אחרי שנים שהתחום היה פרוץ, מנסה הצעת חוק לעגן את הטיפול בתינוקות שננטשו בבתי החולים או שזקוקים לטיפול רפואי מתמשך והוריהם אינם מסוגלים לטפל בהם. ההצעה של חברת הכנסת דבי ביטון מיש עתיד צפויה לעלות ביום ראשון לוועדת השרים לענייני חקיקה, ואז נדע אם הקואליציה תתייצב ותתמוך בה.
הההצעה מגדירה את זהות אנשי המקצוע והמתנדבים שיוכלו לבוא במגע עם התינוקות. בדברי ההסבר של הצעת החוק צוין כי החוק כיום "מגדיר מי הוא קטין נזקק. בין היתר קובע החוק שקטין נזקק הוא קטין שלא נמצא אחראי עליו, או קטין שהאחראי עליו אינו מסוגל לטפל בו או להשגיח עליו או שהוא מזניח את הטיפול או ההשגחה, או קטין שנולד כשהוא סובל מתסמונת חסר בסם (סינדרום גמילה). החוק אינו נותן מענה למקרים שבהם תינוקות סובלים מקשיים רפואיים המחייבים אשפוז ממושך והוריהם אינם מסוגלים לטפל בהם ולשהות לצדם".
1 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
מי יטפל בתינוקות שננטשו בבית חולים? הצעת החוק שמנסה לעשות סדר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בהמשך צוין כי "מוצע לתקן את חוק הנוער כך שגם תינוקות בודדים יוגדרו כקטינים נזקקים ויוכלו, בעת הצורך, לקבל את המענה הדרוש להם על מנת להבטיח את רווחתם והתפתחותם הפיזית והנפשית התקינה".
מי שבפועל מלווה כיום את הטיפול בתינוקות שננטשו או שהוריהם אינם זמינים לטיפול בהם בבתי החולים הן עמותות הסיוע. בכל אחד מבתי החולים פועלות עמותות לליווי תינוקות, ילדים וקטינים. הצוותים המקצועיים בבתי החולים מספקים מענה רפואי, ואולם המענה ההיקפי נתמך על-ידי עמותות שפועלות על פי סטנדרטים שונים ולא קבועים. החוק הנוכחי מגדיר מיהו קטין נזקק, אך הוא לא מתייחס לתרחיש שבו תינוקות זקוקים לאשפוז ממושך והוריהם לא יכולים לטפל בהם או לשהות לצדם באופן סדיר.
על פי נתוני עמותת "חיבוק ראשון" שמפעילה רשת של מתנדבים ומתנדבות בבתי החולים, בישראל יש בין 250 ל-300 תינוקות כאלו בשנה. חשוב להדגיש שלא מדובר רק על תינוקות שננטשו אלא על תינוקות שמסיבות שונות, הוריהם אינם יכולים ללוותם בעת האשפוז או לשהות לצדם באופן מלא. התיקון לחוק יזכה את ההורים, בין היתר, בסיוע של עובד או עובדת סוציאלית בבית החולים, בניגוד למצב כיום.
ח"כ דבי ביטון: "המציאות הכואבת של תינוקות בודדים בישראל דורשת שינוי דחוף. אסור לנו להתעלם מצורכיהם הדחופים של התינוקות והמשפחות הנאבקות במצבי מצוקה קשים"
לדבריה של ח"כ דבי ביטון מיש עתיד שיזמה את התיקון, "המציאות הכואבת של תינוקות בודדים בישראל דורשת שינוי דחוף. אסור לנו להתעלם מצורכיהם הדחופים של התינוקות והמשפחות הנאבקות במצבי מצוקה קשים. התיקון המוצע יאפשר לתינוקות אלו לקבל את הטיפול הדרוש להבטחת רווחתם והתפתחותם הפיזית והנפשית התקינה. הצעת החוק זוכה לתמיכה רחבה בקרב אנשי מקצוע מתחום הרפואה והרווחה, הרואים בה צעד חשוב וקריטי למען תינוקות במצוקה. אני קוראת לוועדת השרים לתמוך בהצעת החוק למען עתיד טוב יותר לתינוקות והמשפחות הנזקקות".
מנכ"לית עמותת חיבוק ראשון, אפרת יסעור, אמרה כי "הצעת החוק הזו חשובה ומשמעותית, ויכולה לשנות את חייהם של מאות תינוקות בכל שנה. עמותת 'חיבוק ראשון' פועלת ללא לאות כבר 20 שנה למען תינוקות בודדים ונטושים, מתוך מטרה להעניק להם את החום, המגע והאהבה שהם זקוקים להם. עד היום המדינה לא הכירה כלל בתופעה של תינוקות שמאושפזים בבדידות ואני מקווה שהתיקון לחוק יעבור כדי שהמדינה תכיר בקיומם, ותעניק להם את הטיפול הדרוש על מנת להבטיח את רווחתם והתפתחותם הפיזית והנפשית כאחד. הפעילות של המתנדבות והמתנדבים שלנו משלימה את העבודה החשובה של גורמי הרווחה והרפואה, וכולנו פועלים יחד למען התינוקות הבודדים שאין להם מי שידאג להם בזמן שהם זקוקים לכך ביותר".