גם בוולנטיין האחרון הייתם לבד? לא נעים לנו לקלקל אבל כדאי שתדעו - בכל הנוגע לחיים ארוכים ובריאים, יכול להיות שעדיף להיות בזוגיות או נשואים מאשר להישאר רווקים. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Aging and Health, מצביע על כך שחיי רווקות עלולים לפגוע בבריאות בשנים מאוחרות יותר.
קראו עוד:
למעלה מ-8,700 מבוגרים נורבגיים בין הגילאים 44 עד 68 השתתפו במחקר שבדק את הסיכון של המשתתפים להיות מאובחנים עם דמנציה לאחר גיל 70. החוקרים מצאו כי הסיכוי של גרושים ורווקים מבוגרים להיות מאובחנים עם דמנציה אחרי גיל 70 גבוה ב-50% עד 73%, גם לאחר סינון גורמי סיכון פוטנציאליים אחרים. כך הגיעו החוקרים למסקנה שיש קשר חזק בין חיי נישואין לבין הסיכון לחלות בדמנציה.
זה לא המחקר הראשון שקושר מצב משפחתי לסיכון לדמנציה. הוא נוסף לרשימה הולכת ומתארכת של עדויות המצביעות על כך שכנראה יש יותר יתרונות בריאותיים לזוגיות מאשר לחיים לבד. זה כמובן תלוי במידה רבה במאפיינים של נישואין, שכן לא כל הנישואין נוצרים שווים. מגדר, מצב סוציו-אקונומי וגזע משחקים כולם תפקיד באיכות הנישואין, וככל הנראה באושרו של האדם. אבל כדאי לשאול: האם חיי נישואין מהווים יתרון בכל הקשור לחיים ארוכים ובריאים יותר?
3 צפייה בגלריה
קשישים
קשישים
"סביר להניח שההתנהגויות הבריאותיות הנלוות לנישואין מקדמות אורח חיים בריא יותר ומשפרות את בריאות המוח"
(צילום: shutterstock)
ד"ר אנדרו סומרלד (Andrew Sommerlad), פסיכיאטר מאוניברסיטת קולג' לונדון (UCL) שערך מחקר על מגע חברתי ודמנציה, אומר שזה לא בהכרח עניין של "הטבעת על האצבע" אלא יותר מה שחיי נישואים יכולים לספק. "סביר להניח שההתנהגויות הבריאותיות הנלוות לנישואין מקדמות אורח חיים בריא יותר ומשפרות את בריאות המוח", אומר סומרלד בריאיון החודש לאתר Salon. "אז אולי זה נובע בחלקו מאכילה בריאה יותר או מפעילות גופנית".
ד"ר סומרלד: ""אני סבור שהממצאים מדברים לכל האנשים, בין אם נשואים ובין אם לא - הצורך לשמור על קשר חברתי לצד גורמים בריאים אחרים שאנו יודעים שיש להם השפעה מועילה על בריאות המוח שלנו ומפחיתים את הסיכון לדמנציה"
בשנת 2016, סומרלד ועמיתיו בחנו מחקרים שבדקו את התפקיד הפוטנציאלי של מצב משפחתי וסיכון לדמנציה בקרב למעלה מ-800 אלף משתתפים מאירופה, צפון ודרום אמריקה ואסיה. הניתוח מצא שלרווקים יש סיכוי גבוה ב-42% לפתח דמנציה בהשוואה לאנשים נשואים.
"אני סבור שהממצאים מדברים לכל האנשים, בין אם נשואים ובין אם לא - הצורך לשמור על קשר חברתי לצד גורמים בריאים אחרים שאנו יודעים שיש להם השפעה מועילה על בריאות המוח שלנו ומפחיתים את הסיכון לדמנציה", אומר סומרלד. "מלבד מנישואין, ניהול קשרים חברתיים רבים יותר ושמירה על חיים פחות בודדים קשורים ליכולת קוגניטיבית טובה יותר ולסיכון נמוך יותר לפתח דמנציה".

