיעול, קוצר נשימה ונזלת, וברוב המקרים התינוקות מתאוששים במהרה וללא סיבוכים. אולם לעיתים הנגיף עלול לגרום לזיהו הקרויה ברונכיוליטיס, שתסמיניה הם חום גבוה וקוצר נשימה, לעיתים עד כדי צורך בהנשמה מלאכותית. פגים, תינוקות צעירים, ובעיקר תינוקות הסובלים ממחלות כרוניות ו\או ליקויים במערכת החיסון נמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים RSV
חיסון חיסונים RSV
חיסון נגד RSV
(צילום: shutterstock)
בילדים גדולים ומבוגרים, לרוב המחלה היא קלה יותר מאשר בתינוקות, ומתבטאת בהצטננות, כאב גרון ושיעול. לפעמים יש גם חולשה, כאב ראש וחום. אצל קשישים ואנשים הסובלים מבעיה במערכת החיסונית או מחלות כרוניות אחרות, וירוס ה-RSV עלול לגרום למחלה קשה בדרכי הנשימה התחתונות כולל דלקת ריאות.
מה לעשות? אין כיום תרופה יעילה נגד הנגיף. הטיפול הקיים הוא טיפול תומך בלבד, שנועד להקל את הסימפטומים של המחלה (הורדת חום, עירוי נוזלים, חמצן והנשמה מלאכותית במקרים החמורים). בישראל קיים חיסון שניתן לפגים ותינוקות בסיכון בלבד בחמש מנות – אחת בכל חודש.
יחד עם זאת, בעולם כבר הוכח יעילות של חיסון חדש שמיועד לכל התינוקות עד גיל שנה. חיסון ניתן בזריקה אחת ועל פי מחקרים שנעשו הוא הביא להפחתה בסיכון להידבקות ותחלואה קשה באופן משמעותי. איגוד רופאי הילדים ורופאי מחלות זיהומיות בישראל המליצו לכלול אותו במסגרת חיסוני השגרה לתינוקות עד גיל שנה מאחר ולא ניתן להעריך מי מהילדים יפתח מחלה קשה ויזדקק לאשפוז ארוך. אנו מקווים שחיסון זה יהיה זמין גם בארץ בקרוב.

קורונה: כבר לא מגפה אבל עדיין מסוכן

הקורונה פרצה לחיינו בסערה לפני כחמש שנים. למרות שלעיתים נדמה ששכחנו ממנה, הנגיף מסרב לעזוב אותנו לחלוטין. דיווחים על התפרצויות וגלים חדשים מופיעים במקומות שונים בעולם בעיקר בתקופת החורף, וחשוב להזכיר כי עבור קשישים וחולים עם מחלות רקע הנגיף מהווה סיכון לתחלואה קשה ואף לתמותה.
מה לעשות? לקבוצות הללו מומלץ מאוד להתחסן בחיסון עדכני. במקרה של הידבקות יש לפנות בהקדם האפשרי לקבלת טיפול תרופתי, המפחית את הסיכוי לסיבוכים ולתמותה.

דלקת ריאות: 100 זנים שונים של פנאומוקוק

דלקת ריאות היא זיהום של המרכיבים התפקודיים בריאות (נאדיות הריאה). הגורם העיקרי למחלה הוא חיידק הפנאומוקוק (או בשמו המדעי: Streptococcus pneumoniae). חיידק זה גורם למגוון מחלות – חלקן "פולשניות" (כגון דלקת קרום המח או אלח דם) ומחלות שאינן פולשניות – בעיקר דלקת האוזן התיכונה, ודלקת ריאות ללא אלח דם. מכיוון שהחיידק הוא הגורם המרכזי לדלקת הריאות, החיסון נגדו מכונה גם חיסון "נגד דלקת ריאות". לחיידק הפנאומוקוק יש קרוב ל-100 זנים שונים, אך רק מספר יחסית קטן מתוכם עלול לתחלואה, לכן החיסונים נגד החיידק מיועדים לזנים הנפוצים ביותר.
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנופרופ' מאלנה כהן-סימברקנוצילום: מיקי בן ארי מזרחי
מה לעשות? בארץ קיימים שני תרכיבים נגד החיידק פנאומוקוק: החיסון הפוליסאכרידי, המקנה הגנה מפני 23 זנים של חיידק הפנאומוקוק. אלא שחיסון זה אינו יעיל עבור תינוקות מתחת לגיל שנתיים, ובנוסף הוא אינו מקנה הגנה חיסוניות לטווח ארוך.
חיסון שני הוא החיסון המצומד (פרבנאר). מדובר בחיסון חדיש יותר, שנמצא יעיל עבור כל הגילאים ואף מקנה חיסוניות ארוכת טווח. חיסון זה אושר לאחרונה בישראל, והוא מקנה הגנה ל-20 זנים. נכון להיום החיסון מומלץ לבני 65 ומעלה, וכן לאוכלוסייה צעירה יותר עם מחלות רקע. חשוב להדגיש שמרבית החיסונים מגלים אפקטיביות רק לאחר כשבוע עד עשרה ימים מעת הזריקה. לכן יש להימנע משאננות ומומלץ להתחסן בהקדם ולא להמתין.
לקראת החורף והמחלות שהוא מביא איתו, שמרו על אורח חיים בריא, אכלו בצורה מאוזנת, וצאו לבצע פעילות גופנית באופן סדיר. הקפידו על החיסונים המומלצים ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בקופת החולים.
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו, מנהלת יחידת ריאות ילדים בבתי החולים הדסה