זריקת ההרזיה מונג'רו הגיעה לישראל: מיום ראשון הקרוב תשווק בארץ זריקת מונג'רו (טירזפטייד) לטיפול בהשמנה ובסוכרת סוג 2 מתוצרת אלי לילי. התרופה הוגשה בשתי ההתוויות לסל הבריאות הקרוב (2025), אך בשלב זה ניתן לרכוש אותה רק באופן פרטי או באמצעות הביטוחים הפרטיים. מחירה במינונים 2.5 מ"ג ו-5 מ"ג יעמוד על 1,774 שקלים לחודש - יקר בהרבה ממתחרותיה (הטבלה המלאה בהמשך הכתבה).
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה לטיפול בעודף משקל
זריקת הרזיה לטיפול בעודף משקל
בעלות 1,774 שקלים לחודש: זריקת ההרזיה מונג'רו תשווק בישראל
(צילום: shutterstock)
התרופה הציגה יעילות חסרת תקדים באיזון סוכר וירידה במשקל, והממצא המשמעותי ביותר שעלה ממחקרי הסוכרת של מונג'רו הוא הגעה לערכי סוכר תקינים בקרב כמחצית מהמטופלים שקיבלו את הזריקה, בהשוואה ל-20% בלבד שקיבלו טיפול באוזמפיק.
כמו כן, במחקר של חברת אלי לילי שתוצאותיו פורסמו בחודש שעבר הציגה התרופה, לאורך תקופה של 176 שבועות, ירידה ממוצעת דרמטית של 22.9% מהמשקל. לדברי החברה, מהמחקרים הקליניים של מונג'רו לטיפול בהשמנה עולה כי מדובר ביעילות חסרת תקדים - לפיה נצפתה ירידה של כ-26% במשקל, בקרב מטופלים שקיבלו את הזריקה במינונים של 10-15 מ"ג. בנוסף כ-40% מהמטופלים הורידו לפחות 25% ממשקל גופם.
ד"ר רועי אלדור, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי איכילובד"ר רועי אלדורצילום: פרטי
ממצא משמעותי נוסף שפורסם במחקר האחרון היה הפחתה מרשימה של 94% בסיכון להתקדמות ממצב של טרום סוכרת לסוכרת מסוג 2 במבוגרים. "טירזפטייד הראתה בטיפול בסוכרת תוצאות מאוד מרשימות - שלא נראו מעולם בשום תרופה אחרת. גם בטיפול בהשמנה ראו ירידות מרשימות", אמר ד"ר רועי אלדור, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי איכילוב.
לדבריו, "תוצאות המחקר הראו שגם במעקב של יותר משלוש שנים - עדיין רואים ירידה במשקל שנשמרת במינון גבוה של יותר מ-22%. יתרה מכך, המחקר הציג מניעה של תופעת הסוכרת ב-94%. ניתן לומר כי בקרב אנשים עם השמנה, מחלת הסוכרת היא סיבוך. כעת רואים שאם מטפלים בהשמנה, מונעים את הסיבוכים שלה. ככל שיהיו לנו יותר תרופות לטפל ביעילות במחלת ההשמנה, כך נוכל למנוע את הסיבוכים הרבים שיש לה".
ד"ר מיכל כשר מירון, מומחית באנדוקרינולוגיה, מנהלת מרכז" אסותא לייט" לטיפול בעודף משקל, הסבירה כי "התרופה נבחנה מבחינת יעילות לאיזון סוכרת במחקרים מבוקרים, עם עדות לירידה משמעותית מאוד ברמות הסוכר, הפחתה של יותר מ-2 נקודות ברמת ההמוגלובין A1C, וכן נצפתה ירידה ניכרת במשקל מטופלים עם סוכרת, מסוג 2, כמעט 13 ק"ג". לדבריה, "בהמשך בוצעו מחקרים גם במטרה לראות את יעילות התרופה באוכלוסיות עם עודף משקל משמעותי וללא סוכרת ושם נצפתה ירידה אפילו גדולה יותר במשקל.
ד"ר מיכל כשר מירון, ממחית באנדוקרינולוגיה, מנהלת מרכז" אסותא לייט" לטיפול בעודף משקלד"ר מיכל כשר מירוןצילום: גדי סיארה
"ממוצע ירידת המשקל על פני קצת יותר משנה היה כמעט 22%, ורוב המטופלים הגיבו היטב לטיפול. יותר מ-50% מהמטופלים השיגו ירידת משקל של מעל 20% ממשקלם ההתחלתי בטיפול במינונים הגבוהים של התכשיר", הוסיפה. "מדובר היה באנשים עם עודף משקל מאוד גדול, BMI מעל 35, כך לדוגמה אדם שהתחיל ב-105 ק"ג, ירד ל-85 ק"ג - זה הבדל מאוד משמעותי מבחינת רווח בריאותי ושינוי בתפקוד ואיכות חיים של אדם".
