השחקן אשטון קוצ'ר חשף אתמול (ב') לראשונה את ההתמודדות שלו עם הווסקוליטיס, דלקת כלי דם כרונית שממנה הוא סובל כבר שנתיים, שהותירה אותו בשלב מסוים ללא יכולת לראות, לשמוע או ללכת.
קראו עוד:
(אשטון קוצ'ר מספר על מחלתו)
בריאיון לתוכנית המציאות "במרחבי הטבע עם בר גרילס: האתגר", סיפר השחקן בן ה-44: "לפני שנתיים לקיתי בצורה נדירה של דלקת כלי דם שפגעה לי בראייה, בשמיעה ובשיווי המשקל. אתה לא באמת מבין את חומרת המחלה עד שאתה מתייצב והתסמינים נעלמים. אתה חושש שלא תוכל לראות שוב לעולם, לא בטוח שאי פעם תחזור לשמוע או ללכת. אני בר מזל שנשארתי בחיים".
1 צפייה בגלריה
אשטון קוצ'ר
אשטון קוצ'ר
"אני בר מזל שנשארתי בחיים". אשטון קוצ'ר
(צילום: AP)

מהי דלקת כלי דם?

כשמה כן היא, מחלה המתבטאת בתהליכים דלקתיים בכלי הדם השונים – עורקים או נימי דם. הדלקת יכולה לתקוף גם את כלי הדם הראשי בגוף, אבי העורקים, היוצא מהחדר השמאלי בלב.
הדלקת עלולה להחליש את שכבות כלי הדם ולגרום לקרע ולדימום בתוך דקות. הדלקת בכלי הדם עלולה גם להוביל לחסימות בכלי הדם, כך שהאיברים שאמורים לקבל דם עם חמצן הולכים ונפגעים. לכן המחלה עלולה להשפיע על איברים רבים ולגרום למגוון עצום של תסמינים, כתלות במיקום כלי הדם הפגועים.
ישנם סוגים רבים של מחלות וסקוליטיס, ובהם מחלת בכצ'ט, ברגר, תסמונת צ'ורג-שטראוס, חנוך שונליין פורפורה, קווסאקי, טקיאשו ועוד. כל אחת מהמחלות הללו מתבטאת בתסמינים שונים, חלקם אף מסכני חיים.

האם דלקת כלי הדם מידבקת?

למרות שמה, אין מדובר לרוב במחלה זיהומית, אלא בתהליך דלקתי שבו מותקפים כלי הדם על ידי מרכיבי מערכת החיסון. וסקוליטיס לפיכך אינה מידבקת.
תסמינים נפוצים כוללים פריחות, דימומים וכתמים שונים על העור, עייפות, חולשה, חום, כאבי מפרקים, כאבי בטן, בעיות בכליות, כולל שתן כהה או דמי, הפרעות נוירולוגיות, כולל חוסר תחושה, חולשה וכאב, שיעול או קוצר נשימה

האם יש גורמי סיכון למחלה?

בעוד דלקת כלי דם יכולה להשפיע על כל אחד, ישנם כמה גורמי סיכון למחלה ובהם גיל – מחלות וסקוליטיס שונות עלולות להופיע בתקופות גיל שונות; היסטוריה משפחתית; שימוש בסמים ועישון, תרופות מסוימות; זיהומים העלולים להסתיים בדלקת כלי דם, או דיכוי חיסוני.

מהם תסמיני הווסקוליטיס?

תסמינים נפוצים כוללים פריחות, דימומים וכתמים שונים על העור, עייפות, חולשה, חום, כאבי מפרקים, כאבי בטן, בעיות בכליות, כולל שתן כהה או דמי, הפרעות נוירולוגיות, כולל חוסר תחושה, חולשה וכאב, שיעול או קוצר נשימה.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחון כולל בדיקות דם, בדיקת הדמיה של כלי הדם או ביופסיות, השוללות מחלות אחרות העלולות להתבטא בתסמיני ווסקוליטיס, ומאבחנות את המחלה. חלק מבדיקות הדם עשויות לזהות גם נוגדנים העלולים לתקוף את כלי הדם ואופייניים לחלק ממחלות הווסקוליטיס.

מה הטיפול?

הטיפול תלוי בסוג הדלקת ובאזורים המעורבים. הטיפול עשוי לכלול שימוש בקוטריקוסטרואידים כמו פרדניזון, בתרופות כימותרפיות (מטוטרקסט, אימוראן ואחרות) המדכאות את מערכת החיסון, או בתרופות ביולוגיות. במקרים שבהם דלקת כלי הדם גרמה למפרצת או במקרים של חסימה, נדרש ניתוח כדי להחזיר את זרימת הדם לאזור הפגוע.