תוצאת פורצות דרך: מחקר רחב היקף שנערך באפריקה ופורסם בסוף השבוע האחרון מצא כי תרופה חדשה בשם לנקפאביר לטיפול ב-HIV עשויה להגן לחלוטין מפני הידבקות בנגיף. התרופה, שפותחה על ידי חברת הביופארמה האמריקנית גיליאד, ניתנת פעמיים בשנה באמצעות זריקה, ואם היא תאושר על ידי רשויות הבריאות - היא תהפוך לחיסון הראשון בעולם מפני HIV.
2 צפייה בגלריה
איידס HIV
איידס HIV
"אחרי שנים של אכזבה זה נראה לא מציאותי שאנחנו לקראת עתיד בלי HIV". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
תוצאות המחקר היו משכנעות במידה רבה מאוד, מה שגרם לוועדת בדיקת הנתונים להנחות את מבצעי המחקר להעניק את הטיפול לכל המשתתפים, גם לאלו שהיו בקבוצת הביקורת של המחקר. "יש לי צמרמורת", אמרה ד"ר לינדה גייל-בקר, אחת החוקרות שהובילו את המחקר, "לנקפאביר מתחילה תקופה של 100% הגנה מפני הידבקות בנגיף. אחרי שנים של אכזבה בנושא, זה נראה לא מציאותי שאנחנו עומדים בפני עתיד בלי HIV בזכות לנקפאביר".
פרופ' איציק לוי, מנהל מרפאת איידס וסקר מחלות מין במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ומומחה למחלות זיהומיות במרפאת הבימה של מכבי שירותי בריאות, ציין כי "התרופה מאושרת כבר לטיפול בנשאים, והיא יעילה מאוד כשמטפלים באמצעותה בשילוב שתי תרופות נוספות שיוצרות מעין 'קוקטייל טיפול' ל-HIV". לדבריו, "התרופה טרם אושרה כטיפול מונע, אך סביר להניח שהיא תאושר".
הטיפול המונע הקיים היום הוא PrEP, טיפול תרופתי שניתן בכדור ומקטין את הסיכון להידבק ב-HIV. פרופ' לוי הדגיש כי "היתרון בתרופה החדשה זה שהיא ניתנת באמצעות זריקה פעם בחצי שנה, ואילו את הכדורים צריך לקחת כל יום. בנוסף, הכדורים עובדים יותר טוב בקרב גברים ופחות בקרב נשים, והתרופה החדשה נמצאה יעילה לנשים יותר מהטיפול הקיים כיום".
פרופ' איציק לוי, מנהל מרפאת איידס וסקר מחלות מין במרכז הרפואי שיבא תל השומרפרופ' איציק לויצילום: שיבא תל השומר
המחקר נערך באוגנדה ובדרום אפריקה, והשתתפו בו יותר מ-5,300 נשים בנות 25-16. במחקר נמצא כי אף אחת מ-2,134 שקיבלו את זריקת לנקפאביר לא נדבקה ב-HIV. מנגד, 55 נשים מתוך 3,204 שנטלו גלולות יומיות נגד HIV נדבקו.
חברת הביופארמה האמריקנית גיליאד, שאחראית גם על ייצור התרופה, פרסמה את ממצאי המחקר, ועדכנה כי בשש מדינות נוספות, בהן ארצות הברית וברזיל, מתקיים מחקר נוסף שבודק את יעילות הזריקה בקרב גברים. ממצאי המחקר השני צפויים להתפרסם בהמשך השנה.

המכשול שבדרך: 42 אלף דולר לטיפול שנתי

למרות היתרונות ברבים שנמצאו, סוגיה מרכזית שדורשת טיפול היא המחיר. מחירן של שתי זריקות לנקפאביר, שמשמשות לטובת טיפול שנתי, עומד בארצות הברית על 42,250 דולרים. עם זאת, גיליאד ציינה כי היא תפעל לייצור כמויות גדולות של התרופה "במחירים שיאפשרו זמינות גבוהה", במדינות בעלות הכנסה נמוכה שבהן יש שיעור גבוה של HIV. לדברי החברה, התרופה היום מיועדת לאוכלוסייה ספציפית ומיוצרת בכמויות קטנות, אך בהמשך היא צפויה להיות מיוצרת בכמויות גדולות יותר, מה שיאפשר להוזיל את המחיר באופן משמעותי.
פרופ' לוי התייחס לסוגיית המחיר, ואמר כי "המחיר הנוכחי של התרופה מהווה חיסרון, גם לאור העובדה שהחלופה הקיימת בכדורים זולה מאוד". לדבריו, "המחיר לא רלוונטי למדינות עניות באפריקה, אבל גם לא למדינות עשירות יותר באירופה. הכנסת התרופה לסלי הבריאות בישראל ובכל העולם תלויה במחיר שלה".
בישראל נדבקים מדי שנה כ-400 בני אדם ב-HIV. אמנם, מקרי המוות מאיידס נדירים, ולרוב הם נגרמים כתוצאה מאבחון מאוחר ומחוסר טיפול. נזכיר כי הטיפול המונע היעיל ביותר (מלבד שימוש בקונדום) מפני הידבקות בנגיף הוא PrEP, שניתן בארץ כבר כמה שנים. PrEP, או בשם המלא שלו Pre-Exposure Prophylaxis - ראשי תיבות של "טיפול מניעתי טרום חשיפה". מדובר בטיפול תרופתי שמקטין את הסיכון להידבק ב-HIV ביותר מ-95% (כאשר נלקח מדי יום באופן קבוע). הטיפול מיועד למי שנמצאים בסיכון גבוה להיחשף לנגיף, אך אינם נשאים שלו. הוא מגן בצורה אפקטיבית יותר כמעט מכל תרופה המוכרת לנו.
2 צפייה בגלריה
PrEP איידס HIV
PrEP איידס HIV
כדור PrEP. טיפול מניעתי מוכח
(צילום: shutterstock)
פרופ' לוי הדגיש לסיכום כי "נושא הבדיקות הוא הדבר הכי חשוב". לדבריו, "הנתונים העדכניים לא מעודדים, ועדיין 40 אחוזים מהנשאים מתגלים מאוחר - ומחצית מהם אף מאוחר מאוד. אנחנו יודעים שיש חשיבות עליונה לגילוי בזמן - אז אנחנו ממש קוראים לכל בן אדם להגיע להיבדק ל-HIV. אם הוא בקבוצת סיכון עליו להיבדק פעם בחצי שנה ואם לא אז לעיתים קצת יותר רחוקות.
"ככל שנגלה יותר מוקדם זה יהיה יותר טוב לנשא עצמו וגם לסביבה, כי אז הוא יתחיל טיפול ולא ידביק אחרים", הוסיף פרופ' לוי. "גם אם מתחילים לחשוב על ריפוי יום אחד, זה יעזור לעתיד הריפוי, כי ככל שהוא לא מטופל כך הנגיף תופס אחיזה חזקה בגוף".
עוד כותרות בנושא זה: