זו אחת התרופות הפופולריות ביותר בישראל: אלפים מטופלים בכדורי קלונקס נוגדת החרדה ואף שקיימים מספר תחליפים בשוק, המטופלים בה טוענים שהיא פועלת טוב יותר מאחרות. מה סוד ה"קסם" של קלונקס, ומה החלופות שיציעו הרופאים למטופלים בשבועות הקרובים בשל מחסור בתרופה שמורגש כבר כשבועיים?
משרד הבריאות אישר שאכן צפוי מחסור בתרופה: "החברה הודיעה למשרד הבריאות על מחסור זמני של התרופה, שאמור להסתיים בסוף החודש. לקלונקס חלופות טיפוליות מאותה משפחת תרופות. במידה שנדרשת החלפת טיפול, הדבר נעשה על פי שיקול דעת מקצועי של הרופאים המטפלים".
קראו עוד:
קלונקס, ובשמה הגנרי קלונזפם, שייכת למשפחת התרופות "בנזודיאזפינים" המשמשת לטיפול בהפרעות שינה וחרדה ובילדים גם לאפילפסיה בגרסת הסירופ שלה "ריווטריל". משפחה זו של תרופות נקשרות לקולטן מסוג "בנזודיאזפיני", והקישור הזה מעלה את רמתו של חומר אחר בשם GABA במוח, חומר מעכב המשרה שינה ורוגע.
1 צפייה בגלריה
דיכאון
דיכאון
טיפול לחרדה על כל סוגיה
(צילום: shutterstock)
בישראל נרשמת קלונקס בעיקר לטיפול בהפרעות חרדה לסוגיה השונים, ורבים נוטלים אותה גם לפני שינה משום שחרדה כשלעצמה עלולה לגרום להפרעות שינה. המינון המקובל בתרופה הוא חצי מיליגרם עד שלוש פעמים ביממה, וניתן לעלות עד למינון של שני מ"ג. מאחר שהתרופה עלולה לגרום לתלות, כלומר צורך במינונים הולכים ועולים משום שקולטני המוח מאבדים את הרגישות לתרופה, השימוש בה מוגבל ללא יותר מארבעה שבועות. עם זאת רבים משתמשים בתרופה לסירוגין גם במשך שנים.
השפעת התרופה נמשכת כשמונה שעות, לפיכך רבים מעדיפים אותה על החלופות שמשפיעות לזמן קצר יותר משום שהן מסולקות מהגוף מהר יותר על ידי הכבד והכליות. עם זאת, בשל ההשפעה הממושכת, התרופה גורמת ליותר ישנוניות, ולכן תחת הטיפול בתרופה לא מומלץ לנהוג או לבצע פעולות הדורשות ערנות וזהירות מרביים. שימוש ממושך בתרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים עלול גם לגרום לפגיעה בזיכרון ולתופעות לוואי אפשריות רבות אחרות.
החלופות האפשריות למבוגרים כוללות את התרופות ואליום, לוריוון או ואבן, גם הן תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, אך משך פעולתן מעט קצר יותר משל הקלונקס, והן גורמות לישנוניות.
"ישנן חלופות לקלונקס", מסבירה ד"ר עינת מדר, מומחית לרפואה פנימית ולפסיכיאטריה מהמרכז הרפואי העמק, "אולם לקלונקס יש יתרון במשך הזמן הארוך שבו היא פועלת והאפקט הסדטיבי המשמעותי, לכן אנחנו נותנים אותה בהרבה מצבים אקוטיים סוערים לצורך הרגעה. להרבה אנשים התרופה משמשת כגשר עד שטיפול אנטי דיכאוני עובד וגם לתפקוד הכללי בעת חרדה. לא נוכל להפסיק למטופלים את התרופה בבת אחת, ונצטרך להציע תרופות דומות מאותה משפחה, בתקווה שזה יעשה את העבודה".