"תיזהרי לא רק מהקורונה אלא גם מהשפעת. היא הפילה אותי. נראה לי שהיא חזקה יותר השנה", אמרה לי לימור חברתי, ששכבה שבוע במיטה עם חום, כאבי שרירים וחוסר יכולת לדבר. אז ישר הרמתי טלפון לד"ר יונה קיטאי־כהן, מנהלת מחלקה פנימית ג' בבית החולים מאיר בכפר־סבא, ושאלתי: הכצעקתה? כלומר, האם לימור, שתמיד יודעת על מה היא מדברת, צודקת גם הפעם? ובכן, מתברר שכן. השפעת ככלל, אומרת ד"ר קיטאי, היא מחלה קשה והשנה היא שוב הרימה ראש. ונזכיר, לא מדובר בהצטננות או בהתקררות, אלא במחלת חום של שבוע לערך, שלצד החום הגבוה כוללת לעיתים סיבוכים קשים, גם כאלה שיכולים להצריך אשפוז, כפי שאנחנו יודעים.
ולפני שניכנס לזירת ההתגוששות החורפית בין שפעת לקורונה, בואו קודם כל נבין מה זו שפעת (ולא רק מפני שלהבין מה זאת קורונה ייקח עוד זמן גם לטובי החוקרים) ומדוע היא הרימה ראש דווקא בחורף הנוכחי.
קראו עוד:
"שפעת זו מחלת חום שנגרמת על ידי נגיף האינפלואנזה. השפעת מתאפיינת בחום גבוה, כאבי שרירים ותסמינים של דרכי הנשימה. הסיבוכים העיקריים מופיעים במערכת הנשימה, אבל לא רק. מי שמסתבך יכול להגיע לבית החולים עם דלקת ריאות, שעלולה להיות קשה ולהגיע עד כדי אי־ספיקה נשימתית, וכן עם סיבוכים שהם מחוץ למערכת הנשימה כמו דלקת קרום הלב, דלקת שריר הלב, דלקת קרום המוח ודלקת המוח", אומרת ד"ר קיטאי־כהן.
"מי שמסתבך עם השפעת יכול להגיע לבית החולים עם דלקת ריאות, שעלולה להיות קשה ולהגיע עד כדי אי־ספיקה נשימתית, וכן עם סיבוכים שהם מחוץ למערכת הנשימה כמו דלקת קרום הלב, דלקת שריר הלב, דלקת קרום המוח ודלקת המוח"
לדבריה, הבעיה היא שאנשים תופסים את השפעת כמחלה קלה של חורף, אבל זאת מחלה שיכולה להוביל לתחלואה קשה מאוד, ובחלק מהמקרים לטיפול נמרץ. אז בעוד כולנו עסוקים, ובצדק רב, בנגיף המחולל את הקורונה, אסור לנו לשכוח שגם הנגיף שגורם למחלת השפעת יכול ליצור מחלה ממש קשה.
2 צפייה בגלריה
גם הנגיף שגורם למחלת השפעת יכול ליצור מחלה ממש קשה
גם הנגיף שגורם למחלת השפעת יכול ליצור מחלה ממש קשה
גם הנגיף שגורם למחלת השפעת יכול ליצור מחלה ממש קשה
(צילום: shutterstock)
"ולכן, גם כאשר יש פולמוס סביב החיסון לקורונה, חשוב לזכור שהחיסון לשפעת לא פחות חשוב ומגן מפני תחלואה חמורה. למשל, אצלנו במאיר יש עכשיו 15 חולי שפעת קשים עם סיבוכים, לעומת ארבעה חולי קורונה. זה לא אומר שהמצב לא יכול להתהפך תוך שבועיים־שלושה כאשר תחלואת הקורונה תגבר ונראה איך יותר ויותר חולי קורונה מאכלסים את המחלקה".
אז מה אפשר להגיד על שפעת בעונת קורונה? "ראשית, ברור שהקורונה פה כדי להישאר, וזה משפיע בעיקר על המחלקות הפנימיות שמטפלות בחולי הקורונה. העניין הוא שבשנה שעברה היו פחות מקרי שפעת לעומת השנים שקדמו לפרוץ הקורונה, אולי בגלל שהלכנו עם מסכות גם במרחב הציבורי והקפדנו יותר על ריחוק חברתי, כך שרמת ההדבקה הייתה נמוכה. בכל מקרה, בחורף שעבר הייתה פחות תחלואה בשפעת, הקורונה תפסה את מרכז הבמה. אבל השנה השפעת שוב הרימה ראש, יש הרבה מקרים ויש תחלואה משמעותית", אומרת ד"ר קיטאי־כהן, ומציינת שמי שמגיעים כעת עם שפעת לבתי החולים אינם רק המבוגרים והחולים הכרוניים, אלא גם צעירים ונשים בהיריון.
"הקורונה והשפעת הן שתי בעיות נפרדות ואנחנו מתמודדים עם שתיהן באותו הזמן, מה שלא עושה את החיים יותר קלים", אומרת ד"ר יונה קיטאי־כהן
אז מופע החורף הקבוע של חולים במסדרון ממש עומד להתחיל? "זה כבר התחיל. יש בתי חולים שכבר מדברים על תפוסות של 150 אחוז - וזה המון. אצלנו כבר מתחילים להרגיש את העומס, אם כי עדיין לא עומס כבד. צריך לזכור שהמשמעות של העומס - אם לתרגם את זה לשפה פשוטה - אלה בדיוק אותם אנשים זקנים בפרוזדורים. אנשים בעשור השמיני והתשיעי לחייהם ששוכבים במסדרון בתנאים לא תנאים למרות שזה ממש לא חוקי. שלא לדבר על הצפיפות במחלקות אשר מעלה את הסיכון לזיהומים צולבים, שבהם זיהום מועבר מחולה לחולה. הרי על מטוס לא מעלים אדם שאין לו מושב כי זה לא בטיחותי. אז למה זה בטיחותי לדחוף חולה לפרוזדור או כמיטה רביעית בחדר של שלוש מיטות? כבר לפני 30 שנה כתב מתמחה באחת התורנויות שלו את המשפט 'ייבנו עוד פרוזדורים' על לוח המודעות המחלקתי. לרופא הזה קוראים ד"ר טמיר בנטל, כיום קרדיולוג בכיר באזור השרון, והוא יודע שעד היום אני משתמשת בביטוי שהמציא", אומרת ד"ר קיטאי־כהן.
לדבריה, בעוד כשלושה שבועות, בשיא עונת השפעת ועם התגברות התחלואה בקורונה והעלייה באשפוזים על רקע שתי המחלות, יהיה צורך בהפיכת חלק מהמחלקות למחלקות קורונה, מה שיגביר את העומס על המחלקות הפנימיות הנותרות.
ומי שלא הספיק, עדיין יש טעם להתחסן לשפעת בחורף הנוכחי, או שזה כבר קצת מאוחר? "בהחלט. ללא ספק מבחינה פרקטית זה הדבר הכי נכון ומומלץ ועדיין לא מאוחר לעשות אותו. הקורונה והשפעת הן שתי בעיות נפרדות ואנחנו מתמודדים עם שתיהן באותו הזמן, מה שלא עושה את החיים יותר קלים. גם עכשיו – החיסון לשפעת קריטי וחיוני".