שביתת הרופאים והקריאה להסתדרות להתערב: לירן לוי עם אחת מהרופאות המוחות
(צילום: עידו ארז, חגי דקל)

בית הדין האזורי לעבודה בבת ים הורה בצהריים (יום ג') לרופאים השובתים לשוב לעבודה מיד. בית הדין פסק: "אנו סבורים כי שביתה מחאה בת שעתיים יש בה כדי לממש את זכות המחאה, אולם לא מעבר לכך". ההחלטה לא תשנה דבר מבחינת המכונים ומרפאות החוץ שלא פעלו. רוב התורים אליהם בוטלו. הרופאים במערכת הבריאות הציבורית בישראל שבתו מהבוקר במחאה על חקיקת ביטול עילת הסבירות בכנסת.
המדינה עתרה הבוקר לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים וביקשה צו מניעה נגד השביתה. שר הבריאות משה ארבל הגיע בעצמו לדיון וביקש מראשי ההסתדרות הרפואית להסכים לסיים את השביתה ב-13:00 בצהריים, אך הם סירבו, ולפיכך בית הדין הורה על "חזרה מיידית לעבודה של כל שירותי הבריאות ששבתו היום ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה במטופלים ובחולים".
בעקבות הפסיקה, בירך שר הבריאות משה ארבל את בית המשפט "על ההחלטה הראויה למנוע את ההשבתה של מערכת הבריאות. שוב הוכח שזכויות אדם של כל האזרחים, אלו שתומכים ברפורמה ואלו המתנגדים לה, עומדות גם לנגד עיני השופטים. על כולנו לפעול יחד לבריאות אזרחי המדינה כולם ללא הבדל דת גזע מין לאום ועמדה פוליטית כלשהי".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, בירך על ההחלטה, "אנו מכבדים את החלטה בית הדין לעבודה אך איננו מסכימים עם ההחלטה. לאור זאת הורינו לרופאות ולרופאים לשוב לעבודתם, לאחר שביתה שנמשכה לאורך רוב יום העבודה. לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית, להבדיל משביתת מחאה עליה עמד בית הדין".
פרופ' ציון חגי: "ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תיאורטי. בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה"
לדברי פרופ' חגי, אכן, כפי שקבע בית הדין, ההודעה על השביתה נמסרה רק אתמול ב-20:00, וזאת יום לאחר הכרזה על סכסוך עבודה. "עם זאת, הרי מובן מאליו כי הדבר נובע מן העובדה שהכנסת העבירה את החוק לביטול עילת הסבירות רק בשעות הצהריים המאוחרות, ומכאן לוח הזמנים הדחוק. ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תיאורטי. בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה".
ההסתדרות הרפואית החריגה מהשביתה את חדרי המיון בכל בתי החולים וכן את בתי החולים בירושלים (שערי צדק, הדסה, כפר שאול, איתנים) ומרפאות הקהילה במחוז ירושלים. ההסבר לכך הוא מספרם הרב של המוחים באזור ירושלים והמצב המורכב בבירה. רוב המכונים ומרפאות החוץ בבתי החולים נותרו סגורים, והתורים שנקבעו מראש - בוטלו. עם זאת, חולי סרטן, חולים שזקוקים לדיאליזה ומטופלים במכוני הלב - קיבלו טיפול כרגיל. כל הפרטים: בטבלה הבאה.

בעתירת המדינה לבית הדין לעבודה נכתב כי "לשביתה זאת משמעויות מובנות מאליהן שעניינן שיבוש של כל הטיפולים ופרוצדורות שאמורות להתקיים בכל בתי חולים במהלך שעות השביתה, ומשכך עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בעבודת בתי החולים הממשלתיים, ולפגיעה בלתי מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש וללא כל התראה מספקת שתאפשר התארגנות".
בצל השביתה, יותר מאלף רופאים כבר הצטרפו לקבוצת וואטסאפ של רופאים שרוצים רילוקיישן. כך סיפר הבוקר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet Live. הוא הגדיר את יום השביתה כ"בוקר שחור", והוסיף: "המבחן שלנו זה מבחן שבועת הרופא. אנחנו לא יכולים לממש את חובתנו למטופלים תחת שר בריאות שלא מחויב לפעול בסבירות. כבר עכשיו בעקבות הצעד הראשון של ההפיכה, נפתחה הקבוצה של למעלה מאלף רופאים שרוצים לעשות רילוקיישן למדינה אחרת. צריכים להבין, הקול שלי זה הקול המתון".

