מדי שנה מאובחנות בישראל כ-250 נשים עם סרטן צוואר הרחם, ועוד כ-5,000 נשים עם נגעים טרום-סרטניים. כמחצית מהנשים המאובחנות מגלות את המחלה בשלב מתקדם. אחת מהן היא וניה בן חור פאר (42) מקיבוץ רבדים שבדרום. היא אובחנה בבדיקות שגרתיות כשניסתה להרות עם בן זוגה. לקראת פתיחת תערוכת "אזור מעבר" ביוזמת בית החולים בילינסון, עמותת הבית של בר ועיריית תל אביב-יפו, היא מספרת על ההתמודדות האישית וקוראת למדינה לעשות הרבה יותר כדי לעודד חיסון נגד נגיף הפפילומה: "רפואה מונעת זולה בהרבה מטיפול בסרטן". צפו בריאיון איתה ועם ד"ר גיל זאבי, רופא בכיר במחלקה הגינקו-אונקולוגית בבית החולים בילינסון, אוצר התערוכה:
להעלות מודעות לחיסון מציל חיים באמצעות אמנות
(צילום: ליאור שרון )

וניה הגשימה את חלומה והיא אמא לראיי המתוקה בת השנתיים שנולדה בטיפולי פונדקאות: "איבדתי את הפוריות בטיפולים נגד סרטן", היא מסבירה. "רוב הנשים שפוגשות סרטנים גינקולוגיים לא פוריות אחרי זה, וזה אתגר אדיר. אבל אפשר להתגבר על רוב האתגרים. בסיפור שלי באמת הגעתי למקום כיפי מאוד שאני אמא. סגרתי את המעגל הזה, וזה מדהים בעיניי. אני מקווה שאף אחת לא תצטרך להגיע לשם".
היא שיתפה את מה שעברה בתהליך אבחון הסרטן והטיפולים: "הגעתי למחלקה האונקולוגית במקום למחלקת לידה. הבדיקה הפשוטה שלי הייתה כשהתחלתי את תהליך ה-IVF (הפריה חוץ-גופית). עשיתי בדיקת פאפ, שזאת בדיקה שזמינה לכל אישה. היא יצאה לא-תקינה, ומשם באמת התגלגלתי לכימותרפיה וקרינה".
בגלל הבדידות שחשה בטיפולים, הבטיחה וניה לעצמה שאף אישה עם סרטן צוואר הרחם לא תרגיש כך וייסדה מערך מתנדבות בבתי חולים במרכז הארץ. במהלך התנדבותה, החלה לנהל את קהילת הפייסבוק "נשים למען נשים – סרטן צוואר הרחם", שכיום היא חלק מעמותת הבית של בר ומונה יותר מ-2,000 נשים.
1 צפייה בגלריה
ד"ר גיל זאבי, וניה בן חור פאר
ד"ר גיל זאבי, וניה בן חור פאר
ד"ר גיל זאבי ווניה בן חור פאר. מעלים מודעות ומעודדים התחסנות באמצעות אמנות
(צילום: דוברות בילינסון)
ד"ר גיל זאבי, רופא בכיר במחלקה הגינקו-אונקולוגית בבית החולים בילינסון ואוצר התערוכה הייחודית שתיפתח בפארק המסילה בתל אביב, מדגיש את חשיבות היוזמה: "בישראל, רק כ-60-50 אחוז מבני הנוער מתחסנים נגד נגיף הפפילומה האנושי, שאחראי ל-99% ממקרי סרטן צוואר הרחם. המספרים האלה נמוכים מדי. חיסון יכול למנוע יותר מ-90% ממקרי הסרטן הזה".
לדעת ד"ר זאבי, "הקשר בין אמנות לרפואה הוא טבעי" ומשלב יצירתיות, רגישות ואנושיות: "אנחנו פוגשים את האנשים כבר במהלך האבחנה או אחרי האבחנה של סרטן. הדבר הכי חשוב הוא מניעה - להפיץ את הבשורה ולעודד נשים ללכת להיבדק ולעודד אנשים לעשות את החיסון לפפילומה. חיסון שהוא מציל חיים. אני חושב שבאוכלוסיות מסוימות אצלנו, בגלל שהווירוס עצמו מועבר ביחסי מין, אז יש איזו סטיגמה סביב החיסון או סביב וירוס הפפילומה".
הוא הביע דאגה לנוכח שיעור ההתחסנות הנמוך בישראל נגד פפילומה: "החיסון ניתן כיום בכיתה ח' לבנים ולבנות, ואחוזי המתחסנים בארץ מאוד-מאוד נמוכים, במיוחד בהשוואה למדינות אחרות בעולם. בחיסון השני זה אפילו סביב ה-50%, שזה נמוך מאוד. בסוף זה חיסון שיכול למנוע את הסרטן הזה או נגעים טרום-סרטניים".
וניה בן חור פאר חיזקה את דבריו של ד"ר זאבי באשר לחשיבות החיסון: "כעמותה, אנחנו מצפות מהמדינה שתראה במיגור וירוס הפפילומה יעד לאומי. מדינות רבות בעולם עושות את זה. נדרשת תוכנית לטווח ארוך שתתכנן את הדבר הזה. יש ממש תוצאות היום ממדינות כמו בריטניה, אוסטרליה, שבדיה, נורבגיה של איסוף נתונים של 20 שנה אחורה. בבריטניה ירדו ב-90% במקרי סרטן צוואר הרחם. זה טירוף. הם מתחייבים עד 2035 למגר את הסרטן הזה ואת כל הסרטנים שקשורים לווירוס הפפילומה. זה הרי משפיע גם על גברים, כי זה לא רק סרטן צוואר הרחם, זה גם סרטן הלוע, סרטן האנוס (פי הטבעת), סרטן הפין".
כאמור, מחר תיפתח התערוכה בסמטת שלוש 19 בפארק המסילה בתל אביב שתנסה להעלות את המודעות לנושא. התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום במשך ארבעה ימים. היא מציעה לא רק חוויה אמנותית, אלא גם הזדמנות לתמיכה ממשית: היצירות יוצעו למכירה, כשההכנסות יחולקו בין האמנים לעמותת הבית של בר, התומכת בנשים המתמודדות עם סרטן גינקולוגי.
בר לוי, מייסדת ומנכ"לית העמותה, מסבירה: "האמנות מאפשרת נקודת מבט מעוררת שיח והשראה על תחום חשוב שאינו עומד בסדר היום הציבורי, בעיקר בעת הזו. אנחנו מקוות שבאמצעות האמנים נגיע לכמה שיותר נשים שילכו להיבדק ושיהיו אלה האחראיות על הבריאות שלהן".