בשיתוף PEACE NATURALS
(צילום: רועי עידן)
"ניצחון מבחירה. אני יכול להבין את העייפות של החיים ואת הכוח של החומר האנושי שלנו הולך ואוזל. לאט לאט, אנחנו מתפוררים בין החודשים והשנים שעוברות. בזמן שכולם עוברים חיים, אנחנו עוברים סבל וייסורים. לא כזה שאפשר לבוא ולספר לכל אחד, לא כזה שיבינו בכלל. סבל פנימי, אמיתי, שלוקח ממך את הכוחות להמשיך לרצות לחיות, סבל לא אנושי, מלא בעוולות. כזה שגורם לך להרגיש שאתה פשוט לא רוצה להיות". אלו מילותיו של עמית טסלר, שמנסה לתאר את ההתמודדות שלו עם פוסט טראומה.
טסלר התגייס בזמנו ליחידת שמשון, "לצערי, בשנים הכי קריטיות של המדינה, בין 1998-2001", הוא אומר ומתכוון לאינתיפאדה השנייה, שהחלה ב-2000 באירועי מנהרת הכותל והמשיכה לאורך שנים כגל פיגועים וטרור.
האירועים נתנו את אותותיהם: "פעילות מבצעית הייתה עניין שבשגרה וכחובש הייתי זה שהגיע לפצועים ראשון ולחילופין עבור חלקם גם האדם האחרון שהם ראו. זה משהו שהולך איתך, ואתה צריך ללמוד לקבל את זה באהבה, אין לך ברירה. אחרת אתה לא שורד את המלחמה הזו, מול עצמך", הוא אומר, מפוכח.
2 צפייה בגלריה
עמית טסלר
עמית טסלר
עמית טסלר
הטריגר להתפרצות הפוסט טראומה התרחש ב-2004 אחרי שטסלר נפצע בתאונת דרכים. "התעוררתי אחרי תאונת דרכים שאני לא זוכר ממנה כלום, בבית חולים עם שתי רגליים מרוסקות, צלעות שבורות, עם פגיעה קשה בראש וחוסר זיכרון", הוא מספר על הפציעה הפיזית.

כשהפוסט טראומה מרימה את הראש

טסלר יודע לשים את האצבע בדיוק מתי עלה על הפוסט טראומה שלו. "ברגע שיש לך יותר זמן לעצמך, אחרי שאתה עסוק פחות בלהחזיר את הרגליים לעבוד ואת הגוף למצב נורמלי, מתחילים לצוף דברים", הוא אומר, "מתחילות לעלות תמונות שאתה לא ממש יכול להסביר. מתחילים לצוף זיכרונות. ימים מסוימים מקבלים משמעות והחבר או החייל, זה שאיבדת בצבא, מקבל פתאום משקל ומשמעות אחרת. אתה מתחיל לעכל ולהבין דברים ועושה מאזנים ואתה רואה שאתה סוחב משקל כבד", הוא אומר בתוגה.
הפסיכיאטר שפגש, עשה לו סדר בדברים והסביר שפגיעת הראש בעצם לא באמת הסתיימה. "זה לא שקיבלת מכה, היה קצת דימום במוח ועכשיו זה הסתיים. ידעתי שאני יכול לצפות לעוד דברים שיגיעו", הוא אומר. והם הגיעו.
"הייתי בדרכי לעלות על טיסה לעבודה וגם לכדורגל, ואני לא מצליח", הוא מנסה להסביר, "אני לא מצליח לעלות למטוס, אני לא מצליח להתקדם בתור, אני לא מצליח לעבור במנהרה בדרך למטוס". ככה זה התפוצץ בפעם הראשונה, בהמתנה שלו בדלפק של אל על. "אז הבנתי שמשהו אצלי לא בסדר".
הפסיכיאטר הסביר לטסלר את הקשר בין פגיעת הראש לפוסט טראומה, איך ולמה זה פתאום צץ.

קצת אהבה לא תזיק

הבדידות גם היא העיקה עליו עד מאד. "אחרי הפעם הראשונה שאתה אומר 'וואלה, קשה לי' בקול, אחרי שאתה מספר למישהו שגם הוא משם, זה הרבה יותר קל. והוא עונה לך בשקט: 'גם לי קשה, אני עובר משהו דומה', אז אתה מגלה שאתה לא ממש לבד כמו שאתה חושב", אומר טסלר, שלמזלו יש לו את אנה. "יש לי מזל שיש לי את אנה שלי, שהיא אשתי. היא מלווה אותי מיום הפציעה, כשהיינו חברים. זה בכלל לא מובן. איתה באמת שרדתי את כל מה שאפשר", הוא אומר בהרבה אהבה והערכה.
2 צפייה בגלריה
עמית ואנה
עמית ואנה
עמית ואנה

קנאביס גם יועיל

"הקנאביס הרפואי זה אחד הקסמים הגדולים יותר שקרו לי בחיים האלה", מספר טסלר, שלא היה כה להוט על הפתרון הזה. "הייתי די אנטי לקנאביס, אבל בעצם הקנאביס לקח ממני את הכאבים ולימד אותי להתמודד עם עצמי מחדש", הוא אומר ומוסיף: "יותר מזה, הקנאביס נתן לי דחיפה לעשות דברים".
לפני שהכניס את הקנאביס לחייו התחילה הבעיה האמיתית של טסלר. "זה התחיל בכמויות אדירות של תרופות מכל הסוגים. הכדורים היו מביאים אותי למצב שבו לא תפקדתי, לא גמרתי את היום", הוא אומר. "כשנכנס הקנאביס לחיי זה שינה המון דברים - את הפרספקטיבה, את היכולת התפקודית שלי וזה נתן לי דרייב לעשות שוב", הוא מעיד על עצמו.
"המצב שהייתי בו לפני השימוש בקנאביס, היה של מכור לתרופות וזה לא מצב שאפשר להמשיך לחיות בו לאורך זמן. הייתי במצב שפעמיים בשבוע הייתי מגיע לבית החולים, כדי שינסו לתת לי קצת נוזלים או מה שזה לא יהיה ושישחררו אותי הביתה. זה לא חיים. אם זה היה נמשך, במצב הזה, אני לא הייתי ממשיך. לא הייתי שורד את החיים עצמם, ברמה הפיזית. היום אני חי", הוא אומר באופטימיות.

הקנאביס שינה את החיים לפוסט טראומטיים

"אנחנו רואים שמטופלים פוסט טראומטיים צורכים לרוב זנים עתירי TLC. למרות שיש מקרים שסוגי קנאביס שעשויים להגביר חרדות ולא לדכא אותם ולכן צריך להיזהר עם זה", אומרת רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של Peace Naturals ומוסיפה: "בשנותיי בתחום נפגשתי ונחשפתי ללא מעט הלומי קרב המוכרים כפוסט טראומטיים על ידי משרד הביטחון ודבר אחד היה ברור ונכון לכולם – קנאביס רפואי שינה להם את החיים ושינה לסביבה המיידית שחיה וסובבת אותם את החיים. זה פשוט הרים אותם על הרגליים".
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS