החופש הגדול התחיל ממש לפני כמה ימים, ופריצת הגבולות בזמני השינה בקרב הילדים כבר החלה. היעדר המחויבות לקום בשעה מסוימת בבוקר מאפשרת לרוב הילדים ללכת לישון מאוחר, וחלק מהילדים הופכים ממש את שעות הלילה ליום ולהפך. מה הן ההשלכות הבריאותיות על ילד ששעות השינה שלו משובשות בחופש הגדול?
2 צפייה בגלריה
שינה אצל ילדים
שינה אצל ילדים
קשר בין שעות שינה מועטות לבין לחץ דם גבוה כבר בגיל צעיר
(צילום: shutterstock)
מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה שופך אור חדש (ומדאיג) על נושא זה. המחקר שפורסם במגזין המקצועי PEDIATRICS עקב אחר 500 ילדים ובני נוער שאובחנו כסובלים מיתר לחץ דם (hypertension) גילה קשר בין שעות שינה מועטות לבין לחץ דם גבוה כבר בגיל צעיר.
ד"ר ערן נבו: "תהליכים שמתרחשים אך ורק בזמן השינה ממלאים תפקיד מפתח בהתפתחות תקינה של המוח והגוף, ובזמן שיום, יומיים או שבוע של קשיי שינה לא יותירו בילד חותם, מחסור מתמשך בשינה הוא כבר עניין אחר"
מחקרים רבים מצביעים על נזקים קצרי טווח וארוכי טווח של מחסור בשעות שינה. בין הנזקים קצרי הטווח ניתן למנות שינויי מצב רוח, אכילת-יתר או אכילה לא מספקת ובעיות למידה וריכוז. באשר לנזקים ארוכי טווח, אלו מגיעים עד כדי תפקוד לקוי של המערכת החיסונית, תחלואה מוגברת מסוגים שונים ובעיות גדילה והתפתחות.
הורים לילדים ומתבגרים לבטח למדו כבר על בשרם עד כמה שינה מספקת חשובה לבריאות הגופנית והנפשית של ילדיהם ושלהם-עצמם. כמעט כל יום אני פוגש בקליניקה הורים שמודאגים משינה לא מספקת או לא סדירה של ילדיהם. אישית, אני אוהב להרגיע הורים (תאמינו לי - הילדים שלכם עמידים יותר ממה שאתם חושבים), אך במקרה הזה לצערי רבים מהם חוששים בצדק. תהליכים שמתרחשים אך ורק בזמן השינה ממלאים תפקיד מפתח בהתפתחות תקינה של המוח והגוף, ובזמן שיום, יומיים או שבוע של קשיי שינה לא יותירו בילד חותם, מחסור מתמשך בשינה הוא כבר עניין אחר.
אז כמה בכלל צריך לישון? כמו כל שאלה אחרת התשובה היא – תלוי. קיים שוני פיזיולוגי בינינו ולא כל אחד זקוק לאותו מספר של שעות שינה, אולם אלו הן שעות השינה מומלצות:
אינפו שעות שינה

איך לשמור על מספיק שעות שינה גם בחופש?

1. צרו ריטואל שינה: נסו להקפיד על שעה קבועה יחסית שבה הולכים לישון. הריטואל של הליכה לשינה מרגיל את הילדים לסדר יום מסוים, חוסך ויכוחים מיותרים סביב נושא זה ועוזר ליצור הרגלי שינה טובים יותר.
2. הקפידו על שגרה המקדימה את שעת השינה: ההקפדה על שעה קבועה שבה שוכבים לישון משליכה לאחור על סדר היום כולו: נסו לשמור על סדר יום קבוע למדי גם מבחינת זמני יקיצה ופעילות, זמני ארוחות, זמן מסך וכו'.
3. חרגתם? אל תהפכו את זה להרגל: ניתן לחרוג משעת שינה קבועה בהתאם לצרכי המשפחה ולאירועים שונים (כגון חופשות וטיולים) עם זאת, חשוב לעשות זאת בבקרה ובשליטה, ולהקפיד שצורך נקודתי לא יהפוך להרגל קבוע.
4. הקפידו על "טקס שינה": בפרט עם ילדים קטנים: ארוחה, מקלחת, זמן שקט עם ההורה (שיכול לכלול סיפור, משחק רגוע, שיר) והשכבה לשינה. ניתן לחרוג מהטקס בימים שבהם דחינו נקודתית את שעת השינה.
5. זמן מסך? לא לפני שינה: מרבית ההורים מאריכים את זמני המסך של הילדים במהלך חופשות הקיץ, וזה בסדר. עם זאת, חשוב לזכור שחשיפה למסכים מעוררת ומונעת שינה. נסו לרכז את שעות המסך במהלך שעות היום ולכבות מסכים בשעות שלפני השינה. להירדם מול הטלוויזיה זה הרגל מובן מאוד, אבל לא רצוי – לא לילד ולא להורה.
2 צפייה בגלריה
שינה בני נוער מסכים
שינה בני נוער מסכים
להימנע ממסכים לפני השינה
(צילום: shutterstock)
6. הדליקו מזגן: נשמע מובן מאליו אבל פעמים רבות ילדים לא מצליחים להירדם פשוט כי חם להם. כמו שלכם קשה לישון כשחם? גם להם. בדקו שחדר הילדים לא חם או לח מדי לשינה. ילדים לא גדלים כל כך טוב בחממות.
7. כסו אותם בשמיכה מתאימה: גם בקיץ הקפידו על לבוש הולם לשינה, ילדים נוטים להעיף מעליהם שמיכות וכיסויים, זה בסדר ואפילו מומלץ לעתים להדליק מזגן, אבל הלבישו את הילדים בהתאם לטמפרטורה.
ד"ר ערן נבוד"ר ערן נבוצילום: אמיליה אפלבאום
8. דאגו להעביר יום פעיל ודינמי לילדים: בימי שגרה הילדים עוברים ימים אינטנסיביים ומעייפים בגנים ובבתי הספר שכוללים הרבה פעילות חברתית ויכולים לכלול גם מאמץ גופני. בחופש הגדול, באופן טבעי, הפעילות שלהם אינטנסיבית ומעייפת פחות. לבלות את כל היום בבית במזגן, למשל, יכול להיות מאד נוח להורה – אבל אל תתפלאו לראות שהילד לא מתחיל לפהק בשעה הרגילה. אם הילד נמרץ מהרגיל כדאי למצוא פעילויות שכוללות אינטראקציה חברתית ומאמץ גופני מותאם, כמו ים, בריכה או ג'ימבורי.
9. הימנעו משתייה מתוקה לפני השינה: רצוי לפחית או להימנע לגמרי ממשקאות ממותקים לילדים סמוך לשעת השינה – ההמלצה טובה לחיים ולבטח להיגיינת שינה.
10. אל תשכחו לחזור לשגרה: הקפידו בהדרגה לחזור לשגרת היום והשינה כשבוע לפני חזרה למסגרות הלימודים.
הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים בהרצליה מחוז השרון, מכבי שירותי בריאות