לפני שלוש שנים, כשהיה בן 38 בסך הכול, חייו של ישראל לוי נהרסו. הוא אובחן כחולה בסרטן המעי הגס והחלחולת, והגידול כבר שלח גרורות. לטענתו, זה קרה רק חצי שנה אחרי שהתלונן בפני רופא המשפחה על כאבי בטן, עצירות קשה ודימום משמעותי, והרופא נתן לו אבחנה שגויה ולא מבוססת. "עשיתי כל מה שחובה על אדם סביר לעשות, וזה אומר קודם כל לא להתעלם. הייתי ער ומודע, וכשחשדתי שהסימנים ששולח לי הגוף שלי אינם תקינים, מיהרתי לרופא המשפחה שלי, שאני מכיר וסומך עליו. לצערי, זה לא הספיק", הוא אומר בכאב.
עוד על סרטן המעי הגס:
לוי (41), נשוי ואב לשבעה, בעליו של מינימרקט, הגיש בשבוע שעבר תביעת נזיקין על סך 2.5 מיליון שקל נגד קופת חולים מכבי באמצעות עו"ד נחמי מייזליש וולק, שותפה במשרד חדד־רוט־שנהר. אל התביעה צורפה גם אשתו מרים, שטוענת כי נאלצה לעזוב את משרתה בסמינר למורות כדי לסעוד את בעלה החולה.
2 צפייה בגלריה
ישראל לוי
ישראל לוי
ישראל לוי. "הרופא אמר לי: 'אל תדאג, אתה צעיר. העצירות נובעת מכך שאתה לא שותה מספיק'"
(צילום: עוז מועלם)
"הכול התחיל כשהייתי בעיצומה של פתיחת מינימרקט נוסף", הוא מתאר, "אני סוס עבודה והנדימן, כך שעשיתי הכול לבד. מידפתי את הקירות, חיברתי חשמל, סיידתי את המקום החדש, כשבמקביל אני ממשיך לנהל בפועל את המינימרקט שלי, שמפרנס 14 עובדים".
במהלך העבודות הוא התחיל להרגיש רע. "כאבה לי הבטן, ואחר כך סבלתי גם מעצירויות, אבל הייתי ממוקד בהקמת העסק החדש אז התעלמתי. עד שבאחד הימים, כשאני בעבודה, נכנסתי לשירותים, והם הוצפו בדם", הוא מתאר.
הוא סיפר מה קרה לאמו, אחות בכירה, שהורתה לו לעזוב הכול ולפנות בהקדם לרופא המשפחה שלו. "האמת שנלחצתי כי יש כל הזמן פרסומים בתקשורת שבהם מספרים על חשיבות הבדיקה לדם סמוי בצואה, ואצלי הדם כבר היה גלוי, אז פניתי לרופא המשפחה כשאני מבוהל לגמרי", הוא מספר.
מתיעוד תיקו הרפואי בקופת החולים, כפי שהוא מוצג בכתב התביעה, עולה שלוי פנה לרופא המשפחה בתלונה על עצירות, כאב בטן ודמם רקטלי. "הרופא שאל אותי אם במשפחתי חולים בסרטן המעי הגס. עניתי לו שדודה שלי נפטרה מהמחלה, אז הוא הרגיע אותי שקרבת הדם הרחוקה הזאת 'לא נחשבת'. ואז הוא בדק אותי ואיבחן פיסורה. הוא גם חזר ואמר לי: 'ישראל, אל תדאג, אתה צעיר. העצירות נובעת מכך שאתה לא שותה מספיק', ונתן לי מרשם לטיפול בפיסורה. יצאתי משם כמי שהרוויח את חייו. נשמתי בהקלה", הוא משתף.
"הכימותרפיה השביתה אותי לגמרי", אומר לוי. "מגבר פעיל, מפרנס וחזק הפכתי לסמרטוט רצפה. רזיתי 12 קילו ובקושי עבדתי. העסק שלי ספג בהיעדרי הפסדים ניכרים, כך שאכלתי אותה לא רק בריאותית, אלא גם כלכלית"
"באותו ביקור", נכתב בתביעה, "חרף תלונותיו וההיסטוריה המשפחתית, לא ביצע הרופא בדיקה רקטלית לתובע, לא שלח אותו לבדיקות דם ו/או לקולונוסקופיה ו/או להתייעצות עם מומחה בתחום הגסטרולוגיה".
