ריאיון עם מומחה בכיר קורונה פרופ' ערן סגל
(צילום: אבי חי)
לחסן כמה שיותר: בצל החלטות קבינט הקורונה, אומר הבוקר (ד') באולפן ynet, פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן כי העובדה שיש כמיליון איש שלא מחוסנים, זו הבעיה כרגע. "זו המשימה שלנו כרגע. בעולם הבינו את זה ו'מתאבדים' על זה. יש בתוך הקבוצה הזאת 600 אלף אנשים בגיל 12-30, אני לא חושב שאלו מתנגדי חיסונים, אני לא חושב שהם דחייני חיסונים, שפשוט לא בער להם עכשיו".
מה באופן אישי אתה המלצת לשרים? "אנחנו אמרנו כבר מתחילת הגל הזה לפני 6-7 שבועות שהדרך לבלום את התחלואה זה לחסן את ה-1.1 מיליון שלא התחסנו. זה צריך להיות היעד הלאומי ושם צריך לרכז את המאמצים. אנחנו הערכנו שאם היינו מגיעים לחיסון של קבוצה מספיק גדולה מתוך ה-1.1 מיליון האלו, היינו מגיעים לבלימה בתחלואה ושם צריכים להיות המאמצים".
אבל לקוות שקבוצת אנשים שאנחנו יודעים שברובה הגדול היא מתנגדת חיסונים, לא בטוח שזו תוכנית עבודה. "אני חושב שלא כל הקבוצה הזאת היא מתנגדת חיסונים. יש בתוך הקבוצה הזאת כ-600 אלף אנשים בגילאים 12-30, אני לא חושב שאלו מתנגדי חיסונים, אני חושב שהם דחייני חיסונים, שפשוט לא בער להם עד עכשיו. אנחנו לא במקום שאנחנו יכולים לקוות שהם יתחסנו. זה עניין של להגדיר את זה כמשימה וללכת ולבצע אותה. במדינות אחרות בעולם הבינו את זה והם 'מתאבדים' על המשימה הזאת. יש פירמות מאוד גדולות בארצות-הברית שלא נותנות לעובדים לעבוד אם הם לא מחוסנים. בארצות-הברית דיברו גם לשלם כסף לאנשים שמתחסנים".
ביום חמישי האחרון, אתה אמרת שניתן להתגבר על המחלה בלי מגבלות קשות. "כשאני דיברתי על כך, זה היה בהינתן שנצליח לחסן את הקבוצה הגדולה של האנשים, ואנחנו לא עושים את זה. קודם כל צריך להגיד מבצע החיסונים הצליח מאוד עד וריאנט דלתא וגם היום מי שמחוסן קודם כל ברמה האישית הוא מוגן והוא חולה הרבה פחות, ויש פחות חולים קשה ופחות נפטרים. גם המנה השלישית עוזרת. מי שיילך להתחסן יגן על עצמו, בגיל המבוגר, במנה השלישית, יגן על הבריאות האישית שלו.
"בהינתן שלא הצלחנו לחסן ושגם לא נצליח כנראה, כי אם לא הצלחנו עד עכשיו, לא נצליח לחסן את ה-1.1 מיליון, אז ישראל הולכת למודל של הדבקה המונית, והשאלה היחידה שנותרה פתוחה כרגע זה האם בדרך נעבור בסגר או לא נעבור בסגר, את זה נדע בהמשך"
"אנחנו בעצם עומדים בפני שני אפשרויות עכשיו, או שאנחנו בולמים את התחלואה, ובלימה של התחלואה, זה גם נאמר אתמול וזה נכון, היא אך ורק במדינת ישראל על ידי סגר. רק על ידי סגר. עכשיו, מרגע שלא רוצים כרגע לעשות סגר בגלל המשמעויות והפגיעה בכלכלה אז איך תיבלם התחלואה? בעצם על ידי הדבקה, זה המודל שבפועל, למרות שלא מצהירים על זה, זה המודל שברגע שלא הולכים לסגר, זה המודל שישראל הולכת אליו".
אז בלי סגר לא נצליח לבלום? "אם יהיו לנו מספיק מחלימים כדי לספוג את התחלואה, אי אפשר לדעת, בדיוק כמו שהיה בבריטניה. קשה לדעת אם זה יקרה בתקופת החגים. אם זה לא יקרה - נלך לסגר. וידוע שזה לוקח זמן, אז בזמן הסגר נצבור עוד כמות של מחלימים, אז אין מנוס מהדבקה המונית, והשאלה היא האם בדרך מערכת הבריאות תגיע לסף הספיקה. בכל מקרה יהיה לזה מחיר.
"בסופו של דבר מה שקרה בבריטניה זה שהשילוב של החיסונים והמחלימים שהם צברו, הספיקו לבלום את התחלואה לפני שהם הגיעו לסף הקריסה. האם הדבר הזה יקרה אצלנו? אין לדעת, אבל לשם אנחנו הולכים. אם זה יקרה אצלנו לפני החגים אז אנחנו נבלום את התחלואה ונתחיל לראות את מגמת הבלימה דרך המחלימים. אם זה לא יקרה, אז אנחנו נלך לסגר ודרך אגב, גם בסגר הזה שהוא יוחל כשיהיו לנו 10, 15 או 20 אלף, כמה שלא יהיו מאומתים באותו זמן שהוא יוחל, הרי אנחנו יודעים שאנחנו לא יורדים ביום אחד ל-0, זה לוקח הרבה זמן, ובזמן הזה אנחנו נצבור עוד כמות של מחלימים ולכן בכל מקרה בהינתן שלא הצלחנו לחסן ושגם לא נצליח כנראה, כי אם לא הצלחנו עד עכשיו, לא נצליח לחסן את ה-1.1 מיליון, אז ישראל הולכת למודל של הדבקה המונית, והשאלה היחידה שנותרה פתוחה כרגע זה האם בדרך נעבור בסגר או לא נעבור בסגר, את זה נדע בהמשך".
ובתוך כך, זה היום שני ברציפות עם יותר מ-3,000 מאומתים: 3,269 ישראלים אובחנו אתמול (שלישי) כחיוביים לקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול בוצעו כ-98 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-3.3% - נתון נמוך מזה של יום שני. 200 מבין המאובחנים הם חוזרים מחו"ל.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 449 חולי קורונה. לפי נתוני משרד הבריאות מצבם של 237 מהחולים מוגדר קשה, שמונה יותר מהמספר אתמול בערב. במספר המונשמים חלה ירידה ומספרם הבוקר עומד על 48, לעומת 49 אמש.