הסוף להתקפי האפילפסיה המרובים בחולים שעמידים לתרופות: מדובר בהליך ניתוחים, במסגרתו מושתלת משאבה המזריקה ישירות למוח תרופה, שפותחה בארצות-הברית לאחר שנים רבות של מחקר וניסויים קליניים. ההליך החדשני בוצע עד כה באוסטרליה בלבד בחמישה מטופלים, שכולם חוו ירידה דרמטית בשיעור ההתקפים עד כמעט הפסקה לחלוטין של ההתקפים ושיפור משמעותי באיכות החיים.
קראו עוד:
ד"ר ציון זיבלי, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית בשיבא, שניתח את המטופלת אומר ל-ynet: "במהלך הניתוח המורכב, הושתל קטטר מיוחד בעומק המוח של המטופלת, שחובר אל משאבה המושתלת בבטן המטופלת ומכילה את התרופה. הקטטר מוחדר לאזור ספציפי במוח, המאפשר פיזור של התרופה בכל מעטפת המוח, וכתוצאה מכך נצפתה הפחתה דרמטית של תדירות ההתקפים".
2 צפייה בגלריה
זיבלי פרקינסון
זיבלי פרקינסון
קטטר מיוחד בעומק המוח של המטופלת
הניתוח בוצע במחלקה הנוירוכירורגית, תוך שיתוף פעולה עם יחידת IPU אפילפסיה והמחלקה הנוירולוגית בשיבא וחברת Cerebral Therapeutics, שאחראית על פיתוח התרופה שמוזלפת למוח בהליך החדשני .
פרופ' ניקולא מאג'ו, מנהל שירות אפילפסיה ו-EEG וסגן מנהל המחלקה הנוירולוגית בשיבא: "המטופלת, שאותרה כמועמדת להליך החדשני על ידי ד"ר קרן אלטמן, מתמחה במחלקת נוירולוגיה בשיבא, למעשה מיצתה את כל קווי הטיפול. ההליך החדשני מהווה שינוי תפיסה מהותי בדרך הטיפול באפילפסיה עמידה בשני היבטים. ראשית, אם הבעיה היא במוח – הטיפול התרופתי צריך להינתן ישירות למוח ולא דרך הפה, אז הוא עובר דרך מערכת העיכול, גורם לא אחת לתופעות לוואי ומגיע במינון מופחת למוח. השתלת המשאבה והקטטר מאפשרת לנו לתת ריכוז יציב של התרופה במוח, ללא צורך בהתעסקות מצד המטופל. שנית, אם עד כה מטופל שלא הגיב לתרופות, עבר הליך ניתוחי שבמסגרתו הוצא החלק במוח שמעורר את ההתקפים – הרי שההליך החדשני מאפשר לנו לשמור על המוח בשלמותו ולחסוך מהמטופל את ההשלכות התפקודיות והקוגניטיביות הנובעות מהסרת חלק מהמוח".
2 צפייה בגלריה
זיבלי פרקינסון
זיבלי פרקינסון
"ההליך החדשני מאפשר לנו לשמור על המוח בשלמותו ולחסוך מהמטופל את ההשלכות התפקודיות והקוגניטיביות הנובעות מהסרת חלק מהמוח"
לדברי פרופ' מאג'ו, כבר כיום יש חולים מועמדים נוספים לביצוע ההליך החדשני, שבשל שיעור ההתקפים הגבוה שממנו הם סובלים, חווים הן פגיעה קשה באיכות החיים והן פגיעות פיזיות, המתרחשות ביומיום בזמן ההתקפים.
פרופ' אמיתי זיו, מנהל בית החולים השיקומי המשולב בשיבא: "אנו מאמינים שפריצת הדרך הטיפולית הזו תשמש אותנו גם בתחומים נוספים של מחלות מערכת העצבים המרכזית, ותאפשר להביא מזור למטופלים רבים נוספים, שעד כה לעולם הרפואה לא היה מענה מיטבי לתת להם".