לוי יצא מהביקור רגוע, אך המשיך להרגיש לא טוב. "חמישה חודשים אחר כך שוב התחיל דמם משמעותי", הוא מספר, "וכשאני מתפתל מכאבים חזרתי לרופא המשפחה".
הוא נשלח לבדיקה פרוקטולוגית ולהדמיית אולטרסאונד – שישה חודשים לאחר ביקורו הראשון במרפאת הקופה. לפי כתב התביעה, בשלב זה לוי "נבדק במרפאה כירורגית, ובבדיקה שנעשתה לו נשלל החשד לקיומה של פיסורה והוא הופנה לראשונה להערכה במכון גסטרו".
"ישבתי מול רופא הגסטרו וסיפרתי לו על חצי שנה של עצירויות, כאבי בטן ודמם רקטלי", הוא מספר, "התפלאתי שהוא לא בדק אותי, אבל הוא הסביר שאין מה לבדוק אלא למהר בבהילות לבדיקת קולונוסקופיה".
כשהתעורר מטשטוש ההרדמה, נקראו לוי ואשתו לחדרו של הרופא. "בפנים קודרות הוא סיפר שזוהה גידול גדול מאוד, שחסם כמעט את כל הרקטום, ובאופן מיידי הפנה אותי לכירורג בבית חולים".
לוי עבר ביופסיה, שבה התגלה סרטן במעי הגס ובחלחולת בדרגה 4. "בדיון משותף שנערך בין הכירורג לאונקולוג הוחלט על מתן טיפול כימי וקרינתי טרום־ניתוח, במגמה לגרום לנסיגת התהליך המתקדם ולאפשר טיפול כירורגי", נכתב בתביעה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד נחמי מייזליש וולק
עו"ד נחמי מייזליש וולק
עו"ד נחמי מייזליש וולק. "חרף תלונותיו וההיסטוריה המשפחתית, לא ביצע הרופא בדיקה רקטלית לתובע", נטען בתביעה
(צילום: רמי זרנגר)
לדברי לוי, מאותו רגע חייו השתנו מהקצה אל הקצה. "הכימותרפיה השביתה אותי לגמרי", הוא אומר, "מגבר פעיל, מפרנס וחזק הפכתי לסמרטוט רצפה. רזיתי 12 קילו ובקושי עבדתי. העסק שלי ספג בהיעדרי הפסדים ניכרים, כך שאכלתי אותה לא רק בריאותית, אלא גם כלכלית".
במאי 2020 הוא עבר ניתוח שכלל כריתה של הרקטום והתקנת סטומה, אבל מצבו המשיך להידרדר. "בבדיקת דם לסמני הסרטן עלה חשד לפיזור המחלה והוא נשלח להדמיית פט־סי־טי. התוצאה העלתה פיזור משני בכבד", מצוין בתביעה.
"אחרי שכרתו לי את הגרורות בכבד חשבתי שגמרתי עם זה, אבל אז התגלו גרורות בסרעפת", מספר לוי. בין הבעיות שגרמה לו המחלה יש אחת מציקה במיוחד: "לאחר הניתוח יצרו לי סטומה. אחרי חצי שנה בערך סגרו, ומאז אין לי שליטה על הסוגרים, דבר שגורם לי מבוכה רבה בכל מפגש עם אנשים".
בחוות דעת מומחה שצורפה לתביעה כותב ד"ר ארנולדו סיחון, מומחה לאונקולוגיה: "תסמינים של דמם רקטלי, עצירות וכאבי בטן הם מהסימנים הבולטים של סרטן המעי הגס. דחיית האבחנה בכמעט חצי שנה גרמה לתהליך הסרטני להתקדם לשלב מאוד חמור, עם החמרה ברורה לפרוגנוזה".
לוי טוען כי כשביקש מהאונקולוג לספר לו בכנות מה מצבו, "הוא היה ישר איתי ואמר לי, 'ישראל, עשינו כל מה שיכולנו. הגעת באיחור'".
תגובת מכבי: "כתב התביעה הגיע בימים האחרונים. אנו לומדים את פרטיו ונמסור התייחסות בבית המשפט".