ריאיון עם מומחה בכיר פרופ' רן בליצר
(צילום: משה מזרחי)
"מה שנעשה עכשיו זה מעט מדי", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומי שעומד בראש קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה. "לצעדים שננקטים כרגע אין יכולת לעצור את קצב התפשטות הקורונה בישראל, שבחודש האחרון הוא מאוד עקבי: מספר המאומתים עולה באותו קצב כל הזמן; מספר החולים הקשים קטן יותר, אבל עולה במקביל. שני הגרפים הללו מטפסים יחד".
קראו עוד:
פרופ' בליצר טוען שחייבים לעצור את העלייה הזאת כבר עכשיו, למרות העובדה שמספר החולים הקשים הוא קטן. "מטבעו של גל כזה, שהוא ממשיך להכפיל את עצמו, ומתישהו זה יהיה לא נוח. באיזשהו שלב תהיה נקודה שמערכת הבריאות תגיד, 'זה יותר מדי, זה לא נוח לי' - ואז יהיה מאוד-מאוד קשה לעצור את זה. כאשר יהיו 5,000 או 10,000 מאומתים, גם אם מספר החולים הקשים ימשיך להיות קטן, המון אנשים יזדקקו לבידוד, וזה ייצור עומס בלתי נסבל על המשק. אנחנו לא רוצים להפריע לפעילות המשקית וליצור נזק לכלכלה".
1 צפייה בגלריה
צילום: ניצן דרור
צילום: ניצן דרור
השר הורוביץ בפגישה עם בעלים של חדרי כושר בנושא התו השמח. "החלטה מצוינת", אומר פרופ' בליצר, "אבל זה לא מספיק"
(צילום: ניצן דרור)
לדעתו, ההחלטה על התו השמח הייתה מצוינת. "אני מברך עליה", אומר פרופ' בליצר. "אם נוכל להוציא אותה לפועל בהידברות עם בעלי האולמות, זה יהיה נפלא". אבל זה לא מספיק, לטענתו. "אני לא אומר שצריך לחזור לתו הירוק של פעם, עם שמירה על מרחק של שני מטרים בין שולחן לשולחן, אבל אפשר לקבוע מדיניות שלחלל סגור ייכנס רק אדם שחוסן או שחלה בעבר בקורונה. מי שלא עונה להגדרה, שייבדק או שלא ייכנס להתקהלות בחלל סגור ולא יסכן אחרים. זה הגיוני בעיניי. זה כמו שאני לא רוצה שאנשים יעשנו בחלל סגור".
גם פרופ' יהודה אדלר סבור שאם לא יינקטו צעדים דרסטיים יותר, המגפה תתפשט עוד ועוד. צפו בדברים שהוא אמר היום באולפן ynet:
מומחה באולפן פרופ' יהודה אדלר
(צילום: משה מזרחי)
כשנשאל פרופ' בליצר מה יקרה אם לא יקבלו את הצעתו לגבי התו הירוק, ואילו צעדים יש לנקוט, השיב: "נמשיך לעקוב אחר מה שקורה בבריטניה. היא מדינת הניסוי שלנו. השבוע הסירו שם את כל ההגבלות למרות עלייה בתחלואה. לאן זה יוביל? אסכולה אחת אומרת שהתחלואה תעלה עד שמספר המאומתים המצטבר יקטין באיזשהו שלב את מקדם ההדבקה, והמצב ישתפר. אסכולה אחרת טוענת שזה עלול להיות מאוחר מדי, ושבינתיים בתי החולים יוצפו. אי אפשר לדעת מי צודק.
"בינתיים אפשר להתבונן במה שקורה שם, לראות אם הניסוי מצליח או נכשל, ולקבל מסקנות בהתאם. אם הוא יצליח, נפתח הכול בספטמבר תוך הבנה שאפשר לחיות עם הקורונה ללא הגבלות. אם הוא ייכשל - נבין שעוד לא בשלה העת לכך".
"כשאומרים שיעילות החיסון במניעת מחלה קשה ירדה ל70%, אני לא קונה את זה, אני לא חושב שזו המציאות. צריך להמתין עוד קצת לפני שקובעים מהי יעילות החיסון. אנחנו בודקים את זה בארבע-חמש שיטות שונות ומנסים להגיע למסקנה. אני חושב שהחיסון מגן"
לדעת פרופ' בליצר, עדיין אי אפשר להגיע למסקנות נחרצות בנושא יעילות החיסון נגד זן דלתא. "כשאומרים שיעילות החיסון במניעת מחלה קשה ירדה ל-70%, אני לא קונה את זה, אני לא חושב שזו המציאות", הוא אומר. "מוקדם מדי להגיד דבר כזה, כי כרגע אין לנו כלים שיכולים לבדוק את הנושא. צריך להמתין עוד קצת לפני שקובעים מהי יעילות החיסון. אנחנו בודקים את זה בארבע-חמש שיטות שונות ומנסים להגיע למסקנה. אני חושב שהחיסון מגן. הנתונים הראשוניים שיש לי מראים שהחיסון מגן טוב מפני מחלה קשה".