משרד הבריאות עדכן הערב (יום ד') על תקלה בבדיקות מעבדה לגילוי גידולים באמצעות ביופסיה. התוצאה עלולה להיות אבחון שגוי של אנשים בריאים כחולים במקרים נדירים.
לפי ההודעה, התקלה התגלתה בכמה אצוות של בדיקת המעבדה Rabbit Monoclonal Primary Antibody של חברת רוש (Roche) המסייעת באבחנה של מחלות גידוליות. משמעות התקלה היא סיכון, שמוערך על ידי החברה כנדיר, לקבלת תוצאה חיובית שגויה (False Positive) בתהליך אבחון מחלות גידוליות ולקבלת טיפול לא תואם. ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות הנחתה את בתי החולים לבצע בדיקה של המקרים שבהם התקבלה תוצאה חיובית ולעדכן את המשרד אם יימצאו מקרים שבהם היה אבחון שגוי.
1 צפייה בגלריה
בדיקת דם
בדיקת דם
בדיקת מעבדה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במשרד הבריאות מציינים כי הבדיקה מהווה רק חלק מתהליך האבחנה של מחלות גידוליות מסוימות, שכולל בדיקות נוספות ובחינתן על ידי הרופאים המטפלים. כלומר, לא די בתוצאת בדיקה זו על מנת לאבחן מחלה גידולית. לאחר התייעצות של גורמי המקצוע במשרד עם מומחים בתחום הפתולוגיה, נראה שפתולוג מוסמך ומיומן יוכל לזהות את האבחון השגוי. עם זאת כאמור, הנחה משרד הבריאות את בתי החולים לבדוק את המקרים של מטופלים שקיבלו תוצאה חיובית, "משרד הבריאות ימשיך ויעדכן את הציבור ככל שיהיה בכך צורך".
שלשום ובלי קשר לתקלת הבדיקות הודיע משרד הבריאות על תקלה חריגה נוספת במערכת ניהול תיק רפואי שמשמשת כמה בתי חולים (קמיליון). בעקבות התקלה, נרשמה העתקה שגויה של מידע קליני, של חלק מהמאושפזים (לדוגמה: סוג דם, אבחנות, ופרוצדורות). עד כה, ולאחר בדיקה של המשרד, לא נמצאו השלכות קליניות לתקלה. לפני שבעה חודשים אותרה תקלה משמעותית במערכת זו שבעקבותיה מטופלים קיבלו רשימת תרופות שהועתקה מחולים אחרים.