פגיעה קשה באלפי חולים: אשפוזי הבית במימון קופות החולים יבוטלו או יצומצמו משמעותית מהחודש הבא משום שנגמר התקציב ומשרד האוצר מסרב להעניק כספים ייעודיים לפרויקט החשוב. כך נודע ל-ynet. בימים האחרונים קיבלו קופות החולים הנחיה שלפיה בשלב זה אין התחייבות להמשיך את מבחן התמיכה שהחל בשנת 2019 שמטרתו הענקת מגוון שירותים לחולים בביתם כדי להפחית את העומס במחלקות הפנימיות.
גורם המעורה בפרטים אומר כי "ברקע המלחמה פשוט אין כסף ובמשרדי הבריאות והאוצר עושים סדר עדיפויות". המימון לכל הקופות מחודש יוני ועד לחודש יוני בשנה לאחר מכן עמד בשנה האחרונה על 155 מיליון שקל. מנתוני הכללית עולה כי בכל רגע נתן יש בין 300 ל-500 חולים באשפוז ביתי.
3 צפייה בגלריה
אשפוז בית
אשפוז בית
הפרויקט החשוב של אשפוז בית בסכנת צמצום או ביטול. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ברקע שיעורי התפוסה הגבוהים במיוחד לאורך השנים המחלקות הפנימיות נולד מבחן התמיכה שמיועד להעביר חולים מהמחלקות עצמן לבתיהם. שורת מחלות נכללות בנוהל ובהן זיהומי רקמות רכות ומערכת השלד, זיהומי מערכת הנשימה – שפעת, ברונכיטיס, דלקת ריאות, זיהומי מערכת השתן, זיהומי מערכת העיכול ומצבים רפואיים נוספים.
נוסף להפחתת העומס על המחלקות, לאשפוזי הבית יתרון נוסף: הם מונעים את חשיפת החולים לזיהומים בבתי החולים שגורמים למותם של כ-4,000 עד 6,000 ישראלים מדי שנה. הקופות היו מחויבות לתת שורה של שירותים לחולים באשפוזי הבית ובהם ביקורי רופאים וצוותים סיעודיים, ביצוע בדיקות, קשר טלפוני עם מוקד רפואי ייעודי ומעקב צמוד אחר החולים. את השירות מעניקות הקופות באמצעות עובדיהן או באמצעות מיקור חוץ. יש לציין כי אין מדובר על החולים המטופלים באשפוז ביתי בעקבות מחלות כרוניות שמימון הקופות ניתן להם מסעיף תקציבי אחר.
3 צפייה בגלריה
אשפוז בית
אשפוז בית
לחלשים ביותר לא נשאר. אשפוזי הבית בסכנת ביטול
(צילום: shutterstock)
בבתי החולים מותחים ביקורת חריפה על הכוונה לצמצם את היקף האשפוז הביתי ומזהירים מפני ההשלכות הקשות שלו. יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, אומר כי "אחד הפתרונות לצמצום העומסים במחלקות הפנימיות ולשיפור הטיפול הרפואי בחולים שמאושפזים במחלקות הפנימיות היה אשפוז ביתי. זו ברכה לכל חולה שניתן לטפל בו בבית ושמצבו הרפואי מאפשר זאת ושיש לו סביבה תומכת, כיוון שהוא מקבל טיפול בביתו, בסביבה בטוחה יותר מבחינת זיהומים. זו ברכה גם למערכת כיוון שאנחנו מקלים בכל דרך על העומסים הקיימים". הוא מוסיף כי "ביטול או צמצום של הפרויקט הזה יהיו טעות כלפי המערכת וכלפי ציבור החולים. ההשפעה תהיה בשני מישורים: שוב נגדיל את העומס על המחלקות הפנימיות מבחינת המאושפזים ונגרום לכך שהפוטנציאל להידבקות בחיידקים עמידים יגדל". פתרון אשפוז ביתי למתמודדי נפש:
אשפוז ביתי מול מחלקה סגורה: הפתרונות למתמודדי הנפש
(צילום: אסף חן)

משרד הבריאות: מנסים להמשיך את השירות

מכללית נמסר בתגובה: "הצטערנו לשמוע כי השירות של אשפוז בית כחלופה לאשפוז במחלקה פנימית לא יתוקצב החל מיוני הקרוב ומקווים כי כל הגורמים הרלבנטיים יטכסו עצה במהירות על מנת לא לפגוע בשירות חיוני זה. פעילות אשפוז הבית שימשה את כלל מערכת הבריאות לרדד פעילות בבתי החולים בהתאם למצבי הכוננות המשתנים".
3 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבריאות אוריאל בוסו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבריאות אוריאל בוסו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבריאות אוריאל בוסו. האם יימצא התקציב להמשך הפעלת הפרויקט?
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי )
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אשפוזי הבית חשובים ובפרט בתקופת המלחמה לנוכח הצורך לרדד תפוסת מיטות אשפוז בבתי חולים כלליים לטובת קליטת נפגעים. על כן, אין בכוונת משרד הבריאות להפסיק את חלופת אשפוזי הבית בקהילה. המשרד יפעל בשיתוף משרד האוצר על מנת למצוא את הדרך להמשיך ולקיים את השירות ואף להרחיבו לאוכלוסיות נוספות".
במשרד האוצר מסבירים כי משרד הבריאות יכול להמשיך את תקצוב הפרויקט אם יבחר לתעדף זאת. "מבחן התמיכה נגמר", אומר בכיר באוצר. "אנחנו לא בתקופה של עודפים ויכול להיות שלא יהיה מקום לאשפוזי בית בזמן הנוכחי. ייתכן שבדיוני התקציב של השנה הבאה משרד הבריאות יתעדף את זה אבל כרגע, כאשר משרד הבריאות לא מתעדף זאת, אין את המקורות לכך. בשנה שבה אנחנו לא מצויים בעודף תקציבי יש אחריות על כל משרדי הממשלה וגם על משרד הבריאות לתעדף את התקציבים בהתאם לתפיסות העולם שלהם".
יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, שמוליק בן יעקב, תקף את המהלך: "שוב הציבור הוא שישלם את המחיר של המאבק בין קופות החולים והממשלה על תקצוב מערכת הבריאות. המדינה לא הוסיפה מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות תוך התבססות, בין היתר, על העברת החולים למסגרת תחליפית של אשפוז בית, וכעת היא מסרבת להמשיך לתקצב את אשפוז הבית, מבלי שמוסיפה מיטות אשפוז פנימיות. מהלך שכזה צפוי להביא להגדלת הצפיפות במחלקות הפנימיות עם כל ההשלכות של אשפוז במסדרונות בתי החולים, הגדלת הזיהומים הנגרמים במסגרת המחלקות בבתי החולים, ופגיעה ברמת השירות הרפואי עקב העומס במחלקות. כרגיל, הציבור מהשכבה הסוציו-אקונומית הנמוכה צפוי לשלם את המחיר".