ברקע ההחלטה להשיב את פינות העישון לנמל התעופה בן גוריון – שיגרה היום (ג') ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס מכתב נוקב למנכ"ל רשות שדות התעופה אמנון כהן ותקפה את ההחלטה. כך נודע ל-ynet. "החזרת נקודות העישון לשדה התעופה תפגע במאמצים הלאומיים של משרדי הממשלה והשותפים הנוספים לצמצם בצורה משמעותית של שיעור המעשנים בישראל", כתבה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס על רקע נתב"ג
ד"ר שרון אלרעי פרייס על רקע נתב"ג
ד"ר שרון אלרעי פרייס תוקפת את החלטת רשות שדות התעופה
(צילום: שירי הדר, ריאן פרויס)
"הצטערנו מאוד לשמוע על כוונתה של רשות שדות התעופה להחזיר את פינות העישון לנמל התעופה הבינלאומי בן גוריון", פתחה אלרעי פרייס את מכתבה, "צמצום תופעת העישון ונזקיה היא אחת המשימות הלאומיות החשובות בתחום בריאות הציבור, כאשר משרד הבריאות מחויב למאבק בעישון והשלכותיו".
עוד בנושא זה:
בהמשך הזכירה כי "העישון הוא הגורם לכ-8,000 מקרי מוות בשנה בישראל, כ-10% מהם בקרב לא-מעשנים שנחשפו לעישון של אחרים (עישון כפוי), כתוצאה ממחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם ובכללן שבץ מוחי, מחלות נשימה, סוכרת ועוד. בעולם בכל שנה מתים כ-8 מיליון בני אדם כתוצאה מעישון, ומחצית מכלל המעשנים צפויים לחלות ולמות מתחלואה הנגרמת בעקבות העישון".
את מכתבה חתמה בכך שציינה כי "ישראל מובילה בעולם כבר שנים רבות חקיקה משמעותית שמטרתה למנוע כניסה לעולם העישון ולהגביר יציאה של מעשנים מהעולם הזה. אנו רואים ברשות שדות התעופה שותפה נאמנה לשמירה על בריאות הציבור, ומבקשים למנוע את המהלך המדובר. מעבר לכך, יש צורך בהגברת האכיפה בשדה על מנת לייצר מרחב נקי מעישון עבור כלל העוברים בו".
גם באגודה למלחמה בסרטן תקפו את המהלך של רשות שדות התעופה: "מדובר ברעיון הרסני, שיחזיר את החברה הישראלית לשנות החמישים, של עישון בספסל האחורי של האוטובוס או אזור עישון במטוסים שהוכחו כגורמים למחלות לב וסרטן. לא למדנו כלום בעשורים האחרונים? בעוד כל מדינות העולם צועדות קדימה בקידום החקיקה למניעת עישון ושדות התעופה מרחיקים את תאי העישון, ישראל עושה צעד אחורה. ידוע כי תאי העישון אינם אטומים לגמרי, והעשן שידלוף לחלל האוויר של אולמות השדה הוא סכנה ממשית לכלל הנוסעים העוברים בנתב"ג".

החלטה בעיתוי אומלל

ההחלטה של רשות שדות התעופה התקבלה שלוש שנים לאחר שהוכרז שדה התעופה בן גוריון כשדה ללא עישון, והחל מהבוקר הוחזרה לפעילות פינת עישון אחת בנתב"ג. הפינה נמצאת בצמוד לבית הכנסת בשדה והוצבו שלטים שמפנים אליה. גורמים ברשות שדות התעופה טענו כי ההחלטה להקמה מחדש של פינות העישון הגיעה בעקבות "ביקוש גובר מצד הנוסעים". בחודש הקרוב יוצבו בשדה עוד שלוש פינות עישון מוסדרות באזור שבין הדיוטי פרי לשערי העלייה למטוס. ברשות שדות התעופה מקווים שפינות העישון המוסדרות יפחיתו את העישון במקומות אסורים.
2 צפייה בגלריה
עישון סיגריות בני נוער
עישון סיגריות בני נוער
דוח חדש חשף ממדים מדאיגים של עישון בקרב בני נוער
(צילום: shutterstock)
ההחלטה השנויה במחלוקת של רשות שדות התעופה מתקבלת בעיתוי תמוה, שכן רק הבוקר פרסם משרד הבריאות באיחור של ארבעה חודשים את דוח העישון לשנת 2022 שהציג תמונה קודרת במיוחד בכל הנוגע לדפוסי העישון בישראל. בין היתר הצביע הדוח על עלייה של יותר מארבעה אחוזים נרשמה בשיעור בני ובנות הנוער המעשנים בתוך כשלוש שנים בלבד.
עוד נתונים מדאיגים בדוח: 3% מהילדים בכיתות ה'-ו' ו-10% מבני הנוער מכיתות י' דיווחו על עישון סיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים במהלך 30 הימים האחרונים. בדוח צוין כי "משנה לשנה מסתמנת עלייה באחוז התלמידים המעשנים סיגריות לפחות פעם בשבוע", וכי "הפער בין השנים 2019 ל-2022 עומד באופן כללי על 4.2 אחוזים". יש לציין, כי בחברה הערבית נרשם פער גדול יותר בשיעור התלמידים המעשנים באותן שנים והוא עמד על 5.9 אחוזים.