בשיתוף אגודת הלב הישראלי
בשנים האחרונות, עם העלייה בתוחלת החיים, חלה גם עלייה בשכיחות למחלות לב מסתמיות (VHD). מחלות של מסתמי הלב מתרחשת כאשר אחד או יותר מארבעת מסתמי הלב ניזוק או נפגם וכתוצאה מכך קיימת השפעת על הולכה וזרימת הדם דרך הלב.
מחלות לב מסתמיות עלולות לגרום לזיהום, לעיבוי שריר הלב, לחסימת זרימת הדם בלב, אי ספיקת לב ואף לתמותה. מעל למחצית מהחולים הסובלים ממחלה מסתמית קשה, נפטרים תוך שנתיים מרגע הופעת התסמינים.
לאחרונה ערכה 'אגודת הלב הישראלי' סקר במטרה להעריך את רמת המודעות והחשש לגבי מחלות לב מסתמיות בקרב הציבור בישראל. במקביל לסקר הישראלי, ארגון הלב האירופאי ביצע סקר דומה שבחן את המודעות בקרב האוכלוסייה באירופה. הסקר בישראל נערך בקרב בני 60 ומעלה ובוצע על ידי מכון ברנדמן. שאלות המחקר מתבססות על סקר האירופי. בסקר השתתפו כ-800 בני אדם מכלל המגזרים והוא מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה המבוגרת בישראל.

רק כ-15% מהאוכלוסייה מכירה את המחלה שעלולה לסכן את חייהם

בישראל למעלה מ-200 אלף בני אדם מתמודדים עם מחלת לב מסתמית. למרות שמדובר במחלה מסכנת חיים שהסיכוי לחלות בה עולה עם הגיל, מעט מאוד ישראלים מעל גיל 60 מכירים אותה. על פי ממצאי הסקר כ- 85% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל לא ידעו להשיב מהי מחלת לב מסתמית.
15% מהנשאלים השיבו שהם מכירים את המחלה – שיעור גבוה יחסית לאירופה. יחד עם זאת ניכר שהמודעות למחלת לב מסתמית נמוכה עדין בקרב הציבור בישראל. בפילוח על פי מגזר, רמת מודעות הגבוהה ביותר למחלות לב מסתמיות קיימת במגזר היהודי הכללי (17%), והמגזר החרדי (14%), והנמוכה ביותר במגזר הערבי (1%).
1 צפייה בגלריה
התקף לב, אי ספיקת לב
התקף לב, אי ספיקת לב
לא מודעים למחלת הלב
(צילום: shuttestock)

לחץ בחזה היא הסיבה המרכזית שגורמת לפנייה לרופא

אחד האתגרים המשמעותיים של מחלות לב מסתמיות הוא העובדה שרבים חיים עם המחלה, מבלי שהם כלל מודעים לה. למעשה הם אינם חווים תסמינים או לחילופין על אף הופעת התסמינים הם בוחרים להתעלם מהם או לשייך אותם לגילם המתקדם.
הסקר מצא כי 73% מהמשיבים טענו שיפנו לרופא לאחר שיחשו תעוקה או לחץ בחזה, 71% השיבו שיפנו לאחר הופעת פעימות לב לא תקינות ו-62% השיבו שיפנו אם יחושו בקוצר נשימה.

אחד מכל ארבעה בני אדם עם תסמינים של מחלת לב – יפסיק לעבוד

הסקר ביקש לבדוק אלו פעילות עלולות להיפגע כתוצאה מהופעה של תסמיני מחלת לב. על פי הממצאים כמעט מחצית מהישראלים מעל גיל 60 (46%) ימנעו מלבצע פעילות גופנית אם ירגישו בתסמינים של כאב בחזה, עייפות או קוצר נשימה, שיעור נמוך בהשוואה לאירופה (57%).
עוד עולה מהסקר כי כ-30% מהמבוגרים יפסיקו את עבודתם ברגע שירגישו בתסמינים אלה. במגזר הערבי התסמינים ימנעו מהם יותר טיפול באנשים הקרובים להם (52%) ופעילויות אחרות (70%), יותר מכל מגזר אחר.

רק אחד מכל עשרה עובר בדיקת סטטוסקופ אצל הרופא

פעמים רבות, האינדיקציה הראשונה לקיומה של בעיה מסתמית בלב הינה 'רשרוש/איוושה' שניתן לשמע בעזרת סטטוסקופ, אולם על פי ממצאי הסקר רק 11% מהישראלים בגילאי 60 ומעלה עוברים בדיקה כזו בכל ביקור אצל רופא המשפחה שלהם.
מדובר בנתון נמוך משמעותית בהשוואה לאירופה (28%). עוד עולה מהממצאים כי במגזר הערבי שיעור הנבדקים בסטטוסקופ גבוהה יותר בהשוואה למגזרים אחרים בישראל.

הישראלים מעדיפים לעבור ניתוח לב מאשר לקחת תרופות לכל החיים

הסקר מצא שכ-35% מהישראלים המבוגרים מעדיפים ניתוח זעיר פולשני (לפרוסקופיה) לטיפול במחלת לב על פני טיפול תרופתי שבועי הניטל לכל החיים כדי להתמודד עם תסמיני מחלת הלב (25%), וטיפול תרופתי יומי הניטל לכל החיים (18%).
האירופאים מעדיפים אף הם ניתוח זעיר פולשני בשיעורים גבוהים יותר (46%) בהשוואה לישראליים, כאשר המוכנות של האירופאים לטיפול תרופתי חד שבועי נמוכה יותר מהישראליים (19% למול 25%). במגזר החרדי הטיפול המועדף הוא דווקא תרופה שבועית (27%) ,על פני ניתוח זעיר פולשני (19%).

