בשיתוף סאנופי
במרכז רחוב אלנבי בתל אביב, ליד הכניסה לשוק הכרמל סמוך לצומת הרחובות קינג ג'ורג ושינקין, שוכנת השענייה הוותיקה ביותר בישראל, שנפתחה לראשונה בשנת 1929. מדי בוקר פותח את דלת החנות את דלתות יעקב שלמן (87) יחד עם אחיו דניאל, דור שני לשענים.
לאורך השנים, רוב הדמויות המוכרות בברנז'ה המקומית הכירו אותו, והוא אפילו העניק את שירותיו לרעיית ראש הממשלה הראשון של ישראל – פולה בן גוריון. על אף שיכול היה לצאת לפני יותר מעשרים שנה לגמלאות, יעקב מתעקש להגיע לעבודה בכל יום, חרף העובדה שהוא מתמודד עם סרטן העור של תאי בסיס (BCC) בשלב מתקדם.
1 צפייה בגלריה
 יעקב שלמן
 יעקב שלמן
יעקב שלמן
(צילום: אורי דוידוביץ')
"פולה בן גוריון הביאה לפה שעון מעורר לתיקון, המחיר היה 20 גרוש. אחרי שנתיים שלא באה, לקחתי את כל הזבל ושמתי גם אותו בפח", נזכר שלמן, "הצייר ראובן רובין תיקן כאן שעונים. פעם הציע לאבי לקחת ציור במקום כסף, אבל אבא שלי אמר לו שהוא לא שם ציורים של תל אביב על הקיר אצלו ושישלם כשיהיה לו. אבי תיקן לביאליק את השעון וכששאל אותו מה עם תשלום הוא התפלא על הדרישה ואמר לו: מביאליק?!".
כאמור, לפני מספר שנים אובחן יעקב עם סרטן עור מסוג תאי הבסיס. "בהתחלה הופיעו גידולים על העור באזור האוזניים", נזכר שלמן, "לאחר שעברתי בדיקות אצל הצוות הרפואי בבית החולים איכילוב והתברר שמדובר בסרטן עור, נאלצתי לעבור שני ניתוחים, כשבניתוח השלישי כבר הודיעו שהסרטן התפשט עמוק מדי לתוך הגוף", משחזר שלמן. בהמשך הוא עבר יותר מ-40 טיפולי הקרנות וטופל גם בכימותרפיה ובתרופות נוספות.
בשלב מסוים הוא סבל מדימום מסיבי והובהל לבית החולים. שם הרופאים העריכו שלא ישרוד וקראו לאשתו ולילדים על מנת להתכונן לפרידה. "אישתי לא הייתה מוכנה לקבל את זה", הוא משחזר. "היא התחילה לצעוק ודרשה שיטפלו בי, שיצילו אותי. לא ברור איך, אבל בדרך נס – הגוף חזר לתפקד".
לאחר החוויה הקשה, אושפז יעקב למשך שבוע ובמהלכו נאלץ לעבור ניתוח נוסף לכריתת האוזן הימנית. הסיבה הייתה שמחלת הסרטן ממנה הוא סובל התפשטה ולא נותרה לרופאים שום דרך על מנת לעצור את ההתקדמות שלה אלא באמצעים כירורגיים. יחד עם זאת, שלמן עדיין שומר על אופטימיות ואומר: "אלוהים בכוונה נתן לנו שתי אוזניים, אז מה זה לאבד אחת בשביל להישאר בחיים?"

הסרטן הנפוץ ביותר בעולם

סרטן עור שאינו מלנומה (הכולל בעיקרו BCC ו-CSCC) שכיח מאוד בקרב מבוגרים שנחשפו במהלך חייהם לשמש, ולרוב מופיע כמעין נגע בעור. הנגעים מופיעים בדרך כלל בחלקי הגוף החשופים לשמש בחיי היומיום – פנים, צוואר וגפיים עליונות. נגעים סרטניים מסוג זה עלולים להימצא גם אצל צעירים, אם כי בשכיחות נמוכה יותר. ככלל, חשיפה ממושכת לשמש – בעיקר בגיל הצעיר – מגדילה משמעותית את הסיכוי לפתח סרטן עור בגיל המבוגר.
במקרים בהם יש כתם, בליטה או פצע המופיע על העור ואינו נרפא חשוב לגשת לרופא לבדיקה. גם כאשר אין סיבה נראית לעין, מומלץ לגשת לרופא העור לפחות אחת לשנה ולבצע סקירה כללית של העור לאיתור נגעים, זאת מאחר ועל פי רוב, נגע המזוהה בשלבים מוקדמים מוסר בניתוח פשוט יחסית, אשר ימנע הפיכת הנגע למחלה מתקדמת, למעשה בכחמישה אחוזים מהמקרים, סרטן עור שאינו מלנומה אשר לא יוסר בשלב מוקדם, יהפוך למחלה מתקדמת ועלול להיות מסוכן.
במקרים בהם הנגעים על העור לא הוסרו בשלב מוקדם הגידול עלול להפוך לגידול בעל פולשנות מקומית, לפגוע ברקמות עמוקות יותר, ולגרום לכאב וסבל או שהמחלה עלולה להתפשט ובמקרים אלו לא ניתן להסתפק בניתוח.

פריצות דרך טיפוליות

בשנים האחרונות, חלו פריצות דרך מדעיות וגם במקרים שבהם הגידול התגלה בשלב מתקדם כולל במקרים בהם ישנן גרורות, ניתן לטפל בחולים, להביא לריפוי חלקי או מלא ולהאריך את חייהם.
בארסנל הכלים של האונקולוג ניתן למצוא הקרנות וכימותרפיה, טיפולים ביולוגיים, ולצידם, טיפולים מסוג אימונותרפיה – טיפולים שפועלים על מערכת החיסון וגורמים לה לזהות את הגידול כ"אויב" ולהילחם בו. באמצעות הטיפול התרופתי ניתן לעיתים להביא לריפוי מלא, או להקטין את הגידול, ולהביא אותו למצב בו ניתן להסירו באמצעות פעולה כירורגית.
"אין מספיק חולים שנמצאים במצב שלי ומי שכן חולה הם בדרך כלל אנשים מבוגרים שלא מקבלים עדיפות", אומר שלמן. "אני חש תסכול מהמצב שכן דווקא מי שתרמו במשך חיים שלמים למדינה וסובלים מכאבים אדירים לא תמיד מקבלים מזור לכאבם".
בימים אלו שלמן סובל מהצטברות של נוזלים בריאות ומקווה שיפותחו טיפולים ותרופות נוספות שיעזרו להקל על הכאבים הפיזיים שלו. "אני בעיקר מרחם מאוד על אישתי שנאלצת לראות אותי סובל, אבל מה שנותן לי כוח להמשיך זה האמונה שלה, של הילדים והנכדים".
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי