רשויות הבריאות בארצות הברית הודיעו הערב (יום ו') כי ההתפרצות של חיידקי אי-קולי בסניפי מקדונלד'ס התרחבה, כאשר לפחות 75 אנשים חלו ב-13 מדינות, 22 מהם אושפזו. שני אנשים פיתחו סיבוך מסוכן של מחלת כליות, ואדם אחד מת. כך מסרו המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). מניית מקדונלד'ס מתקשה להתאושש ואיבדה מתחילת השבוע כ-7% במסחר בוול סטריט.
1 צפייה בגלריה
מקדונלד'ס
מקדונלד'ס
שלט מקדונלד'ס בארה"ב
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
על פי גורמים במינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), טרם זוהה מקור ההתפרצות. עם זאת, החוקרים מתמקדים בבצל פרוס המשמש להמבורגרים, וכן בקציצות הבשר. נציין כי אין קשר בין מוצרי הרשת הנמכרים בארה"ב לאלו שבישראל (שמגיעים ממקור אחר) ולכן אין חשש לזיהום דומה במקדונלד'ס ישראל.
גורמים במקדונלד'ס מסרו כי חברת "טיילור פארמס", יצרנית תוצרת חקלאית מקליפורניה, סיפקה את הבצל שהוא כנראה המקור לזיהום באי-קולי. מקדונלד'ס הסירה את ההמבורגר הנגוע מהתפריט בכמה מדינות ביום שלישי כאשר ההתפרצות דווחה לראשונה.
בין המאושפזים בארה"ב גם ילד שפיתח תסמונת המוליטית-אורמית (HUS), סיבוך חמור שעלול להתפתח מזיהום אי-קולי.

החיידק גורם לדלקת מעיים

אי-קולי (E-coli) הוא חיידק שמתרבה בתנאים אירוביים ואנאירוביים. המחלה מופיעה בבני אדם בעיקר מאכילת מוצרי בשר, בעיקר בקר, לא מבושלים (סטייק טרטר למשל) או שלא בושלו מספיק (המבורגר, נקניקים שונים, קבב וכו'). כמו כן החיידק עשוי להופיע בחלב גולמי ומפוסטר (זוהם לאחר הפסטור או במהלכו), גבינה, ירקות חיים, יוגורט, מיונז, סיידר תפוחים לא מותסס או מיץ תפוחים לא מפוסטר.
ד"ר בלה עזריהד"ר בלה עזריהצילום: עודד קרני
ד"ר בלה עזריה, מומחית לרפואת משפחה באסותא מרכזים רפואיים, הסבירה ל-ynet כי "רוב חיידקי האי-קולי אינם מזיקים ומהווים חלק ממערכת מעיים בריאה, אבל חלק מהאי-קולי יכולים לגרום לאנשים לחלות בשלשולים, דלקות בדרכי השתן, דלקת ריאות, אלח דם ומחלות אחרות. אנשים שנדבקו באי-קולי המייצר רעלן ייחודי יכולים לחוות התכווצויות קיבה חמורות, שלשולים (לעתים קרובות מדממים) והקאות. התסמינים מתחילים בדרך כלל שלושה עד ארבעה ימים לאחר הידבקות בחיידק. רוב האנשים מתאוששים ללא טיפול לאחר חמישה עד שבעה ימים".
לדברי ד"ר עזריה, "כ-10-5% מהאנשים שמאובחנים עם זיהום אי-קולי מפתחים סיבוכים חמורים יותר כמו תסמונת אורמית המוליטית, או HUS. תסמונת זו מתפתחת כשבעה ימים לאחר הופעת התסמינים לראשונה, דווקא כאשר השלשול משתפר. רמזים לכך שמישהו מפתח HUS כוללים ירידה בתדירות מתן שתן, תחושת עייפות רבה ואיבוד צבע ורוד בלחיים ובתוך העפעפיים התחתונים. אנשים עם HUS צריכים להתאשפז מכיוון שהכליות שלהם עלולות להפסיק לעבוד והם עלולים לפתח בעיות חמורות אחרות. רוב האנשים עם HUS מחלימים תוך כמה שבועות, אך חלקם יכולים לסבול מנזק קבוע או מוות".