ריבוי התלונות על התנהגות בלתי הולמת, הטרדות ואף תקיפות מיניות מצד גינקולוגים הניעה את ארגון "קרן בריאה", המקדם בריאות נשים, לנסח אמנה מיוחדת, שמטרתה להנחות וליידע את הנשים על זכויותיהן, ועל הקווים המנחים לטיפול וליחס שאותו הן ראויות לקבל במרפאות, בבתי החולים, בקופות החולים ובקליניקות הפרטיות. אולם למרות פניות חוזרות ונשנות מצד הארגון למשרד הבריאות שנעשו בשנתיים האחרונות, הוא טרם אימץ את האמנה, לא קידם את פרסומה בקליניקות השונות ולא הציע מהלך הסברתי אחר כחלופה.
קראו עוד:
מי שכן החליטו כי האמנה חשובה מספיק כדי לפרסמה, הם המרכז הרפואי שיבא בתל השומר וקופת החולים מכבי. שני הגופים תלו את האמנה במרפאות הרלוונטיות - ולא המתינו להנחיית משרד הבריאות בנושא, שלא הגיעה מעולם.
1 צפייה בגלריה
גינקולוג גינקולוגיה בדיקה גינקולוגית רופא נשים רפואת נשים
גינקולוג גינקולוגיה בדיקה גינקולוגית רופא נשים רפואת נשים
בדיקה גינקולוגית. באמנה יש מידע חשוב, ובו חידוד זכותיותיה של האישה
(צילום: shutterstock)
באמנה יש מידע חשוב, ובו חידוד זכותה של האישה למלווה בעת הבדיקה, לקבלת הסברים על הפרוצדורה הרפואית ולקבלת רשותה לפני ביצוע כל אחד מההליכים שהיא תעבור. עוד נכתב באמנה כי זכותה של האישה לסרב לקבל טיפול מסוים, כמו גם האיסור המוחלט על "ביקורת, רמיזות או בדיחות הקשורות לגופך, מיניותך, משקלך או דתך".
"הבנו שכדי לשנות נורמות שהתקבעו, אנחנו חייבות להציב את הסטנדרטים החדשים באופן ויזואלי במרחב, באופן שמצד אחד יראה לנשים מה הזכויות שלהן, ומצד שני יזכיר לרופאים מה מצופה מהם", מסבירה מיטל בנשק, סמנכ"לית "קרן בריאה", המציינת כי האמנה התגבשה לאחר סקר מקיף בקרב כ־6,500 נשים.
מיטל בנשק, סמנכ"לית ארגון "קרן בריאה": "התחננו בפני משרד הבריאות שיעלה עם קמפיין הסברה שיכלול את האמנה, ובכך יחדש את האמון של המטופלות, שיראו שמייצרים עבורן מרחב בטוח. לצערי, זה לא קרה"
לדבריה, "העשבים השוטים שהתגלו בגינקולוגיה בשנים האחרונות, על הרצף שבין הטרדות מיניות ועד אונס ממש, יצרו נהירה לנשים גינקולוגיות ותורים ארוכים עד מאוד. התחננו בפני משרד הבריאות שיעלה עם קמפיין הסברה שיכלול את האמנה, ובכך יחדש את האמון של המטופלות, שיראו שמייצרים עבורן מרחב בטוח. לצערי, זה לא קרה, ואפילו בקשה שלנו שרק יעלו את האמנה לאתר של המשרד כדי שנשים יידעו מה הזכויות שלהן - נתקעה ולא התקדמה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד מפרסם כללים והנחיות למתן טיפול רפואי למטופל/ת בכל תחומי המקצוע, ובכלל זה גם לרופאי נשים, מעדכן ומחדד אותם לפי הצורך. ההנחיות כוללות כללי התנהגות נאותים, מתן הסבר על מהלך בדיקה גופנית וכן הסברים נוספים. משרד הבריאות מצפה מכלל הצוותים הרפואיים לנהוג במקצועיות וברגישות במטופליהם, ולהעניק את הטיפול והשירות המתאים והמכבד עבור כל אחת ואחד".