חריגה קשה מתקן האשפוז במחלקות הילדים בדנה (איכילוב) והמתנה של שעות, שיעורי תפוסה גבוהים ומחסור במכשור מתאים ורופאים בברזילי: כך עולה מדוח חריף שמפרסם היום (ג') מבקר המדינה וסוקר, בין היתר, את המצב במחלקות הילדים בבתי החולים וביתר שאת בבית החולים ברזילי באשקלון, שמשרת כחצי מיליון בני אדם, ובבית החולים דנה לילדים של איכילוב.
קראו עוד:
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הגיע לביקורת במהלך דצמבר האחרון בבתי החולים דנה (איכילוב) וברזילי וסקר את המצב במחלקות הילדים שם. "ביום הביקור מחלקת הילדים הייתה בתפוסת יתר", כתב המבקר על המצב בדנה. "בפועל אושפזו ביום זה 42 ילדים, 11 מעל התקן - 31 מיטות, 37 במחלקת הילדים וחמישה ילדים אושפזו במחלקת לוויין, כירורגיה ילדים".
כשהגיע המבקר לדנה, הוא נתקל בזמני ההמתנה הארוכים במיוחד לאשפוז במחלקות הילדים. "הורה לילד מאושפז מסר כי הם הגיעו למלר"ד (חדר מיון) בשעה 1:00 בלילה, ועלו לאשפוז במחלקה רק בשעה 11:00 בבוקר - דהיינו לאחר שהייה של כעשר שעות במלר"ד", כתב.
2 צפייה בגלריה
תפוסת יתר. בית חולים דנה לילדים
תפוסת יתר. בית חולים דנה לילדים
תפוסת יתר. בית חולים דנה לילדים
גם בבית החולים ברזילי מצא המבקר שורה של ליקויים. "ליחידה יש רופא מומחה אחד בטיפול נמרץ ילדים וכן משרת תקן נוספת, אך לא הצליחו לאיישה", נכתב בדוח. "נמסר כי כשהרופא המומחה של היחידה נעדר ל-15 ימים בשנה החולפת, בכמחצית מהזמן החליפה אותו רופאת ריאות מומחית ילדים שעושה כוננויות, וביתר הזמן היחידה הייתה סגורה".
"בשל המחסור ברופאי ילדים מומחים בברזילי, רבים מהרופאים המטפלים בילדים בדרום הארץ אינם רופאי ילדים מומחים אלא רופאי משפחה או רופאים כלליים שלא עברו התמחות"
בנוסף, צוין בדוח, כי "בעת תפוסה מלאה ביחידה לטיפול נמרץ, יש לעיתים צורך להעביר ילדים למחלקת הילדים, שפחות מתאימה למצבם. הרופא המומחה הצביע על חוסר במכשיר אולטרסאונד עם אקו לב ייעודי שנחוץ לטיפול נמרץ ילדים ועל חוסר במכשיר מיוחד למדידת רמות של חמצן ופחמן דו חמצני, שמאפשר בדיקה לא פולשנית לניטור ומונע את הצורך לדקור את הילדים".

חודשים ארוכים של המתנה לטיפול בהפרעות אכילה

תמונה קשה במיוחד עולה מבדיקת המבקר בדבר הטיפול בהפרעות אכילה בברזילי. "המענה האשפוזי לסובלים מהפרעות אכילה אינו מספק וזמן ההמתנה לטיפולים נפשיים לילדים ארוך מאוד ועומד על חודשים ארוכים. לכן, מי שידו משגת פונה לרפואה פרטית, ואחרים נאלצים להמתין", כתב.
2 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי אשקלון
בית חולים ברזילי אשקלון
קושי בגיוס רופאים מתמחים ומומחים. בית חולים ברזילי אשקלון
(צילום: בית חולים ברזילי)
בנוסף, הצביע המבקר על מצוקת כוח אדם חריפה בבית החולים ברזילי באשקלון. כפי שנחשף ב-ynet, המצוקה הביאה לכך שחלק מהמתמחים עושים לא פחות מעשר תורנויות בחודש אחד. "כל המתמחים בברזילי אינם בוגרי הפקולטות לרפואה בארץ אלא בוגרי פקולטות בחו"ל", כתב המבקר. "בביקור עלה כי יש קושי בגיוס רופאים מתמחים ומומחים לפריפריה וכי בכל תחום יש רק רופא מומחה אחד, כך שלעיתים יש תקופות שבהן בית החולים עובד בחוסר של רופאים בתחום מסוים. כך למשל, רק בשנת 2019 גויס נוירולוג ילדים. עוד נמסר כי בשל המחסור ברופאי ילדים מומחים, רבים מהרופאים המטפלים בילדים בדרום הארץ אינם רופאי ילדים מומחים אלא רופאי משפחה או רופאים כלליים שלא עברו התמחות".
איכילוב: "סך הביקושים לקבלת טיפול רפואי בדנה זינקו במאות אחוזים בתוך שנים בודדות. בשנה האחרונה נמצא דנה בתנופת בנייה עם הוספת אלפי מ"ר של שטחי אשפוז ומרפאות ואף בניית חדר מיון ילדים חדש"
מנגד, בדנה מתמודדים עם מצוקות אחרות הקשורות למחסור בכוח אדם. "מנהל דנה ציין שכ-20% מהילדים החולים במחלות ממאירות והמאושפזים במחלקה להמטו-אונקולוגית ילדים נדרשים לטיפול פליאטיבי בכאב, אך מצוקת כוח האדם הסיעודי והחוסר בתקנים ייעודיים לנושא הכאב אינם מאפשרים מתן טיפול כזה", כתב. "חוסר התקינה בכוח אדם פרה-רפואי עלול לגרום לכך שבתי החולים לא יוכלו להעסיק כוח אדם מקצועי זה, דבר שעלול לפגוע בטיפול בילדים ובשירות הנלווה לבני משפחותיהם". עם זאת, הוסיף כי "ניכר שההורים שבעי רצון מהיחס ומרמת הטיפול שהם והילדים מקבלים מהצוות הרפואי ומהצוות הסיעודי".
