משרד הבריאות עדכן הערב (יום ה') כי שני חולים נוספים בנגיף קדחת מערב הנילוס נפטרו ביממה האחרונה. בכך עלה מספר הנפטרים לשבעה. עד כה אובחנו 81 חולים בנגיף, עלייה דרמטית של כ-70 אחוז לעומת 48 שאובחנו אתמול. עלייה זו מוסברת בחלקה בניטור ההדוק יותר של המחלה בבתי החולים. רוב החולים ממרכז הארץ.
64 מתוך החולים בנגיף אושפזו, מהם שישה מונשמים. רוב החולים קשה הם מבוגרים או אנשים שסובלים ממחלות רקע.
1 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית יתושה קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית יתושה קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית עלולה להעביר את הנגיף
(צילום: shutterstock)
קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושות הבית (קולקס - Culex pipiens) שניזונות מעופות נגועים. תקופת הדגירה של המחלה מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה, נמשכת כ-5 עד 21 ימים והמחלה נמשכת לרוב 6-3 ימים. ברוב המקרים מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.
איזו יתושה בדיוק אחראית להעברת הנגיף ואת מי היא מעדיפה? צפו בהסבר:
ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מספק טיפים חשובים
( צילום: ירון ברנר)

כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. חשוב לציין כי הנגיף לא עובר מאדם לאדם.
משרד הבריאות חידד הנחיות לצוותים הרפואיים והנחה לשים דגש על אבחון וניטור המחלה. על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהייה. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מסבירה האם המחלה מסוכנת וכיצד להתגונן:
ד"ר שרון אלרעי-פרייס מסבירה מי בקבוצת הסיכון וכיצד להתגונן
( צילום: עידו ארז, ירון ברנר)

תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין החודשים יוני לנובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה. הסיכון לתחלואה משמעותית היא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.
המשרד להגנת הסביבה הודיע השבוע שלכד יתושות נגועות בקדחת מערב הנילוס בשטח נמל התעופה בן גוריון. היתושות הנגועות בנגיף נמצאו בלכידות שבוצעו במהלך השבוע האחרון. כמו כן, במסגרת פעולות הניטור נלכדו יתושות נגועות נוספות ברמת גן. המשרד להגנת הסביבה עדכן את רשות שדות התעופה לגבי לכידתן של היתושות הנגועות בשטח נתב"ג וכן את עיריית רמת גן, והורה על תגבור מערך הניטור, ובמידת הצורך על ביצוע פעולות מניעה והדברה באופן מיידי.