בית משפט השלום בירושלים שחרר היום (א') בתנאים מגבילים את הדולה קרן ספירו שנעצרה בעקבות מות תינוק שאותו סייעה ליילד בלידת בית בגוש עציון. בסיום הדיון הורה שופט בית משפט השלום גד ארנברג לשחררה למעצר בתנאים מגבילים בהם איסור על עיסוק של ליווי לידה במשך 60 יום מלבד לידה בבית חולים בפיקוח צוותי רפואה. הוא ציין כי קיים "חשד סביר שמדובר בלידה רשלנית". החקירה בעניינה נמשכת.
לאחר הלידה חלה הידרדרות מהירה במצבו של התינוק וגם במצב היולדת מירושלים. צוותי מד"א הוזעקו למקום, ובקושי הצליחו להגיע למתחם המבודד. הם הצליחו לייצב את מצבה של האם אך רופאי בית החולים שערי צדק נאלצו לקבוע את מות התינוק.
1 צפייה בגלריה
קרן ספירו דולה חשודה בגרימת מוות ברשלנות
קרן ספירו דולה חשודה בגרימת מוות ברשלנות
קרן ספירו, הדולה החשודה בגרימת מוות ברשלנות
(צילום: מתוך דף הפייסבוק הפרטי, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים)
החשד כלפי ספירו היא התחזות לרופא וגרימת מוות ברשלנות. עורכי דינה של ספירו, גדי זילברשלג ויואב תם, טענו בדיון כי ספירו לא התחזת לרופאה וכי היא "משמשת כדולה וכי מדובר במשהו חופשי שאינו מוגדר בחוק".
עוד טענו עורכי הדין כי "אין מקום לעבירות המיוחסות למשיבה. יש אנשים שלפי השקפת עולמם מבקשים ללדת בבית בלי התערבות רפואית. המשיבה לא רופאה ולא התיימרה להיות, לכן אין בסיס להתחזותה לרופאה". בנוגע לחשד לגרימת המוות ברשלנות טענו עורכי הדין כי, "לגבי סיבת המוות, הדברים ייבדקו בחקירה ובכל מקרה לא מדובר ברשלנות".
לפני כשבועיים הודיעה המשטרה שתחקור יחד עם משרד הבריאות את הטרגדיה. מהמשטרה נמסר כי "במסגרת החקירה יבוצעו כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לנסיבות האירוע המצער".
מפרטי האירוע עלה שהיולדת, תושבת ירושלים, הגיעה למתחם בגוש עציון אצל דולה מוכרת. הלידה החלה בחדר שבו יש ג'קוזי ועוד אמצעים ללידה טבעית. לאחר הלידה, שהייתה בסביבות 17:15, ירד הדופק של התינוק. הדולה התקשרה למד"א ואנשי המוקד החלו להדריך כיצד לבצע פעולות החייאה. תוך כדי השיחה הוזנקו למקום שני אמבולנסים - לתינוק וליולדת שאיבדה דם. יצוין כי מדובר בבית מרוחק מהכניסה ליישוב והדרכים אליו עקלקלות. ההחייאה בהדרכה הטלפונית ושל הפרמדיקים בשטח ארכה כ-45 דקות.
החובשים הגיעו בתחילה עם אמבולנס ממוגן עד לסוף הדרך שאליה ניתן להגיע עם רכב. לאחר מכן ירדו מהאמבולנס והמשיכו ברגל עד לבית. בשלב זה המשיכו את ההחייאה והצליחו להחזיר לתינוק דופק. הם פינו את האישה ואת התינוק כאמור בשני אמבולנסים נפרדים לבית החולים. בבית החולים נקבע מותו של התינוק ומצב האישה התייצב.
לאחר פרסום המקרה לראשונה ב-ynet, תקפה יו"ר ארגון המיילדות, יפעת רובננקו, את הבקרה הרופפת של משרד הבריאות על דולות: "הטרגדיה הזו היא תוצר של הפקרות מערכתית שלא ברור כיצד הגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים נותנים לה יד. בתי ספר לדולות צצים כפטריות לאחר הגשם, חלקם נעשים באמצעות זום, כאשר אין צורך בהסמכה או ברישיון ומשכך גם אין פיקוח על התחום".
מנגד טענו בארגון הדולות שהדולה קרן ספירו פעלה בניגוד לנהלים. לדברי קרן לי בן-בסט, יו"ר המניפה, ארגון הדולות בלידה ולאחר לידה, "אנחנו מבינות שמדובר בדולה שאינה מתנהלת על פי האתיקה המקצועית ואינה חברת ארגון. היא מגדירה עצמה בכובע שאינו קשור לדולות, ואנחנו מוקיעות התנהלות זו".