מחקר חדש וארוך טווח שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית, מאשר כי בחולים מסוימים בסרטן החלחולת, טיפול אימונולוגי יכול להחליף לחלוטין טיפול כימי-קרינתי וניתוח, מה שהביא, בתקופה האחרונה, לשינוי מהותי בפרוטוקול הטיפול הניתן לחולים אלה, בכל העולם וגם בישראל.
מחקר זה שהוצג בהמשך למחקר שהוצג לפני כשנתיים, והראה שאצל 12 חולי סרטן חלחולת מתקדם מקומית עם מאפיין מסוים, שנקרא MSI-H או DMMR, טיפול אימונותרפי למשך חצי שנה הביא להיעלמות הגידול. המצב הזה נשמר כשנה מסיום הטיפול.
תוצאות המחקר אז היו כה מרשימות, עד שזכו לפרסום במגזין המדעי היוקרתי "New England Journal of Medicine". מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אף הגדיר את המחקר כלא פחות מ"פורץ דרך".
2 צפייה בגלריה
סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס
שינוי בטיפול בסרטן החלחולת
(צילום: shutterstock)
כעת, כאמור, הוצגו נתוני המשך של אותו מחקר, המבוססים על מספר גדול יותר של חולים, ותקופת מעקב ארוכה יותר, כאשר התוצאות מראות שאצל כל החולים שהשלימו את הטיפול האימונותרפי הגידול נעלם לחלוטין, וזאת מבלי שטופלו באמצעות טיפול כימו-קרינתי או באמצעות ניתוח. זאת ועוד, אצל כלל המטופלים הנבדקים, שקיבלו טיפול אימונותרפי, המחלה לא חזרה מעל לשנתיים.
הנתונים החדשים האלה מבססים את היעילות של הטיפול האימונותרפי, ומסירים, או לכל הפחות מצמצמים, את החשש שהיה קיים אצל חלק מהרופאים האונקולוגיים עד כה, כולל אצלי, מלזנוח את הטיפול כימי-קרינתי ואת הניתוח, ולהשתמש באימונותרפיה לבד. החשש היה כמובן מחזרת המחלה, כשאנחנו יודעים שהשנתיים הראשונות הן הקריטיות ביותר.
מה המשמעות של המחקר לגבי פרוטוקול הטיפול בסרטן הזה? בעקבות התוצאות החדשות, שיטת הטיפול בחולים אלה השתנתה לחלוטין. היום נמליץ להם לקבל טיפול אימונותרפי, בהעדפה לטיפול בדוסטרלימאב, התרופה שבה נעשה שימוש במחקר הספציפי.
מהם תסמיני סרטן החלחולת? סרטן הרקטום או בעברית סרטן החלחולת, הוא חלק ממשפחת סרטני המעי הגס השכיחים בישראל, ומערב את החלק האחרון של מערכת העיכול. בשלבים הראשונים המחלה מתבטאת בעיקר בסימפטומים כגון שינוי בהרגלי היציאות, דימומים וכאבים בזמן היציאות או כאבים בבטן התחתונה או באגן.
"ייתכן מאוד שאנו בסיפו של עידן חדש, שבו תוספת אימונותרפיה לטיפול הקיים כיום תגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי מסרטן החלחולת, ותמנע בחלק גדול מהחולים את הצורך בניתוח הכה בעייתי"
ומהן דרכי הטיפול המקובלות במחלה עד כה? הטיפול בסרטן החלחולת נקבע לפי שלב המחלה. בשלבים הראשוניים כשהסרטן מקומי, הטיפול הוא בדרך כלל באמצעות כריתה כירורגית של הגידול, לפעמים אפילו בגישה אנדוסקופית, ללא ניתוח.
במקרה של סרטן מתקדם מקומית, דהיינו גידול שחדר עמוק לדופן ו/או כזה המערב את בלוטות הלימפה האזוריות באגן, עדיין ללא גרורות מרוחקות, הטיפול יהיה טיפול כימי-קרינתי טרום-ניתוחי, ולאחריו ניתוח לכריתת החלחולת.
הטיפול הטרום-ניתוחי מאפשר בחלק מן המקרים להימנע מניתוח (כאשר מושגת הפוגה מלאה מהמחלה) ולהחליף אותו במעקב צמוד, וגם משפר את ההישרדות ארוכת הטווח אך עם זאת, יש לו חסרונות רבים, כמו למשל, תופעות לוואי מהטיפול הכימי-קרינתי. גם הניתוח כרוך לעיתים קרובות מאוד בהפרעה כרונית בהרגלי היציאות, במקרים הקשים, הפרעה בשליטה ביציאות.
בנוסף, בחלק מהמקרים, כאשר הגידול ממוקם קרוב מאוד לפי הטבעת, הניתוח מחייב כריתה של פי הטבעת והטיית המעי הגס לדופן הבטן, למה שנקרא סטומה (פתח עם שקית) קבועה.
2 צפייה בגלריה
נשיאת שקית סטומה
נשיאת שקית סטומה
סטומה בדופן הבטן
(צילום: Shutterstock)
האם גם לטיפול האימונותרפי יש תופעות לוואי? באופן כללי, הטיפול האימונותרפי הוא טיפול קל יחסית, עם הרבה פחות תופעות לוואי. תופעת הלוואי העיקרית שלו היא הפעלת יתר של המערכת החיסונית, מה שעלול לגרום לדלקות באיברים שונים בגוף. תופעות אלה הן בדרך כלל בדרגה קלה, ולרוב קל לטפל בהן באמצעות תרופות המצמצמות את התגובה החיסונית.
האם המחקר הזה יכול לתת תקווה לחולים במחלות אונקולוגיות נוספות? המחקר הזה שינה את סטנדרט הטיפול במטופלים עם מאפיין ספציפי (MSI-H או DMMR), אבל מדובר בקבוצה קטנה יחסית (כ-5% מחולי סרטן החלחולת). עם זאת, בשנים האחרונות מתחילות להצטבר עדויות לכך שטיפולים אימונותרפיים יכולים לשפר את הטיפול גם בסרטן חלחולת מתקדם מקומית בחולים שהם מסוג MSS, ללא המאפיין הספציפי שהזכרתי, שהם הרוב המוחלט (כ-95%) של החולים במחלה זו.
פרופ' ברוך ברנרפרופ' ברוך ברנרצילום: אלבום פרטי
אחד המחקרים הראשונים בתחום זה נעשה על ידי הצוות שלי. במחקר זה הוספנו טיפול אימונותרפי לתוכנית הטיפולית הכי יעילה הקיימת כיום נגד מחלה זו, והתוצאות הראשוניות של המחקר הראו היעלמות של הגידול ב-65% מן החולים.
מדובר בתוצאה המרשימה ביותר שתוארה עד כה בספרות העולמית, ובעקבותיה עומד להיפתח בקרוב מחקר רב-מרכזי, במספר מרכזים רפואיים ובתי חולים בישראל ובגרמניה, בהובלת הצוות שלי, שיבחן בצורה רחבה יותר, על מספר גדול יותר של חולים, את הנושא.
ייתכן מאוד שאנו בסיפו של עידן חדש, שבו תוספת אימונותרפיה לטיפול הקיים כיום תגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי מסרטן החלחולת, ותמנע בחלק גדול מהחולים את הצורך בניתוח הכה בעייתי.
הכותב הוא מומחה בכיר לאונקולוגיה של גידולי מערכת העיכול