פריצת דרך באבחון הביתי: מנהל המזון והתרופות האמריקני, אישר שלשום (ב') את הבדיקה הראשונה בעולם לאבחון של שלושה נגיפים נשימתיים בערכה אחת - נגיף הקורונה, שפעת (זני אינפלואנזה A ו- B), ונגיף ה-RSV. הבדיקה תימכר בארה"ב ללא צורך במרשם רופא.
את הבדיקה מייצרת חברת Labcorp מצפון קרוליינה שבארה"ב. היא מאפשרת איסוף דגימה מהאף ושליחתה לאחת ממעבדות החברה, לבדיקת PCR המאתרת את שלושת הנגיפים. את הערכה ניתן לרכוש באמצעות האינטרנט או ברשתות הפארם, והתוצאות מתקבלות באתר החברה בתוך יום עד יומיים.
קראו עוד:
שלושת הנגיפים הנבדקים בבדיקה הם השכיחים ביותר מבין הנגיפים הגורמים לתחלואה נשימתית, וחולקים תסמינים דומים: חום, דלקת ריאות, קוצר נשימה, עם או בלי תסמינים נוספים הכוללים עייפות, כאבי שרירים והקאות. וירוס ה-RSV הוא הגורם העיקרי למחלות דרכי הנשימה התחתונות בקרב תינוקות וילדים קטנים בעונת החורף, וידוע גם כגורם למחלות בקרב אוכלוסיית המבוגרים ומדוכאי מערכת החיסון. נגיף הקורונה כמובן עלול לגרום לתסמינים רבים נוספים, ובהם גם כאלה הנמשכים חודשים ארוכים כחלק מתסמונת הלונג-קוביד.
1 צפייה בגלריה
תמונות ממעבדות החברה
תמונות ממעבדות החברה
עובדים על פיתוח שיאפשר קבלת תשובה בבית. מעבדות חברת Labcorp
(צילום: Labcorp)
הבדיקה החדשה היא כאמור בדיקת PCR ("בדיקת תגובת שרשרת פולימראז"). סוג זה של בדיקה פועל על ידי זיהוי קטעים זעירים של חומר גנטי מהנגיפים המדוברים. בדיקות לזיהוי מספר נגיפים בדרכי הנשימה כבר קיימות, אך הן מחייבות הגעה למרכזים רפואיים, בהם איש הצוות הרפואי מבצע את בדיקת משטך האף לכל נגיף בנפרד. הבדיקה החדשה היא הראשונה שמאפשרת ליטול את הדגימה בבית המטופל, ולשלושת הנגיפים באותה הבדיקה. ה-FDA אמר בהודעתו כי הבדיקה מותרת לשימוש מגיל 18 ומעלה, כשבני 14 עד 17 יכולים לבצעה בהשגחת מבוגר.
הבדיקה הביתית לא זולה: מחירה של ערכה אחת תעלה בארה"ב 169 דולר. בחברה עובדים כעת על הוזלה של הבדיקה, כך שלא יהיה צורך לשלוח אותה למעבדה והתשובה תתקבל כבר בבית המטופל, בתוך מספר דקות.