מאיכילוב נמסר בתגובה: "בית החולים דנה לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב הינו הצומח והמבוקש ביותר לטיפול בקרב ילדים והוריהם בדגש על מחלות מורכבות. סך הביקושים לקבלת טיפול רפואי בדנה זינקו במאות אחוזים בתוך שנים בודדות ונוכח כך, נוצרה מצוקת מקום שהינה בראש מעיינה של הנהלת המרכז הרפואי. לכן בשנה האחרונה נמצא דנה בתנופת בנייה עם הוספת אלפי מ"ר של שטחי אשפוז ומרפאות ואף בניית חדר מיון ילדים חדש ורחב ידיים. אנו פועלים כי עם סיום תהליכי הבנייה, יגדל באופן משמעותי מספר מיטות אשפוז לילדים וכן גיוס כוח אדם מיומן.
"ביקור מבקר המדינה נקבע בתיאום מראש עם הנהלת דנה ולא כביקור פתע, באמצע עונת החורף העמוסה ביותר שידענו מזה שנים רבות. במהלך הביקור נחשף צוות המבקר מתוך שקיפות מלאה של הצוות לאתגרי מערכת הבריאות כולה, לרבות האתגרים שברפואת ילדים, על רבדיה. הצוות גם הדגיש בדוח את שביעות רצון ההורים מתנאי האשפוז, מיחס הצוות המטפל, ממקצועיותו, וכן מהפעילויות השונות הנערכות לרווחת הילדים המאושפזים והוריהם. אנו נמשיך להוביל מקצועית ברמה בינלאומית ונמשיך לשפר את רמת השירות ותנאי האשפוז בדנה בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר ברפואה בעולם".
משרד הבריאות: "כדי לתת מענה כולל המשרד פועל בשני צירים, האחד, הציר הארצי, כשהמטרה היא גידול במספר הרופאים בכלל וגידול במספר הסטודנטים שלומדים רפואה. הציר השני הוא טיפול באתגרים הייחודיים של הפריפריה"
מבי"ח ברזילי נמסר: "המרכז הרפואי ברזילי מברך על ביקורת מבקר המדינה בתחום הנרחב של אגף הילדים ואף התייחס לממצאים שעלו. הממצאים מתייחסים בעיקר לנקודות של מחסור במיטות ומחסור בכוח אדם מקצועי - דבר שמביא להארכת תורים בחלק מהשירותים. אין זה סוד, שההמערכת הציבורית, בוודאי בפריפריה, חסרה בכח אדם בכלל ובמקצועות הבריאות בפרט. עובדה זו גורמת לקושי בטיפול בילדים הנזקקים, כמו למשל בהתפתחות הילד והיחידה לילד ולמתבגר.
"רק לאחרונה, פתחנו, במאמץ לא קטן, יחידה להפרעות אכילה על מנת להקל בסבלם של הצעירים והצעירות הסובלים מכך. יש לציין שאנשי מבקר המדינה התפעלו מהמחלקה שנבנתה הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט האסתטי, כולל יחידה לטיפול נמרץ מורכבת, טכנולוגית וממוגנת. במחלקה יש אמצעים שעוטפים את הילדים דוגמת בי"ס שקד, חדר מתנות, חדר קולנוע, גן ילדים וחצר משחקים על המרפסת הגדולה של המחלקה. כל אלה, יחד עם הצוות, משרים אווירת מקצועיות אוהדת ונעימה לילדים ולבני משפחותיהם. כמובן שנעסוק בלמידת הדוח ותיקון הליקויים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בישראל קיים מחסור במיטות אשפוז. מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת המערכות הטובות והיעילות בעולם, כאשר תוצאות הבריאות של המערכת טובים, למרות השקעה נמוכה באופן יחסי למדינות ה-OECD ותשתיות חסרות. כמו כן, שיעור המיטות לאלף נפש נותר נמוך מהשיעור הממוצע ב-OECD.
"אין עורר על כך שתפקידו של משרד הבריאות הוא לקבוע את מדיניות הבריאות הלאומית ובמסגרתה להגדיר את שיעור מיטות האשפוז הנדרשות על מנת לטפל באוכלוסיית ישראל ואכן לאורך השנים, נעשתה חלוקת מיטות האשפוז תוך התחשבות בצרכים אלו, במסגרת התקציב הניתן לה לטובת הקצאת מיטות. משרד הבריאות פועל לבנות תכנית רב שנתית מבוססת נתונים, תחזית דמוגרפית, חלוקה גיאוגרפית וצפי תחלואה. כדי לתת מענה כולל המשרד פועל בשני צירים, האחד, הציר הארצי, כשהמטרה היא גידול במספר הרופאים בכלל וגידול במספר הסטודנטים שלומדים רפואה. הציר השני הוא טיפול באתגרים הייחודיים של הפריפריה.
"השנה יקים משרד הבריאות וועדה מייעצת בתחום כוח האדם על מנת לבצע תכנון לאומי ארוך טווח של כח אדם רפואי ובכלל זה גם בתחום טיפול נמרץ ילדים".