תחושה של יציבות פנימית וחיצונית

ד"ר קרלה מארי מנלי (Carla Marie Manly), פסיכולוגית קלינית ומחברת הספר Joy from Fear: Create the Life of Your Dreams by Making Fear Your Friend אמרה לסלון שהיא מאמינה שאנשים "שנמצאים בשותפויות בריאות נוטים לבריאות נפשית טובה יותר בהשוואה לאלה שחשים מבודדים או הסובלים מבדידות כרונית". כפי שהזכיר סומרלד, לבדידות יש לעתים קרובות השלכות בריאותיות, וזו הסיבה לכך שמחקרי בריאות על חיי נישואין נוטים להעדיף את הנשואים.
3 צפייה בגלריה
זוגיות בגיל מבוגר
זוגיות בגיל מבוגר
שותפויות אוהבות נוטות לספק תמיכה רגשית וחברתית
(צילום: shutterstock)
"בהתחשב בכך שבדידות - שנמצאת ברמות מגפה - קשורה לבריאות נפשית ופיזית ירודה כאחד, אחד היתרונות המרכזיים של שותפות בריאה הוא ההפחתה הטבעית במתח הקשור לתחושת בדידות ובידוד", אמרה מנלי. "אנשים רבים מגלים שנישואין נותנים להם תחושה של יציבות פנימית וחיצונית. שותפויות אוהבות נוטות לספק תמיכה רגשית וחברתית - שניהם מחזקים את הבריאות הנפשית".
וגם את הבריאות הגופנית. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה ופורסם בכתב העת JAMA, הסיכוי של אנשים שנמצאים במערכת יחסים זוגית לחזור לחיים נורמליים לאחר ניתוח לב גדול יותר מזה של אלמנים, גרושים ופרודים.
3 צפייה בגלריה
ניתוח לב פתוח
ניתוח לב פתוח
הסיכון של אלמנים, גרושים או פרודים למות או לפתח נכות בעקבות ניתוח לב היה גדול ב־‭40%‬ לעומת חבריהם המצויים בזוגיות
(צילום: shutterstock)
כמה גדול? נמצא כי הסיכון של אלמנים, גרושים או פרודים למות או לפתח נכות בעקבות הניתוח היה גדול ב־‭40%‬ לעומת חבריהם המצויים בזוגיות. התוצאות התבססו על ניתוח נתונים של 1,500 אנשים שעברו ניתוח לב, במסקר שנערך במשך יותר מ־20 שנה באוניברסיטת מישיגן. הממצא המפתיע היה שאלה שהיו בזוגיות לא רק האריכו חיים יותר, אלא גם היו פחות תלותיים והצליחו מהר יותר לחזור לאכול, להתקלח ולהתלבש בכוחות עצמם. עם זאת חשוב לציין שהמעטים שהיו רווקים מושבעים, ולא אלמנים או גרושים, התמודדו עם הניתוח טוב כמו חבריהם הזוגיים.

בתנאי שזה טוב

ואומנם מחקרים נוספים העלו כי בדידות קשורה קשר חזק לדיכאון וחרדה. עם זאת, מחקרים מצביעים על כך שכאשר מדובר בנישואין, גם האיכות חשובה. כך למשל, בשנת 2013 בחנו חוקרים את הקשר בין נישואין לדלקתיות בגוף, הקשורה למחלות אוטואימוניות, כגון סרטן, דלקת פרקים ומחלות לב. כאשר הם בחנו את הסמנים הביולוגיים של הדלקת, גילו החוקרים כי לנשים (אך לא לגברים) היו רמות גבוהות יותר של דלקת בנישואים שהתאפיינו בתמיכה זוגית נמוכה יותר. החוקרים הציעו להמשיך ולבדוק לעומק את הקשר שבין דלקת ואיכות הזוגית, בשל החשד שמתח זוגי עלול להחמיר את ההשפעות שיש למתח על הדלקת.

בדידות עלולה להכניס את הגוף למצב כרוני של מתח

מטבעם, נישואין מספקים יותר הזדמנויות למגע חברתי, אבל גם יותר הזדמנויות ומשאבים כלכליים, שיכולים גם הם לתרום לבריאות טובה. לדוגמה, בשנת 2018 פרסמו חוקרים באוניברסיטת Vanderbilt בארה"ב דוח שמצא כי הכרה חוקית בנישואין חד מיניים הובילה לעלייה בגישה לטיפול רפואי עבור גברים הומוסקסואלים. יש לציין שמגמה דומה לא נמצאה בקרב נשים.
אבל זה לא אומר שרווקים נידונים למות צעירים ולא בריאים. "חוץ מנישואין, שמירה על יותר מגע חברתי ופחות בדידות, קשורה ליכולת קוגניטיבית טובה יותר", מבטיח סומרלד. "נראה שלקיחת חלק בפעילויות חברתיות, פעילויות פנאי ותחביבים, גם היא קשורה לסיכון נמוך יותר לפתח דמנציה".