מדובר במגיפה של ממש שכמעט ולא מדוברת: על פי נתוני משרד הבריאות, כ-350 אלף מבוגרים נופלים בישראל מדי שנה, ועבור 15% מהם מדובר בצעד הראשון שמסמן הידרדרות מהירה. ישראל, על-פי נתוני המשרד, נמצאת במקום השני בעולם המערבי באחוז הנפילות בקרב אזרחים מעל גיל 65, כאשר שיעור הנפילות גבוה יותר בקרב נשים לעומת גברים.
נפילות

לנפילות בגיל השלישי יש השלכות דרמטיות על המשך החיים ועל איכותם. סיפורו העצוב של יגאל שילון ממחיש איך נפילה אחת בבית עלולה להפוך אדם פעיל ועצמאי לסיעודי או נכה, הזקוק לסיוע משמעותי ברוב פעולות היומיום. הנפילות גורמות פעמים רבות לשברים, אשפוזים, ירידה בתפקוד ובניידות, דיכאון ובמקרים קיצוניים אף למוות.
נפילות
מה אפשר לעשות? כמו בכל דבר, גם כאן מניעה היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם נפילות. קבלו מדריך לשינויים פשוטים שניתן לבצע בבית להפחתת הסיכון לנפילה:
  • מקפידים על נעילת נעליים סגורות ויציבות, גם בבית.
  • עורכים התאמה של אביזר עזר להליכה, במידת הצורך, על ידי פיזיותרפיסט.
  • עורכים בדיקות שמיעה וראייה אחת לשנתיים.
  • בודקים עם הרופא האם התרופות הקבועות עשויות להגביר את הסיכון לנפילה.
  • מתרגלים פעילות גופנית בדגש על שיווי משקל, חיזוק השרירים וסיבולת.
5 צפייה בגלריה
נפילות
נפילות
נעליים לא יציבות ושטיחים - מגבירים את סכנת הנפילה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
הוכח כי פעילות גופנית מפחיתה ב-55% את שיעור הנפילות והיא ניתנת כהדרכה ותרגול למניעה ראשונית, או כהתערבות טיפולית ומניעה שניונית. יחד עם זאת, ניתנת חשיבות לתרגול הקשור לשיווי משקל. מחקר שערכה קבוצת חוקרים בראשותה של פרופסור קתרין שרינגטון מאוניברסיטת סידני, נועד לבחון את השפעתם של אימונים שונים על תקריות נפילה בקרב אנשים מבוגרים. המחקר התבסס על מחקרים קודמים, בהם נמצא כי חלק מההמלצות שמקבלים אנשים מבוגרים לא רק שאינן מסייעות במניעת נפילות אלא אף מגבירות אותן – בייחוד בקרב מי שכבר מגיעים עם היסטוריית פציעות מהעבר. החוקרים מצאו כי לא די בהליכות או אימוני אירובי וכוח וכי האימונים היעילים ביותר היו אלה שכללו תרגול קואורדינציה, כמו למשל תרגילי יציבה, יוגה וטאי צ'י.
5 צפייה בגלריה
אימון
אימון
טאי צ'י. מומלץ לתרגול שיווי המשקל
(צילום: shutterstock)

50% מהנפילות - בבית

כמחצית מהנפילות מתרחשות בבית, ואת מרביתן ניתן למנוע באמצעות התאמת הבית והפיכתו למקום בטוח יותר. בעזרתו של ניצן שקל, מנכ"ל 'גוד לייף' לציוד רפואי ושיקומי לגיל השלישי, הכנו לכם רשימה של מוקדי הסיכון לנפילות – והדרך למנוע אותן:
חדרי מדרגות יש להתקין תאורה טובה הפועלת למשך לפרק זמן ארוך, להשתמש במעקה ולדאוג למעברים פנויים ונטולי חפצים ומכשולים.
5 צפייה בגלריה
נפילות
נפילות
לא לשכוח להשתמש במעקה ולדאוג למעברים פנויים בבית
(צילום: shutterstock)
חדרי מגורים כדאי להוציא שטיחים מחדרי המגורים והשינה, להקפיד על ריהוט יציב ועל מעברים פנויים ונגישים. חפצים הנמצאים בשימוש יומיומי - כדאי לשים במיקום נגיש ונוח, כדי למנוע טיפוס מסוכן על כיסא או סולם.
5 צפייה בגלריה
נפילות
נפילות
כדאי להוציא שטיחים מחדרי המגורים והשינה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, רצוי ליצור מסמך בכתב גדול וקריא של אנשי קשר ומספרי חירום, וחשוב שיהיה מפתח רזרבי של הבית אצל קרוב משפחה הגר בקרבת מקום או שכן.
יש לוודא כי התאורה בבית טובה, להתקין תאורה בפינות חשוכות ולהשאיר מנורה דולקת בלילה למניעת נפילות, במקרים של השכמה לילית. כן מומלץ להיערך עם רהיטים מסייעי קימה: למשל כורסת קימה בעלת מנגנון הפעלה באמצעות שלט חשמלי המאפשרת להגיע מישיבה לשכיבה או לעמידה בצורה בטוחה.
חדר רחצה חלק גדול הנפילות בבית מתרחש בחדר הרחצה. אם אתם עדיין משתמשים באמבטיה בזמן הרחצה, זה הזמן לעבור למקלחון. למי שכבר סובלים מבעיות של שיווי משקל, ניתן להשתמש בכיסא רחצה ובידיות מאחז. בנוסף, יש להימנע מהליכה על רצפה רטובה, להניח מגבת בהישג יד ולהקפיד להתנגב לפני היציאה מהמקלחת. שימוש במשטחי גומי למניעת החלקות ייצבו את התנועה בחדר האמבטיה ויגבירו את הבטיחות.
5 צפייה בגלריה
נפילות
נפילות
מומלץ להתקין כיסא רחצה וידיות מאחז במקלחון
(צילום: shutterstock)
מומלץ גם להתקין לחצן מצוקה בתוך המקלחת ולהקפיד לא לנעול את דלת האמבטיה (או להתקין מנגנון לפתיחת הדלת מבחוץ).
שירותים מומלץ להתקין ידיות אחיזה, ובמידת הצורך להשתמש במנגנון הגבהה לאסלה. כדאי להקפיד על מעבר פנוי ומואר (גם בלילה) מחדרי המגורים לשירותים. אנשים מבוגרים נוטים יותר לקום באמצע הלילה לשירותים.
חדר השינה המעבר משכיבה לישיבה, בין אם במהלך הלילה או בבוקר לאחר שינה ארוכה, עלול לגרום לנפילות. על כן מומלץ להיעזר במעקה מיטה, שגם מונע נפילה תוך כדי שינה, ובעיקר משמש כידית אחיזה המסייעת להתרומם בבטחה ממצב שכיבה.
מטבח מומלץ להיעזר בתחתיות מונעות החלקה לסירים חמים, כוסות וצלחות. כדי להימנע מהחלקה, מומלץ להניח שטיחון מונע החלקה באזור הרטוב של הכיור.