"אנחנו מנסים לשמור את החוזה המשותף, אבל מה שהממשלה עשתה אתמול זה הפרת החוזה", אמר פרופ' לוין, "כשאנחנו הולכים לקבל טיפול, אנחנו מצפים לפעול בסבירות, לא ייתכן שהשרים פוטרים את עצמם מחובת הסבירות. עכשיו הם יכולים לעשות הכול, למנות אנשים בלתי כשירים לתפקידם, לקבל החלטות בלתי סבירות או לא לקבל החלטות חיוניות. זה מצב בלתי נסבל שלא מאפשר לנו לטפל, ולכן הממשלה היא זו שמשביתה את מערכת הבריאות, אם אנחנו לא נעצור את הדבר הזה עכשיו, מערכת הבריאות שלנו תהפוך להיות מערכת בריאות של עולם שלישי, תוחלת החיים בישראל תיפגע. לכן ההסתדרות הרפואית החליטה על שביתה היום, שביתה באחריות, כדי למנוע פגיעה במטופלים".
אחד הרופאים שהצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של מחפשי הרילוקיישן אמר ל-ynet: "אני רופא מומחה צעיר, והצטרפתי לקבוצה כי אני חושש שמדינת ישראל הופכת למקום שאני לא אוכל לחיות בו. תחילת היישום בפועל של ההפיכה המשטרית, וערעור היסודות הדמוקרטיים של המדינה, יצר בקרב רבים בעולם הרפואה תחושת מחנק בלתי אפשרית. כבר היום אנשי הצוות הרפואי נדרשים להקרבה עצומה כדי להחזיק מערכת בריאות עמוסה כלכך ודלת אמצעים. אנחנו עושים זאת מתוך תחושת שליחות אמיתית ואהבת המדינה, אבל רבים מאיתנו לא יסכימו להמשיך בשגרת העבודה המאתגרת הזאת כשהמדינה משנה את פניה והופכת למקום שלא נוכל לקרוא לו בית".
"אני מאוד רוצה להמשיך לעבוד כרופא, אבל ייתכן שלא תהיה לי ברירה ואצטרך לעשות זאת במערכת בריאות במדינה דמוקרטית, שמבוססת על ערכי יסוד של שוויון וחופש, ולא במדינת ישראל", אמר הרופא שהעדיף לשמור על אנונימיות.
3 צפייה בגלריה
חולק לרופאים בשיבא בשביתת הרופאים מטועם סגנית שר האוצר
חולק לרופאים בשיבא בשביתת הרופאים מטועם סגנית שר האוצר
חולק לרופאים בשיבא מטועם סגנית שר האוצר
(צילום: החלוקים הלבנים)
מנגד, היה מי שחילק לרופאים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר איגרת תודה מטעם סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר. דובר סגנית השר אישר שהיא עומדת מאחורי היוזמה, והיא גם זו שמימנה אותה "מכספה הפרטי".

במחלקות נותרו כוננים

בהוראות שהפיצה ההסתדרות הרפואית לקראת השביתה, נכתב כי העבודה מתקיימת במתכונת שבת. הכוננים הגיעו לעבודה מהשעה 07:00, ואילו הרופאים האחרים נעדרים. גם סטז'רים שובתים, למעט סטז'רים שנקראו לתגבר. יודגש שהשביתה מתייחסת לרופאים, ואילו יתר מקצועות הבריאות - כמו סיעוד, מכוני הדמיה, מקצועות השיקום, כוחות העזר ועוד - אינם שובתים.
התורים לניתוחים אלקטיביים (שנקבעו מראש) מבוטלים וכך גם תורים שנקבעו למרפאות החוץ בבתי החולים. גם רופאי טיפות חלב ולשכות הבריאות שובתות, למעט תורן וכונן בכל מחוז. הרופאים שובתים גם במערך טיפולי היום הפסיכיאטריים ובמרפאות הפסיכיאטריות.
לעומתם, פעלו כרגיל חדרי המיון והטראומה, חדרי לידה ופגיות, שירותי דיאליזה לחולי כליות, טיפולים וניתוחים אונקולוגיים לחולי סרטן, מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (אנדוסקופיות), טיפולי יום, אשפוז יום פסיכיאטרי, טיפולי הפריה חוץ-גופית (IVF), מכונים קרדיולוגיים, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון. כמו כן פעלו כרגיל ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי, ועדות להפסקת היריון וכן ועדות פסיכיאטריות.
3 צפייה בגלריה
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנת רופאים מול בית ההסתדרות בתל אביב, הבוקר
(צילום: טל שחר)

מה קרה בקופות החולים?

בהודעה שהופצה לרופאי בתי החולים, נאמר כי "הנהגת ההסתדרות הרפואית החליטה על שביתה כללית ל-24 שעות - עבודה במתכונת שבת. חדרי המיון יפעלו במתכונת רגילה". השביתה כוללת כאמור את בתי החולים הציבוריים והממשלתיים - של רשת כללית ובתי החולים האחרים. ואולם, בתי החולים של הדסה וכן שערי צדק בירושלים ממשיכים לפעול כרגיל בהנחיית ההסתדרות הרפואית.
3 צפייה בגלריה
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
רופאים מפגינים מול בית ההסתדרות, הבוקר
(צילום: טל שחר)
כמו בשביתת האזהרה בשבוע שעבר, גם הפעם שביתת הרופאים בקופות החולים מכבי ומאוחדת הייתה מצומצמת יותר - בגלל מבנה העסקת הרופאים כעצמאים. בלאומית הבהירו שהם פועלים כרגיל. ממכבי נמסר כי היא "ממשיכה להפעיל את שירותיה כסדרם כל העת. אם יהיו שינויים במועדי התורים, החברים יקבלו על כך הודעה, וכן ניתן להתעדכן במדריך השירותים באתר מכבי ובאפליקציה". המשמעות היא שרופאים במכבי שירצו לשבות (על חשבונם), יעשו זאת והמטופלים אמורים לקבל הודעה. בכללית, לעומתן, הודיעו שינהגו לפי הנחיות ההסתדרות הרפואית.
הבוקר נמסר ממטה המאבק המשותף של "החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה": "אנחנו נמצאים במצב חירום במערכת הבריאות. לנוכח ריסוק הדמוקרטיה, הפגיעה בבריאות הציבור והמכה הקשה למערכת הבריאות, עם ביטול הסבירות וקידום ההפיכה, יתכנסו צוותי הבריאות מכל המקצועות ומכל הארץ". בשעה 10:00 התכנסו המוחים מול בית ההסתדרות הכללית ודרשו מההסתדרות "לנקוט צעדים למניעת החורבן. כך פעלה ההסתדרות הרפואית, שמימשה את שבועת הרופא והפעילה צעדים ארגוניים בכדי להגן על המטופלים של כולנו". לאחר מכן צעדו דרך משרדי הנהלת שירותי בריאות כללית לאסיפת חירום במוזיאון תל אביב.
בהכנת הכתבה השתתף גד ליאור
פורסם לראשונה: 06:12, 25.07.23