השפלות בוועדה להפסקת היריון: "למה אישה צריכה לעבור דבר כזה?"
(צילום: סטס קופולו)

"הוועדות האלה הן בסופו של דבר חותמת גומי. הן נועדו לגרום למדינת ישראל להרגיש קצת יותר טוב עם עצמה כשהיא מאפשרת הפלות. כאילו שאם נעביר את האישה איזשהו מסלול ייסורים, שבסופו היא תקבל אישור כנראה, אז אנחנו נרגיש יותר מוסריים עם עצמנו", אומרת היום (ה') לאולפן ynet פרופ' טליה מירון-שץ מהקריה האקדמית אונו על כוונת שר הבריאות הורוביץ להחליש את סמכויות הוועדה להפסקת היריון.
1 צפייה בגלריה
טופס בקשה להפסקת הריון
טופס בקשה להפסקת הריון
טופס בקשה להפסקת היריון
(צילום: shutterstock)
"יש שם שאלה 'מדוע לא השתמשתם באמצעים למניעת ההיריון'. ואחת הסיבות נקראת 'שכחה/הזנחה'. מגיעה אליך אישה במצוקה, היא רוצה לסיים את ההיריון ולהמשיך עם חייה, לטפל בעצמה ובילדיה כמו שצריך - ואתה מעליב אותה. למה בעצם?"
קראו עוד:
"האם אנחנו חושבים שזה סביר שניאלץ נשים להגיד "כן, אני בוגדת" כדי לקבל אישור לעבור פרוצדורה רפואית? בעיניי זה מאוד לא סביר. בסופו של דבר, הנתונים של הלמ"ס אומרים ש-99.4% מהנשים מקבלות אישור. אם כמעט כל בקשה מאושרת, בשביל מה צריך לשבת בוועדה הזאת? בשביל מה כל הפרוצדורה והמבוכה?"
א', את עברת תהליך להפסקת היריון, איך הרגשת עם הטופס? עם השאלות החודרניות? "זה מאוד משפיל, מאוד מעליב. יש שם שאלות נוספות שמעמידות את האישה במצב שבו היא צריכה להגיד שהיא קצת לא בקו השפיות ולהעיד על עצמה שהיא לא בסדר על מנת לקבל אישור להפלה. בנוסף, היא ממש משפילה. יושבים או עומדים מול רופא שמסתכל עלייך ובוחן אותך ושואל שאלות לא נעימות בעליל והיותך בן אדם שפוי ובוגר עומד בסימן שאלה. זה לא נעים, זה משפיל, זה מעליב וזה לא לעניין.
"זה מאוד מקומם", ממשיכה א', "התחושה שאישה צריכה להעיד על עצמה שהיא לא שפויה, שהיא לא מסוגלת להחליט החלטות כאלה ואחרות בצורה נורמלית ושאת בעצם הגעת לשלב שבו את לא נורמלית בעצם. אני חתמתי שאני לא שפויה כדי לקבל את האישור הזה. הגיע הזמן שאישה תוכל להחליט באופן עצמאי על גופה ועל עצמה ללא כל מסכת הייסורים וההשפלות הזו".