צריכה מוגברת של מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון לפיתוח יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם ולהחמרה של מחלת הכבד השומני: כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ושפורסם בכתב העת לרפואת כבד Liver International.
קראו עוד:
מזון אולטרה-מעובד מאופיין בדרך כלל באיכות תזונתית נמוכה. הוא מגיע באריזה סגורה ומכיל תוספים שנועדו לשפר את טעם המוצר או להאריך את חיי המדף שלו, ובהם סוכרים, שמנים ושומנים שונים - ביניהם שמן דקלים (שהוא שומן רווי) - מלח, נוגדי חמצון, מייצבים וחומרים משמרים. להבדיל, מזון מעובד הוא כזה שעבר תהליך עיבוד כמו חימום או בישול, אך לא נוספו לו חומרים תעשייתיים. בין המזונות שמוגדרים כאולטרה-מעובדים: נקניקיות, המבורגרים, שתייה ממותקת, חטיפים, לחם קל ופריכיות.
1 צפייה בגלריה
 מהתוצאות עלה כי לאנשים שצורכים הרבה מזון אולטרה-מעובד יש סיכוי גבוה של פי 1.5 לסבול מיתר לחץ דם, מעודף שומנים בדם ועוד
 מהתוצאות עלה כי לאנשים שצורכים הרבה מזון אולטרה-מעובד יש סיכוי גבוה של פי 1.5 לסבול מיתר לחץ דם, מעודף שומנים בדם ועוד
מהתוצאות עלה כי לאנשים שצורכים הרבה מזון אולטרה-מעובד יש סיכוי גבוה של פי 1.5 לסבול מיתר לחץ דם, מעודף שומנים בדם ועוד
(צילום: shutterstock)
מחקרים שנערכו בעבר העלו כי צריכה גבוהה של מזון אולטרה-מעובד קשורה בתמותה ובתחלואה כרונית. כעת הוחלט לחקור גם את הקשר בינה לבין רמות שומנים גבוהות ונזק לכבד. את המחקר ערכו פרופ' שירה זלבר-שגיא, ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה; הדוקטורנטית דנה איבנקובסקי-וכקמן מאוניברסיטת חיפה; פרופ' רויטל קריב, פרופ' אורן שיבולת, ד"ר נעמי פליס-איסקוב וד"ר מוריאל ווב מהמרכז הרפואי תל אביב; ופרופ' איתי בנטוב מאוניברסיטת וושינגטון. השתתפו בו 789 נבדקים, גברים ונשים, ש-39% מהם אובחנו כסובלים מכבד שומני.
הנחקרים הגיעו ליום מחקר בבית החולים איכילוב בתל אביב לאחר צום של עשר שעות ועברו בדיקות דם ובדיקת אולטרסאונד של הכבד להערכת כבד שומני. בנוסף, עברו בדיקת פיברומקס, הבוחנת באמצעות אולטרסאונד את רמת הנזק והדלקת בכבד. מהתוצאות עלה כי לאנשים שצורכים הרבה מזון אולטרה-מעובד יש סיכוי גבוה של פי 1.5 לסבול מיתר לחץ דם, מעודף שומנים בדם ומרמה נמוכה של "הכולסטרול הטוב" (HDL). התברר גם שצריכה גבוהה של מזון אולטרה-מעובד מעלה בכמעט פי שניים את הסיכוי ללקות בתסמונת מטבולית, המשלבת לפחות שלושה מהמצבים הבאים: רמות סוכר גבוהות בדם, השמנה בטנית, רמות גבוהות של שומנים בדם, יתר לחץ דם ורמות נמוכות של הכולסטרול הטוב.
"תוצאות המחקר מצטרפות למחקרים נוספים שנערכו בעבר, שבהם נמצא כי קיים קשר בין מזון אולטרה-מעובד להשמנה ולהתפתחות של סרטן, סוכרת ומחלות לב", אמרה ראש צוות החוקרים, פרופ' זלבר-שגיא. "התוצאות מחזקות את חשיבות הצריכה של מזון ביתי ומזונות שאינם מעובדים או מעובדים באופן מינימלי כמו ירקות, פירות, גרעינים, אגוזים, קטניות, מוצרי חלב לא ממותקים, דגים, עוף ובשר בקר לא מעובד".
"תוצאות המחקר מצטרפות למחקרים נוספים שנערכו, שבהם נמצא כי קיים קשר בין מזון אולטרה-מעובד להשמנה ולהתפתחות של סרטן, סוכרת ומחלות לב", אמרה ראש צוות החוקרים. "התוצאות מחזקות את חשיבות הצריכה של מזון ביתי ומזונות שאינם מעובדים או מעובדים באופן מינימלי כמו ירקות ופירות"
פרופ' זלבר-שגיא הוסיפה כי הסכנה המרכזית במזון אולטרה-מעובד היא בתכולה הגבוהה של סוכר ושומן רווי, המסוכנים לכבד. "אכילה מרובה של מזון שעתיר בסוכר גורמת לאכילת יתר של פרוקטוז, שמעודד כבד שומני ואף כבד שומני דלקתי. המזון האולטרה-מעובד בעייתי גם מבחינת החומרים שמוסיפים לו, כגון חומרים משמרים, חומרי טעם וריח וצבעי מאכל. נראה שחומרים אלו משפיעים לרעה על אוכלוסיית החיידקים במעי.
"אחד מסוגי הסוכר הנכללים במזונות אולטרה-מעובדים הוא סירופ תירס עתיר פרוקטוז, שיש לו השפעה מזיקה על הכבד. מכיוון שהמזון האולטרה-מעובד הוא בדרך כלל טעים וממכר, אנחנו אוכלים ממנו יותר ממה שאנחנו צריכים, ואכילה עודפת זו תורמת גם להשמנה".
החוקרת אמרה שכדאי להמעיט באכילת מאפים ארוזים, חטיפים למיניהם, מעדני חלב ממותקים, בשר מעובד ושתייה מתוקה. "להבדיל", אמרה, "חשוב וכדאי לקנות מזונות טריים, לבשל בבית וכמובן להרבות בירקות, בפירות, בקטניות ובדגנים מלאים. סגנון אכילה כזה טוב הן לבריאות הכבד והן לבריאות הכללית".