הפנים מרגישות נפולות, העור רפוי, מביטים במראה ותוהים האם זה הזמן לניתוח מתיחת פנים? ההחלטה לבצע את הניתוח ואת השינוי מורכבת, כי רוב המטופלים נעים בין החשש מהניתוח לבין הרצון בשיפור משמעותי ובתוצאות טבעיות (ולא בשינוי דרמטי). אז למי מומלץ לבצע את ההליך, וכיצד הוא מבוצע? ד"ר אברי רווה, מומחה בכירורגיה פלסטית, עונה על שאלות נפוצות ועל הדרך מנפץ כמה מיתוסים.

במה מטפלת מתיחת הפנים?

במראה נפול של הלחיים, עודפי עור בקו הלסת התחתון, קפלי עור עמוקים מצדי האף ועד לזווית הפה. מתיחת צוואר נעשית לרוב כחלק ממתיחת פנים, לצורך הפחתת שומן ורפיון עור בצוואר.
2 צפייה בגלריה
מתיחת פנים
מתיחת פנים
מתיחת צוואר
(צילום: shutterstock)

במה מתיחת הפנים אינה מטפלת?

מתיחת פנים אינה מטפלת במרקם העור, ולא תתקן נזקים מחשיפה לשמש, כגון קמטים עדינים וכתמים. כמו כן, מתיחת הפנים לא תטפל בקמטים סביב האף והשפה העליונה, או בצבע עור לא אחיד. קיימים הליכים אסתטיים אחרים לטיפול באיכות העור ומרקמו.
קראו עוד:

מה מתרחש מרגע שנסגרות דלתות חדר הניתוח?

מפגש קצר עם הרופא המרדים מלווה בהסברים על תהליך ההרדמה, ותחילת תהליך הרדמה באמצעות עירוי.
אז מתבצעות פעולות חיטוי: רוחצים את הפנים כדי שיהיו סטריליות, חופפים את השיער, עוטפים את כל הגוף בעטיפה סטרילית.
מסמנים את האזור המיועד בפנים, מבצעים חתך, מרימים את העור, ורואים את רקמת ה-SMaS שמתחת לעור, שמכילה את השומן והשרירים ועוטפת אותם, את הרקמה הזו חותכים ומרימים, ואז מותחים אותה ומקבעים אותה במקום מורם יותר. מניחים את העור בעדינות ותופרים. בעצם מסירים ומסלקים את עודף העור.
באופן כללי, מתיחת פנים כוללת הרמת העור והידוק הרקמות והשרירים. ניתן לחטב, להסיר או להזיז שומן בפנים ובצוואר. במהלך מתיחת פנים, חלק מהעור בכל צד של הפנים נמשך לאחור, עודפי העור מוסרים ותופרים מחדש רקמת העור.
אברי רווהד"ר אברי רווהצילום: אורית פניני

היכן מתבצע החתך?

קיימות כמה טכניקות לביצוע החתך:
  • חתך מסורתי למתיחת פנים מתחיל ברקות בקו השיער. זה ממשיך למטה ומסביב לחלק הקדמי של האוזניים. הוא מסתיים מאחורי האוזניים בקרקפת התחתונה. ניתן לבצע חתך מתחת לסנטר כדי לשפר את מראה הצוואר.
  • חתך מוגבל קצר יותר שמתחיל בקו השיער ממש מעל האוזן. הוא עוטף את החלק הקדמי של האוזן אך אינו נמשך עד לקרקפת התחתונה.
  • חתך הרמת צוואר מתחיל מול תנוך האוזן. הוא ממשיך סביב האוזן לתוך הקרקפת התחתונה. חתך קטן נעשה גם מתחת לסנטר.

