בשיתוף בזלת פארמה
למה כל כך קשה לאבחן את מחלת האנדומטריוזיס? מדובר במחלה גינקולוגית כרונית, שאחת מכל עשר נשים בגיל הפוריות מתמודדת איתה. המחלה מאובחנת לרוב באיחור של 12 שנים בממוצע. בין התסמינים השכיחים של המחלה הם כאבי אגן, בטן וגב, הנוטים להחמיר בזמן הביוץ והווסת. הכאבים הנלווים למחלה, מפריעים לתפקוד תקין בעבודה ובבית. אחד הדברים, שנמצא יעיל בטיפול במחלה הוא קנאביס רפואי.
ד"ר עידו סירוטה, מנהל המרכז למצוינות בכירורגיה גניקולוגית וניתוחים רובוטיים בבתי החולים רפאל ואסותא רמת החייל ורוני נטע בן סדון, שתיעדה את ההתמודדות שלה עם המחלה כחלק מסדרת הדוקו "מתמודדים", מתארחים באולפן ynet, כדי לדבר על התופעה. צפו:
פאנל קנאביס - בריאות

ד"ר סירוטה, תוכל לפרט ולהסביר על המחלה? "זו מחלה שאחת מעשר נשים סובלת ממנה, מחלה גניקולוגית שהיא כרונית, דלקתית ופרוגרסיבית. היא כרונית במובן הזה שהיא יכולה להופיע בכל שלב, החל מגיל קבלת הווסת, ועד גיל הפסקתה. היא דלקתית במובן שרקמת רירית הרחם שאמורה להיות בתוך הרחם יוצאת אל מחוץ לרחם, והגוף מזהה את זה כדבר לא תקין ותוקף אותה. נוצרת דלקת והיא דלקת פרוגרסיבית, שהולכת ומתפשטת". כתוצאה מהדלקת הזו, נוצרים בעצם כל התסמינים שגורמים לסבל ולכאבים".
למה קשה לאבחן מחלה כזו שפוגעת בעשרה אחוז מהאוכלוסייה? "הקושי באבחון הוא בשל העובדה, שהמחלה מאוד מתעתעת. אין לה סימפטומים מאוד ספציפיים. יכולים להיות כאבים כרוניים באגן, כאבי גב, דימומים בלתי סדירים. יכולים להיות כאבים בקיום יחסים, ואפילו אי פריון שיכול להופיע בפני עצמו. לכן צריך משהו שידליק נורה אצל המטופלת ואצל הרופאים, שלפעמים לא מודעים למחלה".
יש טיפולים ברפואה הקונבנציונלית למחלה הזו? "יש טיפולים שמטרתם להפחית את הכאב, טיפולים הורמונליים שמטרתם לעשות איזשהו דיכוי של המחלה [להפחית את רמות האסטרוגן], ויש טיפול כירורגי, ניתוחי, שמטרתו להסיר את הנגעים ואת ההידבקויות".
רוני, איך את מתמודדת עם המחלה? "המחלה פוגשת אותי בכל יום, מהרגע שאני קמה ועד הרגע שאני הולכת לישון. גיליתי אותה בגיל 25, אבל אני סובלת ממנה כבר מגיל 12. הרופאים לא הצליחו לאבחן את זה, ובכל פעם חשבו שזה משהו אחר. עשיתי את כל הבירורים האפשריים. בירורי גסטרו ובירורים אורתופדיים שלא הובילו לשום מקום. האמירה הכללית שאני מפונקת ורגישה חזרה ונאמרה. גם שאני צריכה להתאפס".
ד"ר סירוטה, איך קנאביס רפואי מסייע בטיפול במחלה? "השימוש בקנאביס רפואי, מטרתו גם לשכך את הכאב, להוריד את הכאב, אבל גם להפחית את מדדי הדלקת. יש מחקר רפואי שיצא כבר לפני עשור, שמדבר על היעילות בטיפול במחלה. במהלך המחלה, יש קשירה של מרכיב מסוים מצמח הקנאביס שנקרא CBD לקולטנים של רירית הרחם, והקשירה הזאת מצליחה להפחית את כמות המחלה ואת העוצמה שלה".
רוני, תוכלי לפרט איך השימוש בקנאביס השפיע על איכות חייך? "התחלתי להשתמש עוד לפני שהיה לי רישיון, כמו הרבה מטופלות שנאלצות להגיע לזה בלית ברירה. בהתחלה שמתי לב שאני מצליחה לישון לילה שלם, אחר כך התחלתי לשים לב שאני יכולה גם לבצע משימות די פשוטות שבדרך כלל גורמות לכאבים, בלי כאב. ואחרי שהוצאתי רישיון, אז בעצם התחלתי להשתמש כמו שצריך, לשלב CBD, ולקחת באופן מסודר. וזה באמת שינה הרבה. אני משלבת. שמן של בזלת מסדרת פמיקאן הוא הראשון שייצר בשבילי את ההבדל. הוא עזר לי לייצר מומנטום של ריפוי בחיים שלי, זה לא בא לבד. קנאביס לא יכול לעמוד לבדו מול אנדומטריוזיס. זה בנוסף לטיפולים אחרים. הקנאביס עוזר לתחזק את היכולת ללכת לטיפולים אחרים, הוא עוזר לתחזק את המורל בין לבין. והוא משכך כאבים שעובד".
בשיתוף בזלת פארמה