סרטן ואלצהיימר הם שתי המחלות שהישראלים המבוגרים הכי חוששים מהן

סרטן ואלצהיימר הם שתי המחלות שגורמות לחשש הבריאותי הגבוה ביותר של האוכלוסייה המבוגרת בישראל.
הסקר מצא כי קרוב לשליש (32%) מהציבור בני ה-60 ומעלה חוששים הכי הרבה מתחלואה בסרטן (למשל סרטן שד, סרטן הערמונית וסרטן ריאה); 31% חוששים הכי הרבה מאלצהיימר. 19% מהמשיבים מודאגים בעיקר משבץ (מוחי או לבבי) ורק 4% השיבו שמחלת לב מסתמית היא הדאגה הבריאותי העיקרית שלהם.

הישראלים עושים יותר ספורט ומתנדבים יותר בהשוואה לאירופאים

כמעט 60% מהישראלים המבוגרים טענו שהם מבצעים פעילות גופנית באופן קבוע (ברמה שבועית או חודשית), יותר בהשוואה לאירופה (49%). במגזר הערבי רק 15% מקיימים פעילות גופנית, ובניגוד לדעה הרווחת החרדים עושים יותר ספורט מהחילונים – 67% מהחרדים מגיל 60 ומעלה דיווחו שהם מבצעים פעילות גופנית באופן קבוע, בהשוואה ל 61% במגזר היהודי הכללי.
עוד מצא הסקר שההציבור החרדי המבוגר מתנדב יותר – 43% מהחרדים דווחו שהם מתנדבים בארגוני צדקה, הוראה ופעילויות אחרות באופן קבוע, נתון גבוה יותר מהמגזר היהודי הכללי (22%), והמגזר הערבי (15%). ממצאי הסקר ממחישים בבהירות עד כמה האוכלוסייה המבוגרת פעילה ואקטיבית ורבים מהם נוהגים להתנדב בארגוני צדקה ובקהילה ולכן העלאת המודעות, האבחון והטיפול במחלות לב מסתמיות תועיל לא רק למבוגרים אלא לסביבה כולה.

16% מהסבים והסבתות מטפלים בנכדים

האוכלוסייה המבוגרת מהווה תרומה משמעותית לחברה ולכלכלה הישראלית. הסקר חושף כי שליש (30%) מהמבוגרים בני ה-60 ומעלה מטפלים במישהו הקרוב אליהם. 16% ממשתתפי הסקר דיווחו שהם מטפלים בנכדים שלהם, מדובר בשיעור כפול בהשוואה לאירופה שם רק 8% מהמבוגרים השיבו שהם מטפלים בנכדים.
עוד עולה מהנתונים כי 14% מהישראלים בני 60 ומעלה מטפלים בבן או בת הזוג שלהם. בפילוח לפי מגזר, באוכלוסייה הערבית המבוגרת מטפלים הרבה יותר בנכדים ו/או בבן/ת זוג לעומת כל מגזר אחר.
ממצאי הסקר עולה שמבוגרים ישראלים רבים משמשים כמטפלים (caregivers) במישהו קרוב. אולם למרבה הצער, מחלת לב מסתמית משפיעה לא רק על איכות החיים של אנשים אלא גם על קרובי משפחתם ועל העומסים במערכת הבריאות הקהילתית.
"הסקר ממחיש בבהירות עד כמה האוכלוסייה המבוגרת שלנו הינה גורם מפתח, אך בלתי מוערך דיו, בתרומתה לתפקוד היעיל של הקהילות שלנו, המשפחות והכלכלות, לכן העלאת המודעות, האבחון והטיפול במחלות לב מסתמיות תועיל לכולנו", אומר אומר וויל וון, יו"ר של מועצת מחלות הלב המסתמיות בארגון Global Heart Hub. "האוכלוסייה המבוגרת שלנו, מקדישה את עצמה בצורה אלטרואיסטית להגנה על בריאותם של אחרים והגיע העת לגמול להם בכך שנוודה שהם יזכו בטיפול שישנה את איכות חייהם ויפחית את הפגיעות שלהם בפני מגפות עתידיות ומצבים דלקתיים משמעותיים אחרים".
"מחלת לב מסתמית איננה מחלה שולית, אלא מצב שכיח הנמצא העלייה בגיל ועלול לסכן חיים", מסביר גיל מלצר, מנכ"ל אגודת הלב הישראלי. "עם זאת מדובר במחלה ברת טיפול, כאשר היא מאובחנת בזמן ומטופלת כראוי. מטופלים במחלת לב מסתמית יכולים להינות משגרת חיים מלאה ואיכות חיים טובה, ולכן ישנה חשיבות רבה לאבחון המוקדם. לצערנו ממצאי הסקר הנוכחי מלמדים שהמודעות למחלה הזו נמוכה מאוד. חשוב לזכור שמחלת לב מסתמית משפיעה לא רק על איכות החיים של החולים, אלא יכולה להשפיע גם על העומס על מערכת הבריאות ולכן חשוב להגביר את המודעות אליה", מוסיף מלצר.
לפרטים והצטרפות לאגודת הלב הישראלי – לחצו כאן
אינפו לב
בשיתוף אגודת הלב הישראלי