כמה ישראלים שאכלו תפוחים נזקקו לאשפוז בגלל זיהום של חיידקי אי-קולי. משרד הבריאות עדכן שעות ספורות לפני סעודת ראש השנה שאיתר תפוחים נגועים בחיידקים הללו שעלולים לגרום לתחלואת מעיים קשה ולעיתים לפגיעה כלייתית. הבדיקה החלה בעקבות מקרי התחלואה.
לפי שעה ידוע על מספר בודד של מקרי תחלואה. חלקם הגיעו לאשפוז בעקבות פגיעה כלייתית.
1 צפייה בגלריה
תפוח בדבש
תפוח בדבש
תפוח בדבש, מסימני החג
(צילום: Shutterstock)
אנשי משרד הבריאות ממשיכים לבדוק מהו מקור הזיהום ולפי שעה לא ברור היכן נקנו אותם תפוחים ומהיכן נקטפו. במשרד הבריאות מבהירים שכדי להימנע מתחלואה אפשרית יש להקפיד על שטיפת פירות וירקות במים. לדבריהם, אין צורך לשטוף בסבון.
לפי אתר משרד הבריאות, אי-קולי (E-coli) הוא חיידק שמתרבה בתנאים אירוביים ואנאירוביים. המחלה מופיעה בבני אדם בעיקר מאכילת מוצרי בשר, בעיקר בקר, לא מבושלים (סטייק טרטר למשל) או שלא בושלו מספיק (המבורגר, נקניקים שונים, קבב וכו'). כמו כן החיידק עשוי להופיע בחלב גולמי ומפוסטר (זוהם לאחר הפסטור או במהלכו), גבינה ירקות חיים, יוגורט, מיונז, סיידר תפוחים לא מותסס או מיץ תפוחים לא מפוסטר.
המחלה גורמת לדלקת מעיים קשה מאוד המלווה בשלשולים דמיים או סינדרום UHS (פירוק כדוריות דם אדומות כתוצאה מרעלן המפורש מהחיידק). בקרב זקנים או ילדים המחלה יכולה לגרום למוות. קבוצת הסיכון היא בין גיל שנתיים לעשר ומעל גיל 60. זמן הדגירה משתנה מאוד ועשוי לנוע בטווח של 14-1 יום אבל בדרך כלל 4-3 ימים.