מידן (מרדכי) ברוך קלר, בן 16 מגדרה, שאושפז בטיפול נמרץ בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית נפטר היום (שבת) לאחר שניתק את עצמו ממכונת הלב-ריאה (אקמו). כך הודיע בית החולים שניידר בפתח תקווה.
בית החולים מסר הבוקר: "בצער רב, אנו מעדכנים על פטירתו של הנער בן ה-16 שטופל ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר וחובר למערכת האקמו בשל קריסה של ריאותיו, לאחר שימוש בסיגריות. מפרטים ראשונים עולה כי הנער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק עצמו מהאקמו מסיבה לא ברורה. פרטי המקרה דווחו למשרד הבריאות, נבדקים בשעה זו וייחקרו בימים הקרובים".
אמו של הנער ריני מוטט ברוך ספדה לו בפוסט בפייסבוק: "ה' נתן, ה' לקח, יהי שם ה' מבורך. מידן שלנו הלך לעולמו אתמול בלילה. הילד היפה שלי, הסנדוויץ' שוקולד שלי, החיים שלי, איננו עוד איתנו".
3 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר שנפטר מסיגריה אלקטרונית
(צילום: פייסבוק )
שלשום הובהל הנער מבית החולים קפלן ברחובות אל מרכז שניידר בפתח תקווה לאחר שריאותיו קרסו. מבירור רפואי מקיף שערכו בבית החולים קפלן עלה כי מצבו הידרדר כתוצאה מעישון של סיגריות אלקטרוניות. הוא חובר למכונת אקמו שמדמה פעולת לב-ריאה, אך מצבו הוסיף להידרדר והבוקר כאמור נפטר.
לפני ארבעה ימים, עם תחילת אשפוזו, שהיה גם יום הולדתו, כתבה אמו ריני מוטט ברוך בפייסבוק: "יום הולדת שמח ילד יפה שלי, לפני 16 שנה הגעת לעולם והכנסת כל כך הרבה טוב לחיינו, ילד סנדוויץ' שוקולד מיוחד, שמלא בכל כך הרבה דברים טובים. בימים אלו בהם אתה נלחם על חייך ועל אוויר לראותיך, ומתמודד עם מצב לא פשוט בכלל".
היא המשיכה וכתבה: "נוכחתי לדעת איזה בן לתפארת גידלנו אני ואבא שלך, עם נימוסים והליכות, דרך ארץ, כבוד והערכה לכל אדם, לא סתם כולם מתאהבים בך! ילד יפה שלי, זועקת לבורא עולם שישלח לך בריאות איתנה במהרה, שיבריא ריאותיך ושתוכל לחזור הביתה ולחגוג את החיים כמו שמגיע לך!".
3 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מימין: ריני מוטט ברוך ובנה מידן, שנפטר לאחר עשון סיגריה אלקטרונית
(צילום: פייסבוק)
היא סיימה את הפוסט במילים הללו: "אתה האור שלי, החיים שלי הנפש שלי, ואני אוהבת אותך כל כך וגאה בך על מי שהפכת להיות. מאחלת לנו עוד המון טיולים משותפים של אמא ובן, עוד ימי שופינג וימי כיף, עוד ישיבות על קפה ואוכל טוב, עוד שיחות ארוכות ומלאות תכנים, ובילויים משותפים. מאחלת לך שתמשיך לראות את הטוב, להוקיר אותו ולהודות לו גם כשהמצב לא פשוט (מי כמוני יודעת עד כמה זה קשה) שתלמד מהשיעורים האלו של החיים, תוקיר אותם ותצמח מהם לגדולות. אתה נער חזק נפשית ופיזית, עם כוחות פלא מדהימים, וכל אלו יתנו בך מופתים. מזל טוב חיים שלי". כאמור, דברים שנכתבו ארבעה ימים בלבד לפני מות הבן.
קראו עוד:
פרופ׳ עובדי דגן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, אמר שלשום שמעולם לא ראה מקרה דומה. "בכל 35 שנותיי במקצוע, זו פעם ראשונה שאני נתקל במקרה כזה. אנחנו יודעים מהספרות שזה מוכר. אנחנו יודעים שיש שכיחות גבוהה יותר בצפון אמריקה, אבל אם ימשיכו להשתמש בסיגריות אלקטרוניות, אז יש סכנה שיהיו יותר ממקרה אחד", אמר.
"הנער הועבר אלינו אחרי שהוא אושפז מספר ימים בביה"ח קפלן. במהלך האשפוז שם, הוברר שהמחלה העיקרית שלו היא מחלה ריאתית שאיננה זיהומית אלא נובעת משימוש בסיגריות אלקטרוניות. תוך כדי האשפוז אצלנו, מצבו הלך והחמיר ולכן נזקקנו בעצם להחליף את תפקוד הריאות שלו במכונת אקמו", הוסיף פרופ' דגן.

הארגונים הזהירו, סמוטריץ' הפחית את המס

לפני חודשיים חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על צו שמפחית ב-20% את המס על סיגריות אלקטרוניות, למרות אזהרות מפורשות ממספר ארגוני בריאות על הסכנות לבני נוער. הצו אמור להיות מאושר בוועדת הכספים בשלושת השבועות הקרובים, ואם לא יאושר אז יבוטל המס כליל.
לפי נתונים שהציגו הארגונים, בין השנים 2021 ל-2022 התרחבה דרמטית תופעת התחלת העישון של בני נוער בשיעור של 13.7% בקרב בני 12-14 בשנת 2022, אל מול 3.4% בשנת 2021. בנוסף, שיעור העישון היומי בקרב בני 15-17 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות, מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% מעשנים יומיים ב-2022.
בנוסף, מצביעים ארגוני המאבק בעישון על הנזקים הבריאותיים הקשים שסיגריות אלקטרוניות גורמות. "מחקרים וידע שהצטברו בשנים האחרונות מגלים שמרבית הסיגריות האלקטרוניות מכילות ניקוטין, אשר מעבר להיותו ממכר, עלול להזיק להתפתחות המוח, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים", הדגישו הארגונים.