בנוגע להבדל בין מנגנון הפעולה של מונג'רו לזה של אוזמפיק או וויגובי, הסבירה ד"ר כשר מירון כי "מדובר במולקולה שמחקה שני חומרים ידועים בגוף – GLP ו-GIP ומפעילה את הרצפטורים שלהם. למעשה, מנגנון ההשפעה איננו ברור לחלוטין". לדבריה, "העדויות עד כה מעידות שיש פיזור שונה של רצפטורים לחומרים אלה ברקמות הגוף ובמוח, כלומר במולקולה אחת מפעילים מספר מרכזים שונים זה מזה.
אינפו חדש מונג'רו
"בתרופות אחרות שהיו מאושרות בארץ עד כה לטיפול בסוכרת כמו הויקטוזה, סקסנדה, אוזמפיק וויגובי, שמאושרת בארץ כיום לטיפול בסוכרת והשמנה - שם המנגנון הוא מולקולה שאמורה לחקות רק את חלבון ה-GLP", הוסיפה. "לשניהם השפעה נרחבת מיטיבה על רגישות לאינסולין, על פעילות אינסולין ברקמות, על תפקוד תאי ביתא בלבלב, תאי השומן, ועל דיכוי תאבון.
עוד ציינה ד"ר כשר מירון כי "GIP יש לו בנוסף השפעה על דיכוי מרכז בגזע המוח שמשפיע על בחילה. אני מניחה שבשנים הקרובות נלמד עוד הרבה על האפקט של שני המרכיבים הללו. יש למשל עיסוק נרחב בחקר השפעה של חומרים אלה על יעילות לטיפול ומניעה של מחלות לב, סרטן, זיכרון וקוגניציה - ועוד לא נאמרה המילה האחרונה".
ד"ר רז הגואלד"ר רז הגואלצילום: רויטל טופיול
ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, סיפר כי "מטופלים רבים מחכים כבר חודשים ארוכים להגעה של התרופה החדשה שהוכיחה מחקרית את הירידה המשמעותית ביותר במשקל עד כה. ארסנל התרופות לטיפול במחלת ההשמנה הולך ומתרחב, ואנחנו מקווים שתרופות נוספות יהיו זמינות בעתיד, גם לצורך שילובי תרופות". הוא הדגיש: "טיפול תרופתי לבדו אינו מספיק. על מנת לרדת במשקל ולשמור על תוצאות לאורך זמן צריך ליווי ומעקב של רופא וצוות רב מקצועי, והתאמת תוכנית רפואית ותזונתית באופן אישי למטופל".
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה מונג'רו
זריקת הרזיה מונג'רו
זריקת ההרזיה מונג'רו תשווק בישראל החל מיום ראשון
(צילום: אלי לילי)
מונג'רו היא תרופה ממשפחה חדשה, הפועלת בשני מנגנונים ומגבירה את פעילותם של שני הורמונים: הורמון ה-GLP1 והורמון ה-GIP. פעולתם המשולבת של שני ההורמונים גורמת להגברת הפרשת האינסולין והפחתת הסוכר בדם, הפחתת הרעב ודיכוי החשק לאכול. בנוסף, ל-GIP מיוחסות גם השפעות מיטיבות על רקמת השומן התת-עורי. שילובם של שני ההורמונים מביא ליעילות גבוהה יותר בירידה במשקל ובאיזון הסוכר בדם, עם פרופיל בטיחות דומה לזה של התרופות הקיימות.
במחקר שנערך מול אוזמפיק, שמכילה סמגלוטייד (SEMAGLUTIDE), נמצאה התרופה מונג'רו כבעלת יעילות גבוהה יותר לאיזון סוכרת מסוג 2. לפי המחקר, במינון הנמוך של מונג'רו נמצאה יעילות גבוהה יותר בהורדת הסוכר בדם, בהשוואה למינון הגבוה ביותר של אוזמפיק: התרופה מונג'רו הציגה ירידה של 2.09% בהמוגלובין מסוכרר, לעומת ירידה של 1.86% עם אוזמפיק. כמו כן, המחקר הציג כי במינונים גבוהים יותר של מונג'רו היעילות עלה אף יותר והציגה ירידה של עד 2.46%.
ד"ר ליאור נוימןד"ר ליאור נוימןצילום: הילה שחר
ד"ר ליאור נוימן, מומחה ברפואת המשפחה ורופא סוכרת והשמנה, הסביר את ההבדלים בין טריזפטייד, החומר הפעיל במונג'רו, לסמגלוטייד, החומר הפעיל בזריקת ההרזיה וויגובי ובתרופה אוזמפיק, וציין כי "שתי התרופות ניתנות בזריקה תת-עורית חד-שבועית. מבחינת המנגנון הביולוגי, שתי התרופות משפיעות על המוח וגורמות לירידה בתיאבון, ומכאן גם לצמצום בצריכה הקלורית ולירידה במשקל, אך טריזפטייד נקשר לא רק לקולטן ה-GLP1 אלא גם לקולטן ה-GIP, ומכאן נובעת ככל הנראה יעילותו המעט גבוהה יותר בהשוואה לוויגובי, המביא לירידה ממוצעת במשקל של 15% לאחר שנתיים, לפי מחקר ה-STEP5".