המיתוסים ושברם

עם השנים התקבצו סביב הניתוח מיתוסים ודעות קדומות, שהגיע הזמן לנפץ.
המיתוס: ניתוח מתיחת פנים מיועד למבוגרים
אין גיל אידיאלי למתיחת פנים. למרות שתהליך ההזדקנות הרגיל גורם לעור הפנים והשריר הבסיסי לצנוח לאורך זמן, ההשפעות של ההזדקנות יכולות להתרחש בכל עת. על פי האיגוד האמריקני לכירורגיה פלסטית, רוב ניתוחי מתיחת הפנים מבוצעים על מטופלים בגילאים 40 עד 54.
לאורך השנים הולך ויורד הגיל של מטופלים שמעוניינים לטפל בסימני ההזדקנות. האיגוד האמריקני סיכם כי מטופלים בין הגילאים 30 עד 39 מתעניינים במיוחד בהרמת מצח ובניתוח עפעפיים להסרת כיסי עור ושומן עודפים סביב עיניהם. למרות שאף אחד מההליכים הללו אינו מתיחת פנים מלאה, הם עדיין נועדו להצעיר אזורים מסוימים בפנים.
המיתוס: מתיחת פנים מיועדת לנשים בלבד
גברים ונשים חווים באופן שווה את הזדקנות הפנים ושניהם יכולים להפיק תועלת מניתוח מתיחת פנים. הביקוש לניתוח מתיחת פנים לגברים גדל ב-20% מאז שנת 2000, בעוד הביקוש של נשים לניתוחים נותר זהה.
2 צפייה בגלריה
מתיחת פנים
מתיחת פנים
ההליך הופך לנפוץ גם בקרב גברים
(צילום: shutterstock)
המיתוס: מתיחת פנים היא לתמיד
תהליך ההזדקנות לא עוצר, גם לא לאחר ניתוח מתיחת פנים. לאחר שעבר מתיחת פנים, מטופל ימשיך להיראות צעיר בשנים ממה שהיה לולא היה עובר את ההליך. עם זאת, מתיחת פנים לא יכולה לעצור את תהליך ההזדקנות, והפנים ימשיכו להזדקן.
אצל רוב המנותחים, התוצאות יישמרו כשבע עד עשר שנים. אורך החיים של תוצאות מתיחת הפנים תלוי במשתנים רבים: היסטוריה של חשיפה לשמש, איכות העור, גיל, היסטוריית עישון והטכניקה שבה נעשה שימוש. אצל מעשנים נפגעת בדרך כלל איכות העור וגמישותו.
גם לגנטיקה יש תפקיד חשוב. אם ההורים מזדקנים מוקדם, סביר להניח שגם המטופל יזדקן מהר יותר. בריאות כללית, תזונה, שינויים דרסטיים במשקל, אורח חיים מלחיץ וסוג העור ישפיעו כולם על התוצאה ועל אורך החיים של מתיחת הפנים.
המיתוס: בוטוקס וחומרי מילוי יכולים להחליף מתיחת פנים
הזרקת חומרי מילוי ורעלן בוטולינום חוללו מהפכה באופן שבו אנו מטפלים בפנים המזדקנות, אך אלו אינם מחליפים הליכים כירורגיים. הם מטפלים בסימני הזדקנות הכוללים קמטים בפנים ואובדן נפח. זה המקום שבו ההזרקות שימושיות ביותר.
יש מגמה של הזרקת חומרי מילוי כניסיון לחלופה או לדחייה של ניתוח מתיחת פנים. הזרקות יכולות להפחית קמטים עדינים, ואפילו להוסיף נפח לאזורים מסוימים כולל הלחיים והשפתיים. עם זאת, תוצאות אלו הן זמניות ועבור רוב המטופלים אינם מספקים מספיק תיקון של עצמות הלחיים, קו הלסת, הלסתות ועור הצוואר הרפוי. לחומרי מילוי עדיין יש תפקיד חשוב והם יכולים לעכב במעט את הניתוח, אך הם אינם מסוגלים להחליף ניתוח מתיחת פנים.
המיתוס: טיפולים לא פולשניים למשל באמצעות מכשור – נותנים את אותה התוצאה כמו מתיחת פנים כירורגית
הגביע הקדוש של תחום כירורגיה הפלסטית יינתן לטיפול שיאפשר תוצאות של מתיחת פנים ללא זמן החלמה. מכשירים אסתטיים שונים משווקים תחת ההבטחה הזו, אולם עדיין אין טיפול שיחליף את ניתוח מתיחת הפנים ויעניק תוצאה דומה.
המכשירים הקיימים מבוססים על סוגי אנרגיה שנועדו "להדק" את הרקמה, ופועלים לרוב על לייזר, גלי רדיו או אולטרסאונד.
למרבה הצער, מחקרים הראו שאף אחד מהמכשירים הללו לא יכול להשיג תוצאות טובות כמו מתיחת פנים.
המיתוס: יש רק סוג אחד של ניתוח מתיחת פנים
לאורך השנים פותחו טכניקות שונות לניתוח מתיחת פנים המסורתי. כך למשל, "מיני פייסליפט", הגרסה הפחות פולשנית של ניתוח מתיחת פנים מלא.
מיני פייסליפט עוזר לטפל בקווי הלסת והלחיים הנפולות בטכניקה עדינה יותר, הכוללת סדרה של חתכים לאורך קו השיער כדי לתקן את המראה של עור נפול שנמצא בדרך כלל סביב הצוואר וקו הלסת. מדובר בהליך מהיר יחסית הדורש פחות זמן מנוחה מניתוח מתיחת פנים מלא. מיני פייס ליפט הפך פופולרי בגילאים צעירים יותר בשנות ה-40 לחיים.
יש מתיחות פנים שמשלבות גם מתיחת צוואר או הליכים שכוללים הרמת עפעפיים. כך שמתיחת פנים מותאמת אישית לצורכי המטופלים ויכולה לשלב כמה פעולות באותו הניתוח.
המיתוס: ההחלמה הכירורגית ארוכה וכואבת
בעבר התאוששות ממתיחת פנים הייתה די כואבת, וההחלמה נמשכה כמה שבועות. כיום, עם שיטות הניתוח המתקדמות, ההחלמה קצרה יותר (בסביבות שבועיים עד שלושה). מטופלים רבים מרגישים מצוין לאחר מתיחת פנים. השיפור בהערכה העצמית ניכר.
המיתוס: מתיחת פנים שבוצעה היטב אינה משאירה צלקות
כל ההליכים הכירורגיים, כולל מתיחת פנים, כוללים חתכים ומשאירים צלקות. חתכים בדרך כלל מוסתרים בקמטי עור טבעיים ובשיער. בידי מנתח פלסטי מנוסה וקפדן, חתכי מתיחת פנים נרפאים בדרך כלל טוב מאוד ואינם בולטים לעין. ברוב המקרים, גם המטופל עצמו ובני משפחתו יתקשו לאתר את החתך שבועות לאחר הניתוח. צלקות ממשיכות להתרכך ולהשתפר במהלך שנה, אך לעולם לא נעלמות לצמיתות. בנוסף, טיפולי לייזר עשויים להסיר את האדמומיות של הצלקות מוקדם יותר במקום לחכות חודשים.
מטרתו של ניתוח מתיחת פנים מודרני היא ליצור מראה טבעי ומתחדש למטופלים כך שייראו כמו גרסה צעירה יותר של עצמם. ההליך כרוך בדרך כלל במיקום מחדש של רקמת שומן ושריר עמוקים ויכול לכלול החלפת נפח. למטופלים שאינם מוכנים למתיחת פנים יש אפשרויות אחרות, כולל הליכים זעיר פולשניים, מכשור או הזרקות.
הכותב הוא מומחה בכירורגיה פלסטית