מחסור חמור בתרופות: בבתי המרקחת ובהם גם בקופות החולים מתריעים מפני מחסור חמור בעשרות תרופות, כולל אקמול, כך נודע ל-ynet. בין התרופות החסרות: מוסקול, נקסין ואטופן. בחלק מבתי המרקחת של הכללית מספקים כעת דקסמול במקום אקמול בשל חשש ממחסור, זאת לאחר שלפני כחודשיים כבר נרשם מחסור נקודתי באקמול. בהסתדרות הרוקחים מספרים כי משרד הבריאות הוזהר בשבועות האחרונים מספר פעמים לגבי המחסור – אך טרם פתר את העניין.
1 צפייה בגלריה
מחסור בעשרות תרופות בבתי המרקחת
מחסור בעשרות תרופות בבתי המרקחת
מחסור בעשרות תרופות בבתי המרקחת
(צילום: shutterstock)
"מדובר על מחסור של עשרות עד מאות תרופות", אומר דוד פפו, יו"ר ההסתדרות. "יש הרבה תרופות נוספות שהן אקוטיות והן חסרות כרגע בבתי המרקחת. מחירי התרופות ומלאי התרופות בישראל נקבעים על ידי משרד הבריאות והנושא כולו נמצא תחת פיקוח משרד הבריאות. כבר שלוש שנים שאנחנו מתמודדים עם מחסור בתרופות, מאז התפרצות מגפת הקורונה. אני באופן אישי דיברתי גם עם משרד הבריאות וגם עם מנכ"לי משרד הבריאות. כולם מודעים לבעיה ולעניין ונותנים לנו את התשובות הסטנדרטיות, אבל זה הולך ומחמיר מיום ליום.
"כל יום אנחנו מקבלים מייל או הודעה על עוד ועוד תרופות שהופסק השיווק שלהם. לא נראה שזה הולך להיפתר בקרוב, וגם אם יחזרו עשר תרופות - עדיין אחרות חסרות. התופעה חוצה גבולות מבחינת חברות, ואצל כולן יש חוסרים. זה לא עניין של חברה מסוימת".

משרד הבריאות: האחריות מוטלת על חברות התרופות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מבדיקה מול חברת טבע אין מחסור באקמול, אלא רק מחסור זמני בקפליות אקמול בעוד שעל המדף קיים מלאי של טבליות אקמול. יצויין שמבחינת המענה הקליני, אין הבדל בין טבליות לקפליות והן עונות על אותן ההתוויות. בהתאם למידע שנמסר מחברת טבע, במהלך השבוע מלאי הקפליות צפוי להתחדש.
"באתר משרד הבריאות מתפרסמות הודעות חברות התרופות בנוגע להפסקות שיווק וחוסרים בתרופות. לכלל התרופות המדוברות (מוסקול, נקסין, אתופן וסטרפסילס) קיימות חלופות רפואיות ובאחריות הרוקח.ת להציע אותן למטופלים. במקרה של תרופות מרשם, באחריות הרופא.ה המטפל.ת בקופת החולים, לרשום מרשם לתכשירים שבמלאי.
"לגבי חלק מהתרופות המוזכרות, מתברר כי החברות עדכנו באיחור את משרד הבריאות בדבר החוסר בתרופה, ולכן הדבר לא פורסם מבעוד מועד כהודעה לציבור. עוד יצוין כי משרד הבריאות לא הוזהר מספר פעמים בנושא, וכן כי האחריות לדאוג לכך שהתרופות המוזכרות יהיו במלאי מוטלת על חברות התרופות בלבד".
מחברת טבע נמסר בתגובה לדברים: "טבע מספקת בישראל מאות תרופות ומוצרים במגוון רחב של תחומים טיפוליים, תוך התמודדות עם אתגרי אספקה רציפה של חומרי גלם ואריזה, כחלק ממשבר עולמי, הנובע ממגפת הקורונה, וממחסור בכוח עבודה מקצועי וייחודי, שעמו מתמודדות חברות רבות בענף ומחוצה לו. בנוסף, כפי שחברת ההפצה של טבע בישראל דיווחה למשרד הבריאות, לקופות ובתי החולים, כמו גם ליתר החברות הנמנות על לקוחותיה, בימים האחרונים אנו חווים עיכובים בהספקות לוגיסטיות שצפויים להיפתר בהקדם.
"מתוך מחויבות לבריאותם של המטופלים אנו עובדים, לילות כימים, ועושים כל מאמץ אפשרי - תוך תעדוף ייצור של תרופות חיוניות ומצילות חיים - כדי להתמודד עם החוסרים ולהבטיח את חזרת התרופות לשוק מהר ככל הניתן". החברה מסרה גם שאין מחסור בטבליות אקמול. "ניתן להשיג בכל רגע נתון אקמול בצורת מתן של טבליות. החל מהיום גם הקפליות חזרו למלאי ובימים הקרובים יגיעו לבתי המרקחת".